Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V50 D 1.6 2011 driveE classic manuaali lastutus: järkeä vai ei

  • 12 Vastauksia
  • 9403 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MSS

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Terve
Ajattelin sammuttaa autokuumetta kokeilemalla lastua mikäli tässä on järkeä.
Voitteko valaista lastutusaloittelijaa onko kokemuksia/ järkeä tässä.
Auto 100kt ajettu ja volvolla teetetty kaikki huollot.
Muutama kysäri johon toivon saavani vastauksia:
-Mitä lastutus vaihtoehtoja tähän on ja mistä kannattaa hankkia? Onko nuo itseasennettavia yms
-Onko mitään haittaa tulevia huoltoja silmälläpitäen: vikakodeja yms?
-Pitääkö katsastaa lastutuksen jlk?
Totean loppuun että iso käsi/ kiitos ammattitaitoisista kommenteistä,
näsäviisaita ei kannata lähettää :)

Ps. Kiitollinen hyvistä linkeistä aiheeseen liittyen
« Viimeksi muokattu: 22.05.2016, 19:31:05 kirjoittanut MSS »

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Jos tarkoitat lastulla anturitietoja huijaavaa itse asennettavaa purkkia, niin en suosittele. Pysyy hiukkassuodatin elossa, kun ei pelkästään lisätä polttoaineen määrää.

Suosittelen laadukasta teho-optimointia, joka tehdään moottorinohjaimeen. Maksaa toki enemmän, mutta pitkässä juoksussa parempi. Tietysti moottorin käytöskin saadaan paremmin muokattua, kuin pelkällä huijauspurkilla.

Teho-optimointien tarjoajia on tällä foorumilla useampia, joilta voi asiaa tiedustella.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa MSS

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Moro Kiitos kommentista.
Juuri tuollainen itseasennettava "purkki" oli mielessä. Hinta käsittääkseni vajaa 300.
Olen ymmärtänyt että nuo antavat paitsi lisää polttoainetta niin myös ilmamäärää.
Teho-optimoinneista: suorittajina jotkut yrityksetkö?
Missähän hintaluokissa mennään näiden kanssa ?
Täytyy tutustua aiheeseen.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
-Onko mitään haittaa tulevia huoltoja silmälläpitäen: vikakodeja yms?

Jos huollossa jostain syystä päivitetään moottorin ohjausjärjestelmä, niin kalliilla ostettu "lastutus" katoaa.

Se tietysti voidaan kieltää tekemästä, mutta silloin jää päivitykset saamatta. Jos tulee virallinen Trafin kautta kulkeva takaisinkutsu, niin se on pakko tehdä.

-Pitääkö katsastaa lastutuksen jlk?

Pitää.

Kaikki eivät sitä tee, mutta auto on sitten laiton. Ei se tietysti yleensä haittaa, mutta esimerkiksi autoa myydessä voi tulla ongelmia. Jotkut liikkeet vaativat nimen paperiin, jossa vakuuttaa auton olevan laillinen.

Totean loppuun että iso käsi/ kiitos ammattitaitoisista kommenteistä,
näsäviisaita ei kannata lähettää :)

Toivottavasti et ottanut noita näsäviisautena. Moni ottaa, kun ei ole lyhyitä kannatuspuheenvuoroja.

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Itse en nää syytä miksi ei lastuttaisi, esim rican ohjelmalla. Auto kyllä kestää pienen tehonlisäyksen ja jos sen takia jää auto vaihtamatta niin säästyy melkonen kasa euroja.

Autonhan saa myös takaisin vakioksi jos joku jostain ihmeen syystä näin haluaa, ite oon vaihdellut lastutettuja autoja ja jopa volvon merkkiliikkeet suhtautuu niihin ihan neutraalisti. Ainakin omalla kohdalla näin. Totta on se, että auto on periaattessa laiton kun se on lastutettu eikä muutoskatsastusta tehty. Täytyy kuitenkin muistaa, että esim valojen kalvot mitä näkee vaikka kuinka on myös laittomia enkä ainakaan ole kuullut että näistäkään laittomuuksista olisi vahinkotilanteissa tullut ongelmia vakuutusyhtiöiden kanssa, plus että mistään autosta ei pelkällä ohjelmalla semmosta rakettia tule että niitä alettaisiin kolaritilanteissa tutkimaan...

Tosiasia on kuitenkin se, että laitonhan se auto on lastutettuna ilman muutoskatsastusta, mutta ikinä en ole kuullut että näihin olisi puututtu.
V70 2.5t geartronic -06

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Kannattaa selvittää softaajilta että paljonko on potentiaalia. Joissain moottoreissa sitä ei ylen paljoa ole jolloin koko homman mielekkyys kannattaa puntaroida huolella. Jossain tehonlisäys voi olla lähempänä sataa kuin viittäkymmentä kun taas jossain toisessa vain parisen kymmentä. Kovin pienestä en sitä tyypillistä 500eur hintaa maksaisi.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Todella vaikea todeta muilla kuin merkkiliikkeen testereillä softaukset. Ja vakuutuksien korvauksiin ei vaikuta jos ei ole softauksesta johtunut onnettomuus, mikä on erittäin epätodennäköistä.

Itse olen huollattanut reilut 7v Volvoja Volvon merkkikorjaamolla auton ollessa softattuna. Siellä on ollut vain merkintä että autoon ei saa laittaa ohjelmistopäivitystä. Ja siihen ettei kelpaisi vaihdossa, hyvin kelpasi edellinen Wetterille vaihdossa :).

Ja Volvon moottorit perinteisesti muuttunut aika paljon uudella softalla. nykyiseen D5:een tuli vain 30hv/50Nm lisää mutta luonne muuttui todella paljon. Uskon että tuossa Eco-mallissakin on jätetytty paljon potenttiaalia käyttämättä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7098
  • Kaikkee sitä...
Uskon että tuossa Eco-mallissakin on jätetytty paljon potenttiaalia käyttämättä.

Netin mukaan noin 20 kW ja 60 Nm.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa MSS

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Kiitos erittäin asiallisista kommenteista.
Tein päätöksen ja vien auton Rica softalla optimoitavaksi.
Toivotaan että löytyy vastinetta rahalle ja vaihtointo laantuu hetkeksi.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Hyvä valinta. Itsekin todennäköisesti laitattaisin Rica:n jos nyt oisin valitsemassa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Kiitos erittäin asiallisista kommenteista.
Tein päätöksen ja vien auton Rica softalla optimoitavaksi.
Toivotaan että löytyy vastinetta rahalle ja vaihtointo laantuu hetkeksi.
Joko käytit ohjelmoinnissa? Itsellä kans harkinnassa vaan mietityttää onko pakollista tyhjentää kuitenkin hiukkaspönttökin, koska tuntuisi ainakin, että jos otetaan dpf-off niin se on äkkiä tukossa. Tietysti jos sen jättää toimintaan vaan ei ole mukava vaihdella 120 tkm välein koko pönttöä ja 60 tkm välein käydä lisäämässä lisäainetta säiliöön. 
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Onko kukaan täällä optimoinut S40/V50 1.6 dieseliä? Ja muuttuiko luonne millaiseksi? Itse olen suunnittelemassa Rican ohjelmaa 210tkm ajettuun autoon, mitenköhän turbo noissa kestää yleensäkkin, kannattaako sitä huollattaa jossain vaiheessa?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Onko kukaan täällä optimoinut S40/V50 1.6 dieseliä? Ja muuttuiko luonne millaiseksi? Itse olen suunnittelemassa Rican ohjelmaa 210tkm ajettuun autoon, mitenköhän turbo noissa kestää yleensäkkin, kannattaako sitä huollattaa jossain vaiheessa?

Noita olen tehnyt ehkä eniten, koska samaa konetta löytyy, Mazdan, Pösön, Sitikan ja Volvon nokalta. Tulee aivan mahtava ja oikeastaan samanlainen kuin 2.0D vakiona, ehkä hieman tehokkaampi. Kuluttaa tosin huomattavasti vähemmän. Ricaa ei oikeastaan puolla mikään muu kuin, että ecua ei tarvitse avata, joskaan avaaminen nyt ei ole ongelma, jollekin on...

Turbo ei ole ongelma, DPF ja EGR on. Oikeasti hyvä tulee kun DPF ja EGR poistetaan, jolloin moottori hengittää, mutta jos DPF poisto jännittää niin ainakin EGR kannattaa heivata mäkeen. Turbon voi huollattaa ja maksaa sen 300-400€, mutta jos ei vingu ylimääräistä niin kannattaako vielä.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2016, 22:42:33 kirjoittanut JuHaU »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron