Edelleen se auto ei ole mikäään perusoikeus Suomessa. Ja onko pakko asua haja-asutusalueella jos ei rahat riitä auton pitämiseen?
Täällä ei ole vielä kukaan antanu hyvää ideaa miten toteutetaan autoveron poisto auton oston yhteydessä? Ilman että kukaan joutuisi maksamaan enemmän kuin nyt.
Hyvin pitkälle välttämättömyys hyvin monessa paikassa.
Uskoisin, että vaikka koko helwatan suomi asuisi niin "helsingin ytimessä" kuin voi (eli kehä3 olisi aikapaljon isompi kuin nykyään), niin silti se auto olisi isolle osalle väestöä välttämättömyys.
Se työpaikka ei vain välttämättä tule luoksesi, vaan pikemminkin toisinpäin. Kaveri kävi juuri ~400km:n päässä työhaastattelussa firmassa, jonka lähiympäristössä (~25km) ei ole asutusta tai julkista liikennettä juurikaan.
Aamuisin katsonut bussien tungosta. Ainakin JKL-liikenteen (koivisto yhtymä tjsp) kapasiteetti kyykkäisi ihan samointein, jos vaikka joka toinen autollinen alkaisi hoitamaan pakolliset menonsta bussilla. Noh, lisätään kapasiteettia. Sitten kyykkääkin pysäkit yms. kaikki siihen liittyvä.
Nyt kun kaikki tämän "köyhä" sanoo ääneen, niin tosiaan "köyhillä" ei ole varaa ostaa sitä uutta, tai edes "melkein uutta" autoa välttämättä, vaikka kävisi töissä. Aikanaan työkaveri oli "fiksu" ja osti alle 5-vuotiaan Nissanin. Kun laskeskelin hänen kanssaan lyhennyksiä ja vakuutuksia (rahoitusyhtiön auto), niin minä olisin ostanut tuolla rahamäärällä joka vuosi kaksi autoa lisää niitä tonnin pommeja.
Sitten asia, jota en tule ymmärtämään... Miksi autokanta on "pakko" uudistaa? Tottakai ymmärrän, että vanhat autot ovat turvattomampia kuin uudet. Ne alkavat olemaan heikompikuntoisia välttämättäkin, kuin uudet. Mutta, ylivoimaisesti suurin osa tässä(kin) maassa autoa tarvitsevista ei aja vanhalla autolla "koska uudet on perseestä", vaan koska uuteen ei ole varaa. Uusi ostetaan, kun se on x vuotta vanha, tai kun sitten elämäntilanne sen sallii, uutena. Vanhat autot tulevat ihan luonnollisen poistuman kautta vääjäämättä poistumaan liikenteestä, päivittäin yli 15-vuotiaita autoja poistuu varmasti kymmeniä, koska niiden kunto on liian heikko että olisi järkeä ylläpitää.
Muutama mielestään vikainen ajaa väkisin sillä 20-vuotiaalla autolla, koska siitä tykkää, mutta nämäkin autot tulevat vääjäämättä poistumaan lähes 100%:sti luonnollisen poistuman kautta jossainvaiheessa elämänkaartaan liikenteestä. Joko sitten hylättynä pellonreunaan tai paalattuna peltipurkeiksi, ellei joku pussihousu semmoista satu tarvitsemaan.
Vuonna 2030 tuskin kovin moni ajaa arkiajonsa enään 1990-luvun autolla, "koska se on jokasuhteessa parempi kuin uusi" tai "koska tää on halvempi ylläpitää". Ne autot on jo melkein kaikki hävinneet siihen mennessä, varaosien saatavuus saattaa olla heikko yms...
https://blogit.kansalainen.fi/berner-poistaa-koyhat-liikenteesta/
Köyhät kyykkyyn!
"Nyt varmasti joku lukija miettii minun liioittelevan. Otetaanpa siis esimerkki. Peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saa verojen jälkeen nettona 500 euroa kouraan kuukaudessa. Vuodessa tämä tekee yhteensä 6000 euroa rahaa. Asumistukea tai toimeentulotukea ei tuon summan päälle saa, jos asuu avo- tai avoliitossa, ja puoliso käy töissä ja tienaa yli 1000 euroa kuussa. Toimeentulotukea ei auton omistaja muutenkaan saa, sillä auto lasketaan “helposti realisoitavaksi omaisuudeksi”, joka on siis syötävä ensin, ennen kuin on oikeutettu toimeentulotukeen. Tuon 6000 euron on siis riitettävä kaikkeen elämisen ja olemassaolemisen kuluihin koko vuoden ajaksi.
Käytän esimerkkinä samanlaista 9 vuotta vanhaa autoa, kuin itselläni on. Vuotuinen väylämaksu on 735,72 euroa. Lähitapiolassa liikennevakuutus ja kaskovakuutus tuohon autoon maksavat yhteensä 795 euroa vuodessa, vaikka liikennevakuutuksessa on 80 % ja kaskovakuutuksessa 70 % bonus. Ilman bonuksia vakuutusmaksut olisivat vielä huomattavasti korkeammat. Yhteensä väylämaksu ja vakuutukset maksavat vuodessa 1531 euroa, joka tekee yli neljäsosan 6000 euron vuosituloista. Onko kohtuullista, että työtön joutuu maksamaan 25 % koko vuosituloistaan pelkästä auton omistamisesta? Eli pelkästä valmiudesta käyttää autoa, vaikka ei ajaisi autolla juuri ollenkaan. Kun nuo auton pakolliset kulut vähentää vuositulosta, jäähän siitä vielä 4469 euroa koko vuodelle kaikkia muita menoja varten. Moniko elää alle 4500 eurolla vuodessa?
On täysi paradoksi, että toisaalta Berner ja muu hallitus haluaa työssäkäyntialueiden laajenevan, mutta toisaalta auton omistamisesta tehdään niin kallista, että työttömät joutuvat luopumaan autoistaan. Samalla menee se viimeinenkin mahdollisuus päästä kulkemaan töissä ja päästä pois köyhyysloukusta. Voisiko Anne Berner vastata kysymykseen, miten autottomat haja-asutusalueiden työttömät pääsevät jatkossa lääkäriin, kauppaan, harrastuksiin tai vaikkapa kolmen kuukauden välein tapahtuviin TE-toimiston haastatteluihin?"
Ihmettelen nimim. -Karppa- kirjoittamaa/lukemaa esimerkkiä, jossa asumistukea ei saa. Onko tosiaan, ettei yksinasuja saa toimeentulotukea tuollaisilla tuloilla? Meillä vaikuttaa asiaan lapset, joten vuokrasta ~70% tulee asumistukena (älytön summa)...