"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään."

Eli päivitellään. Tämä on siis muutoskatsatettu jo
viime kesän alussa, lappuihin tuli seuraavaa:
- Muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta (tästä olisi saanut
tänä vuonna muuten
rahaa takaisinkin...)
- 600x300x76mm intterkoorel ja Mitsun 16T
- 144kW@0.8 bar
(= 194 hp)Edellisten viestien vakaajat, 850 jarrut, penkit ym. hilppeet on myös asenneltu kiinni.
Vanteina toimii nykyään Hydrat, edessä uudet linglongit ja takana jostain syystä kuluneemmat renkaat merkkiä x.
Alustan osalta muuten vakio, mutta etutolpat käytin auki ja laitoin paremman tuntuiset orkkisiskarit vanhojen tilalle. Samalla camber-modi ylälautasille. Ja tosiaan etuvakaajana turbon 23mm ja takana tuplat 19+16mm. Etujousina turbosedanin vakiot 1.5-2 kierrosta lyhennettyinä, takana ilmeisesti sedanin vakiot koskemattomina.
Autolla ajeltiin viime kesä maltillisilla 0.8 - 1.2 bar ahdoilla mielen mukaan, välillä LH:ta säädellen.
Tämän vuoden leimalle piti herkistellä takajarrut, suunnata sumuvalo, täyttää tuulilasinpesunesteen säiliö ja suurimpana ongelmana laittaa pakkivalon johto kiinni anturiin.
Noiden jälkeen jäi vielä korjauskehotus ohjauslukosta, lukkiutuu 0-asennossa avaimet sisällä.
Noh, leiman jälkeen jälleen pientä kikkailua ahtojen kanssa (eli nosto tuonne 1.2) ja samalla ruiskukartan tarkempaa säätöä, kestihän se kuitenkin päivän ajella...
https://www.youtube.com/watch?v=dpZpek6PsQUHinaamalla talliin, kone+loota ylös ja auki. Kakkosen rattaista puuttui paloja ja muutenkin loota pyöri millä tahansa vaihteella (jos sellaisia sattui löytämään) hieman karkeasti.

Fiksumpi olisi tietty arvannut ettei se kestä, mutta pitihän tuonkin sietokykyä kokeilla. Kolmosella en ikinä vedättänyt täydellä kaasulla kun laatikon heikkous oli tiedossa, mutta oletin että kakkosella olisi kestänyt edes vähän paremmin. Meni siis kesken vedon kakkosella lähes välittömästi kun ahtopaine alkoi mittarin mukaan nousta, eli puhtaasti väännöllä hajalle.


Tilalle tuli sitten ihan oikea laatikko. Diesel-moottorisen E87:n perästä.

Kytkinkopan vaihtoi nimim. boost, erinomaista jälkeä!
GS6-37DZ + M47 kytkinkoppa matkalla yhdistettäväksi toisiinsa...
Levyksi tuli jonkun bemarin 228mm orgaaninen massalevy kovalla keskiöllä.
Tämä lähinnä siksi että sattui edullinen kytkinpaketti kohdalle, joka sisälsi myös painelaakerin ja kytkinhaarukan.
Asetelma tuosta paketista jäi ylimääräiseksi, sillä paketti laitettiin kasaan jo hyväksi todetulla SRE763:lla.
Levyn sovitusta lootan booreille (joo, levy väärin päin)
Lopuksi kannakepalkin rakentelua, vakio M47:n palkki ja ZF:n omat kannakehilut kumeineen sopivat yhteen parin lattaraudan pätkän avulla. Palkin kiinnitys tulee korin rei'istä takimmaisiin.

Kardaaniksi orkkis etupätkä booriholkin päästä lyhennettynä n. 50mm.
Keppitelineen sai myös helposti rakenneltua M47:n omasta, tankokin kävi suoraan laatikon pään kuulaan.
Kytkimen letkuun piti soveltaa BMW:n ja Volvon alkuperäisiä osia. Molemmista kovat putket poikki ja uusi letku (~55 cm) väliin.

Paketti takaisin autoon, öljyt laatikkoon ja ajoon. Pientä resonanssiääntä voi ehkä havaita, johtunee kovasta levystä ja vauhtipyörästä. Putki rämisee myös tietyllä kierrosalueella, tässähän on siis 3" turbolta taakse asti, kahdella läpivirtaavalla vaimentimella ja katilla. Tärinät eivät ainakaan lisääntyneet vrt. vanhaan setuppiin, kardaanin tukilaakerin kumi näytti ehjältä mutta on todella vanhan näköinen ja lienee vaihtokunnossa. Peränä 3.73, jolla ykkönen tuntuu hieman liian tiuhalta, mutta yllättävän ajettava tuosta tuli. Kakkosella ei ihan kehtaa lähteä kuitenkaan liikkeelle ja kutonen toimii aika lähelle M47:n vitosen tavoin "matkavaihteena".
Lisäksi asennusta odottelee tuo G80-lukollinen 3.54 välityksellinen taka-akseli, josta modailin lukkoa talven aikana:

Jotain tapahtunutta jäi varmasti kirjoittamatta, mutta loppuun pari kuvaa auton nykykunnosta:


