Kelit paranee ja kesä on tulossa, joten nastarenkaat voi vihdoin heittää varaston nurkkaan häpeämään.
Uusiksi kesävanteiksi ostin Fondmetal 4000 15" aluvanteet. Melko siistikuntoiset muuten, mutta lipat hapettuneet.

10-vuotiaat Michelinit on aikansa palvelleet ja tilalle tulee viime syksynä ostetut vielä uudenkarheat renkaat.

Vanteiden siistintä alkoi kunnollisella pesulla. Muutaman kesän jarrupölyt pinnassa:

Testissä oli Bilteman oksaalihappoa sisältävä vannepesuaine. Hapot pintaan ja vanneharjalla läpikäynti:

Etupuolelle käytin ph-neuraalimpaa, värjäytyvää vannepesuainetta. Jälleen harjalla vähän autettiin:

Pesun jälkeen:

Pesun jälkeen alkoi vanteiden lippojen ihmettely. Kiillosta ei ollut tietoakaan:

Onneksi lakkapinta oli jo niin kulahtanut, että se oli helposti poistettavissa. Apuvälineinä oli porakone ja kasa erilaisia kiillotuslaikkoja, sekä reilusti metal polishia. Näitä vanteita en siis vesihionut ollenkaan missään vaiheessa. Maalinpoistoaineella olisi saattanut päästä helpommalla, mutta en sitten viitsinyt alkaa niillä leikkimään, kun pelkällä laikalla lähti lakka ja pinnasta tuli samantien peilikiiltävä. Aikaa meni varmaan 3-4h per vanne (suojauksineen jne.).
Reuna kiillotettuna:

Koko lippa kiillotettuna:



Samalla oli hyvä poistaa toffeelaikalla vanhat liimat painojen jäljiltä.
Ennen:

Jälkeen:

Vanteet kävi renkaanvaihdossa ja oli tarkoitus vaihtaa ne alle, mutta ei taas mennytkään kaikki niin kuin strömsössä. Vanteet on 5x110 jaolla ja piti olla ihan bolt on, mutta vanteiden pulttien reijät oli niin pienet ettei yksinkertaisesti sopinut 5x108 jako.
Pienen mietinnän jälkeen porasin reiät isommiksi ja laitoin tilaukseen uudet spacerit taakse (vanhoissa ei ollenkaan keskitystä keskireiälle). Loppu hyvin, kaikki hyvin. Vanteet keskittyivät hyvin, eikä minkäänlaisia tärinöitä tullut vaikka joutui vähän säätämään.
Uudet 25mm spacerit:

Lätyt kiinni ja samalla vähän satuloille maalia:

Olihan noissa jonkun verran hommaa, mutta lopputulos on kyllä erittäin hyvä omasta mielestä.
Täytyy ottaa parempia kuvia kunhan saan auton pestyä.


]

Pieni päivitys tuli myös hifipuolelle. Vanha Alpinen soitin lähti kiertoon ja tillalle tuli Alpinen ute-92bt. Suurin ero oikeastaan, että uudesta löytyy dsp ja 3-tie aktiivisuotimet.
Takakaiuttimet poistettiin käytöstä ja nyt etupään 2-tie erillissarjaa soitetaan aktiivisena. Pitää vielä tutustua paremmin aikaviiveiden säätöön.
Nyt saa sitten soittimenkin väri väriin mittariston kanssa

:
