Suositus ettei niitä tarvitse vaihtaa tarkoittaa että laatikko kestää samoilla öljyillä siihen asti kuin valmistaja on katsonut auton eliniän tulleen täyteen, joka on suurinpiirtein takuun mittainen aika/kilometrimäärä. Vaihtoväliksi voi siis tulkita takuun mukaisen ajomäärän.

Itse vaihdan 2-3 vuoden välein vaihteiston ja perän öljyt käyttöautossa, harrasteautossa sitten paljon vähemmillä kilometreillä, kun tulee purettua ja ropattua niin ei sinne enää vanhoja öljyjä viitsi takaisin sisään laittaa..
Fakta on aina se että öljyn voitelukyky heikkenee ajan mittaan ja sen vuoksi niitä on vaihdettava, oli markkinointipuheet millaisia vain huoltovapaista laatikoista ja öljynvaihtojen tarpeettomuudesta. Öljyjen laatu on toki parantunut vuosien mittaan, mutta uusissa autoissa on muutenkin vaihtovälit vedetty aika limitille vanhempiin autoihin verrattuna, kun öljy on tasalaatuisempaa voidaan pienentää varmuuskerrointa. Kaikki mitoitus perustuu aina johonkin tiettyyn oletettuun hajoamispisteeseen sopivalla varmuuskertoimella.
Automaateissa öljyjen vaihto on aina ollut tärkeämpää kuin manuaaleissa, ja tänä päivänä etenkin kun tuppaa olemaan harvassa uudet manuaalivaihteiset autot, etenkin tehokkaampien moottorien yhteydessä. Mitä useammin öljyjä vaihtaa niin sitä paremmassa kunnossa voitelua tarvitsevat kohteet säilyvät. Kestää se samoillakin öljyillä niin pitkään ettei autonvalmistajalle enää ongelmat kuulu.