Autoracing  KL-varaosat

Käynti- ja kulkuongelmia

  • 25 Vastauksia
  • 12199 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #15 : 28.07.2011, 12:22:47 »
Ei vaikuttaisi olevan. Starttisprayn suhuuttelu ei vaikuttanut käyntiin mitenkään.

Vika tuntuu pahenevan moottorin lämmetessä. Lambda?
eihän vaan ole tarvike lambdaa?

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #16 : 28.07.2011, 14:01:20 »
eihän vaan ole tarvike lambdaa?

Ei ole täyttä varmuutta alkuperästä. Pystyykö niitä erottamaan ulkoisten tuntomerkkien perusteella?
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa kiilaolavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #17 : 28.07.2011, 20:24:35 »
Minulla oli muutama vuosi sitten vika yhdessä sytytysyksikössä...tuli aina välillä käyntiongelmia...tosin taisi kyllä syttyä vikavalokin...mutta oli kovin ajoittainen vika...korjaantui yksikön vaihdolla.
(142 kW -00)

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #18 : 28.07.2011, 21:00:05 »
Minulla oli muutama vuosi sitten vika yhdessä sytytysyksikössä...tuli aina välillä käyntiongelmia...tosin taisi kyllä syttyä vikavalokin...mutta oli kovin ajoittainen vika...korjaantui yksikön vaihdolla.
(142 kW -00)
Mikäli puhut suorasytytyksestä, tarkoitatko pyttykohtaisia puolia?
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #19 : 28.07.2011, 23:08:08 »
Mikäli puhut suorasytytyksestä, tarkoitatko pyttykohtaisia puolia?


Tarkoitti varmaan jotakin tämmöstä:

Poissa kiilaolavi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #20 : 28.07.2011, 23:23:40 »
Pyttykohtaista puolaa tarkoitin...

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #21 : 29.07.2011, 13:06:30 »
Toimii n. 30 km kerrallaan kun käyttää virrattomana vähintään 20 min (en ole lyhempää nollausaikaa vielä kokeillut). Kulkee oikein nätisti, kiihtyy kivasti, käytös on aivan eri siistiä mitä vanhalla ETM:llä.

Mittariston lämpömittari nousee puoleen väliin ja viisari pysyy siinä riippumatta jäähdytysnesteen lämpötilasta. OBD2-portista saaduista lukemista pystyi seuraamaan lämpötilan vaihtelevan välillä 87-104 ja mittariston mukaan taas mitään ei muuttunut.... Onko näissä kuitenkin kaksi eri lämpötila-anturia, toinen moottorille, toinen mittaristolle? (asiaa arvottu täällä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6437 ).

Pakko alkaa etsimään toista autoa, eihän tästä tule yhtään mitään... Ostakaa pois! Teknisesti siis ok, joku anturiperseily tässä nyt on käynnissä.
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #22 : 29.07.2011, 13:40:55 »
Haa! Tänään sain toisen logitiedoston tilanteesta, jossa käyntiongelma ilmenee. Vertailukohteena on kaksi tämänaamuista logia, joissa auto toimi ok. Keräilen dataa OBDScopen versiolla 1.50.

Heti kun kone alkaa pätkimään, lambdan arvot (OBDScopesta Happitunnistin M1A2 (V)) tippuvat lähes nollaan eivätkä enää nouse vaikka autolla kiihdyttää nollasta viiteenkymppiin.
 Silloin kun auto toimii normaalisti, lambdan antama jännite auton toimiessa normaalisti on suurin piirtein 0,3 - 0,8 välillä, käyden vain välillä joko nollassa tai melkein nollassa, ja tämäkin näyttää tapahtuvan moottorijarrutuksen aikana.

Kysymys kuuluukin: mennäänkö tässä laihalle vai antaako lambda väärää tietoa?
Käsittääkseni happianturin antama pieni jännite voi johtua siitä, että
1) bensa-ilma -seos jää palamatta (sytytyskatkos) jolloin happianturille menee liikaa ilmaa
2) bensansyöttö ei ole riittävä, jolloin sylinteriin ja sitä kautta happianturille menee liikaa ilmaa
« Viimeksi muokattu: 29.07.2011, 16:21:18 kirjoittanut boogieman »
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #23 : 31.07.2011, 21:58:41 »
Keräilin muutamina päivinä (28.7., 29.7. ja 31.7.) dataa OBDScopella. Pari kertaa onnistuin nappaamaan tilanteen, jossa auto hyytyi (kuvat 1 ja 4). Kuvassa 1 hyytyminen tuli yllättäen, ja käyntiongelmat eivät siitä jatkuneet, kunhan auton sai parin yrittämän jälkeen käyntiin. Kuvan 4 tapauksessa taas ongelmat jatkuivat ajon loppuun (alle kilometri taisi olla) ja poistuivat taas, kun otin akun kengän irti 20 minuutiksi.

Kuva 1, 28.7.2011: sekalaista ajoa, kaavion lopussa sammuminen.
Kuva 2, 29.7.2011 (1): Ei pätkimisiä. Sama ajo jatkuu kuvissa 3 ja 4.
Kuva 3, 29.7.2011 (2): Juuri ennen Avain Vaunulle menoa. Ei pätkimisiä.
Kuva 4, 29.7.2011 (3): Vartin seisonnan jälkeen taas ajoon. Sekoilu alkaa ja lambda tippuu nollaan.

Lopuksi vielä tänä aamuna otettu kylmästä lämpimäksi käyttö pihassa (1500-2000 rpm):
Kuva 5, 31.7.2011.

Kuvassa 4 hämmentää se, että kun lambdan jännite tippuu liki nollaan, LTFT näyttää silti koko ajan -20 lähellä olevia arvoja. LTFT tahtoo siis sanoa, että kone saa liikaa bensaa ja korjaus on kohtalaisen suuri, kun taas virheellisen käynnin kanssa yhtämatkaa kulkeva matala lambdan jännite väittää, että seos on todella laiha. STFT taas nousee heti lambdan tippuessa ylös, mutta jostain syytä tietokone ei halua ottaa sitä huomioon.

Olisiko joitain muita arvoja, joiden huomiointi kaavioissa olisi tärkeää? Näiden perusteella lähden tutkimaan seuraavia vaihtoehtoja:
-bensapumppu: n. 20-30 min ajon jälkeen tuleva ongelma voisi johtua loppumetreillä olevasta bensapumpusta, joka lämmetessään alkaa hiipumaan.
-puolat: testerissä tulleet 2- ja 3-pytyn sytytyskatkot voisivat myös tulla lämmön myötä, ja aiheuttaa matalan lambda-arvon
-lambda: viallinen lambda voisi syöttää virheellistä tietoa ECMlle, joka sitten ajan myötä ajaisi itsensä tilaan, jossa ohjaus ei enää ole mahdollista ja moottorin käynti menee huonoksi.
-vuoto pakoputkessa turbon ja lambdan välissä: tämä selittäisi voimakkaasti negatiivisen LTFT:n ja matalan lambdan jännitteen
-virheellinen softa: ongelmat alkoivat maanantaina Avain Vaunulla tehdyn ohjelmoinnin jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2011, 22:22:56 kirjoittanut boogieman »
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #24 : 05.08.2011, 09:30:27 »
Vaihdettu Boschin MAF.

Ennen ilmamassa-arvo (g/s) tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella oli 8,25, nyt 4.
Kotoa töihin (n. 6 km) toimi ongelmitta, mutta pitää käydä iltapäivällä vähän pidempi lenkki, niin tulee testattua kunnolla.
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Vs: Käynti- ja kulkuongelmia
« Vastaus #25 : 15.08.2011, 10:46:29 »
N. 600 km ajettu. Hyvin toimii. Kylmäkäynnistyksissäkään ei ole ongelmaa. Kulutus tippui melkein puolisen litraa satasella (maantieajossa), tehoja on perstuntumalla 20-30 heppaa enemmän.

Osa kerrallaan hyvä tulee (ja uudenveroinen auto).
Volvo V70 2.4D '03 aut.

 

Proturbo  Autodiagnoosi