Autoracing  KL-varaosat

Volvo 242 Turbo -80

  • 302 Vastauksia
  • 121879 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #240 : 10.11.2013, 21:13:58 »
Melkeen täydellisesti matsaava rekkaritunnus  :)


jep, olis vaan 2 numeroa eripäin niin olis kirjaimet ja numerot kohillaa  :)

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #241 : 17.11.2013, 16:25:41 »
noniin tuli sitten aloteltua 242 vaihdelaatikonvaihdos operaatio. perinteinen to-do list:

-kytkinpolkimen muokkausnesteelle
vanhan vaihteiston irrotus
vanhankytkimen purku
-nestekytkimen osien asennus.   melkeen valmis, vain säiliö puutuu  :-\
-uuden kytkimen asennus
-m90 öljynvaihto ja asennus
-vaihteiston tukipalkin muokkaus
-keppitelineen muokkaus
-kardaanin suunnittelu
-nestekytkimen ilmaus


tosiaan eilen muokkasin tuon kytkinpolkimen, aluksi aattelin että nopee homma, mutta kyllä siinä se 2,5h vierähti nopeesti. pitäis ainakin olla tukeva  :D

tänään aamulla olikin sitten vuorossa m47 ja kytkimen irroitus ja nestekytkimen osatkin sain jo laitettua paikalleen, lukuunottamatta nestesäiliötä.  jännä juttu että 740 nestekytkimen osat kiinnitykseltään käy suoraan 240.seen ainoa eroavaisuus oli tuo jarrunestesäiliö, joka on seiskassa hieman erilainen (kuva)  :buck2:

ilmeisesti 740 jarrupääsylinteri kävis tähän 200 sarjalaiseen (mittausten perusteella), mutta elän siinä toivossa että jostakin löytyis säiliö 200srj sylinteriin nestekytkimenlähdöllä. jos ei niin koitan 740 pääsylinteriä.


laitetaan nyt kuvia ettei oo pelkkää tekstiä:



säiliöiden ero  >:(



vanha levy



pääsylinteri



kiinnityksetkin osu just kohdilleen




tallissa 2kpl 240 turboja samassa tilanteessa  :D


ensviikolla tulee uudet kytkimenosat, ja koska tavotteita pitää olla niin tarkoitus olis koeajaa uudella lootalla viimeistään 1.12 tänävuonna  :)
« Viimeksi muokattu: 17.11.2013, 16:33:52 kirjoittanut JoriK »

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #242 : 17.11.2013, 19:54:04 »
hmm.. Mulla on kyllä 740 tai 940 säiliö 240 pääsylkyssä.

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #243 : 17.11.2013, 21:16:19 »
hmm.. Mulla on kyllä 740 tai 940 säiliö 240 pääsylkyssä.

jaa  ???   

onkoha niitäkin sitten useempaa eri mallia, siis noita 7/9 sylkkyjä/säiliöitä, koska toi säiliö mikä mulla on, niin se on 90 vuosimallin 740 jossa ei ollut abs jarruja, ja toi säiliö ei käy absittomaan eikä absilliseen 240 sylkkyyn.   :o kokeilin siis kumpaankin malliin.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2013, 22:20:56 kirjoittanut JoriK »

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #244 : 20.11.2013, 21:23:32 »
tänään olikin vähän tuottosampi päivä  :idiot2:

eli asetelma tuli tänään postiin ja kävin sen hakemassa, kotiin pääsis niin puhistelin vauhtipyörän, vaihdoin silmälaakerin siihen sinne kuuluvaan holkkiin, vaihdoin painelaakerin, asentelin kytkimen ja asetelman, vaihdoin lotoaöljyt, rasvasin liikkuvat kohdat, nostin lootan paikalleen, hitsailin kannakepalkin vituiks ym, leikkelin sen alumiinisen keppitelineen, hitsausta vailla ym.  :D

Pävitystä to do listaan.

noniin tuli sitten aloteltua 242 vaihdelaatikonvaihdos operaatio. perinteinen to-do list:

-kytkinpolkimen muokkausnesteelle
vanhan vaihteiston irrotus
vanhankytkimen purku
-nestekytkimen osien asennus.   melkeen valmis, vain säiliö puutuu  :-\
-uuden kytkimen asennus
-m90 öljynvaihto ja asennus
-vaihteiston tukipalkin muokkaus - hitsataan huomenna uusiks...
-keppitelineen muokkaus
-kardaanin suunnittelu
-nestekytkimen ilmaus


eipä siinä hommassa oikeestaan muuta kerrottavaa ole, kuin tukipalkista. hitsailin ¨tarkoilla¨ mittauksillani tukipalkkiin ysin tukipalkista keskiosan johon se kannakekumi tulee, sain hitsailtua siististi paikalleen ja vielä rälläköin saumat ym. tulin kotiin ja asentelin palkin paikalleen, muuten kaikki ok, pultinreiät sopi ym, mutta vaihteisto on liikaa vasemmalla, eli se yks pahka ottaa kiinni nyt koriin  :facepalm:  täytyy viel tosin huomen koittaa miten sopii jos käännän palkin toistepäin, liikkuuko se sitten ollenkaan apparinpuolelle. tänään ei kerenny enää ku päivä loppuu kesken  :'(


jotain kuvia.

uudet osat:


vanha kytkin kaavittu pois vauhtipyörän reunoilta  ;D , oli se kesän aikana pari kertaa luiskahtanu  :buck2:



asetelmaa


kytkinlevyä




ja tähän jäi tänään:


Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #245 : 21.11.2013, 21:11:41 »
vaihteiston tukipalkin muokkasin sillein että loota ei nojaa enään koriin. alumiininen keppiteline kaverilla hitsattavana , palkki maalattu ja massattu + asennettu paikalleen.

seuraava ongelma tuleekin siinä kardaanissa. mistä mä nyt saisin sopivan kardaanin tähän. ei yhtään huvittais ruveta patentoimaan mitää ylimäärästä palikkaa tonne. 240 oma m47 kardani liian lyhyt, 940 m90 kardaani liian pitkä.  kellään tietoa kuinka pitkä on 740/940 mallin m47 kardaanin etupätkä?

mitenkäs ne muut on sen tehny ???

yks vaihtoehto olis tietysti lyhennyttää toi m90 etupätkä tähän sopivaks, mutta onkohan lahden seudulla sellasta paikkaa joka noita lyhentäis/tasapainottais?
« Viimeksi muokattu: 21.11.2013, 21:31:19 kirjoittanut JoriK »

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #246 : 21.11.2013, 21:56:57 »
Isot pojat (Jussi L) kerto että 740:n M47 kartaanin etupätkä olis bolton ratkasu.

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #247 : 21.11.2013, 22:00:23 »
Isot pojat (Jussi L) kerto että 740:n M47 kartaanin etupätkä olis bolton ratkasu.

jep. siitä olikin jossai mainittu. mutta mitenhän tollanen 740 m47 etupätkä sopis, jos laakeriks ja tukikumiks laittais vaan 240 osat  ???
kovasti kiinnostais tietää toi kyseisen kardaanin pituus  :)

oliskoha iha että kävis suoraan, tai että sais paikalleen ihan vaan pikkasen kannakkeen reikiä siirtämällä  :P

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #248 : 22.11.2013, 19:02:59 »
purkaamolla kävin ettimässä sopivaa kardaania ja jarrunestesäiliötä, mutta ei löytyny. päätin sitten koittaa tota seiskan sylkkyä säiliöineen tohon 240 tehostajaan, ja tuntuishan tuo toimivan. uudet apulaite hihnat hain kun vanhat tykäs kitistä niin ärsyttävästi ja olivat suht haperot.  kytkin ilmattiin ja käyntiinkin koitin.

noniin tuli sitten aloteltua 242 vaihdelaatikonvaihdos operaatio. perinteinen to-do list:

-kytkinpolkimen muokkausnesteelle
vanhan vaihteiston irrotus
vanhankytkimen purku
-nestekytkimen osien asennus.
-uuden kytkimen asennus
-m90 öljynvaihto ja asennus
-vaihteiston tukipalkin muokkaus
-keppitelineen muokkaus
-kardaanin suunnittelu
-nestekytkimen ilmaus


enään puuttuis keppiteline joka hitsattavana kun ei ole itsellä mahdollisuuksia alumiinihitsaukseen ja kardaani pitäs kehitellä :pomo:

« Viimeksi muokattu: 22.11.2013, 19:22:58 kirjoittanut JoriK »

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #249 : 26.11.2013, 19:26:36 »
edelleen olis kiinnostusta tietää minkä mittainen se seiskan/ysin m47 kardaanin etupätkä on, jos jollain on kyseinen kardaani irrallaan niin voisitko mitata sen ja kertoa mitan niin mahdollisesti sais tän etenemään :hello:

muuten auto ei ole edennyt kuin sen verran että siirtäjätangon lyhensin ja tarkistin että 240 m47 vakio kardaani on n.4,5cm liian lyhyt ja 940 m90 kardaani reippaasti liian pitkä.  :buck2:

kellään tarkempaa tietoa siitäkään mitä maksais kardaanin lyhennys ja tasapainotus nykyään  ???


Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1292
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #250 : 26.11.2013, 19:43:35 »
Se on sitten 240 d24 m47 kardaani sopiva. 4cm pidempi kuin bensan.

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #251 : 26.11.2013, 21:23:03 »
Se on sitten 240 d24 m47 kardaani sopiva. 4cm pidempi kuin bensan.


aijaa  :o

täytyy huomen viel mittailla tarkemmin, nimittäin jos se näin on, niin silloin sais täyden bolt-on ratkasun deekun kardaanilla  :P

täytyis vaan se kardaani sitten löytää  :pomo:

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #252 : 27.11.2013, 17:12:11 »
muuten kun ei edisty niin tuli lisätyä tarroja huimat 2kpl  8)

molemmilla puolilla samassa kohtaa autoa. onpahan yks tuntomerkki lisää   :hello:




juu ja ei oo noin haalistunu maalipinta, on vaa paksu pölykerros jo päällä  :buck2:


varmaankin 245 takalasiin pitäis yks tarra kans liimailla ku keksis mihi kohtaa..

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #253 : 29.11.2013, 17:02:47 »
Isot pojat (Jussi L) kerto että 740:n M47 kartaanin etupätkä olis bolton ratkasu.

Aahhahah  :2funny: Nauroin ihan kippurassa.
En oo vielä muka kerenny mittaileen ja kuvaileen sitä kartaanimuokkausta, mutta koitan huomenna muistaa kun meen tallille.

Ja pahoitteluni kun en vastannukkaa sun YV:hen.  :-[
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa JoriK

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
Vs: Volvo 242 Turbo -80 ja käyttis 245 -82
« Vastaus #254 : 29.11.2013, 17:14:19 »
Aahhahah  :2funny: Nauroin ihan kippurassa.
En oo vielä muka kerenny mittaileen ja kuvaileen sitä kartaanimuokkausta, mutta koitan huomenna muistaa kun meen tallille.

Ja pahoitteluni kun en vastannukkaa sun YV:hen.  :-[

juu ei mtn  :)  ois hyvä jos saisit pari kuvaa ja sen mitan, niin sais tätä etenemään  :hello:

-------------------------------

laitetaan nyt tästä tän hetkisestä talvi (käyttö) autostaki pari uutta kuvaa, tosin todella huonolaatusia  :(








varmaan uus tuulilasi pitäis vaihdella tähän heti kun saan ton 242 kasaan ja joksi viikonlopuks ulos tallista, nykynen kun taitaa olla 89 vuodelta ja on kyllä hiekkapuhaltunut. pahasti häikäsee  :buck2:

Nykyiset: V70 D5 AWD R-design -11  / 240 -88
Entisiä : 242 -80,  245 -82 ,740 limousine -88, 940 -92, 940 -95, 940 -98, 940 -98,V70R AWD -98, V70R awd ¨laserblue¨-00, V70 D5 -05, V70 2.5T - 05, V70 D5 AWD -06, XC90 D5 AWD -07, V70 D4 AWD -13,  V70 D5 AWD ¨polestar¨-15,  V60 D5 AWD "polestar" -15, S80 D5 AWD Executive - 14, V70 D5 AWD summum - 14, V60 T8 AWD R-Design -20, V60 T6 AWD LR -23, S80 D5 AWD Inscription -15, XC-60 D5 AWD R-Design -14,S60 -03

 

Samppasport  Futurez