Yli 10 -vuotiaista puhuin, enkä edes omasta mielipiteestä.

Puhuin katsastuksessa hylkäämisestä. Jos pitää olettaa auton olevan kunnossa, että kestää sen vuodenpäivät, niin ainakin tämän talouden molemmat autot on hylkykelpoisia.
Esimerkkinä tuo vihattu ja rakastettu Fiat Bravo -99.
Viimekatsastuksesta täysin puhtain paperein (suluissa omat havaitut puutteet):
- Helmakotelot yms. pintaruosteessa, muttei puhki
- Ajovaloumpiot halki
- Valot säädetty liian ylös (tahallaan)
- Mykkä toinen rek. kilven valo (heräsi puskuriin potkaisemalla)
(- Tuulilasi puhaltunut, aurinkoa vasten häikii)
(- Etujarrut finaalissa, muttei raudoilla)
(- Omasta mielestä hieman nojaavat takapyörät, muttei katsurin kanssa löydetty tukivarren laakeroinneista väljää)
(- Öljy/vesivuoto moottorin etupuolella)
Puhtaat paperit. Jokaisesta asiasta tosin kysyin katsastajalta itseltään. Umpioiden halkeama ei vaikuttanut valokuvioon eikä kosteutta umpioissa = kelpaa. Pohjassa pintaruosteita, muttei pehmeää = kelpaa. Jarrut dynossa tehokkaat ja ero 0% = kelpaa. Tuulilasin kuluma ei näkynyt häiritsevänä (pilvistä) = kelpaa. Valot säädettävissä sisältä ja kontissa kuormaa = pieni yläsuuntaus kelpaa.
Niin, onko nyt tulkinta vai pykäläkysymys? Tähän voisi joku foorumin katsastaja vastata. Kuitenkin parin kilometrin päässä oleva A-katsastus olisi hylännyt koko härvelin heti jarrudynolla (akustinen kuluneisuuden ilmaisin huuti jo molempien etujarrujen sisäpalassa).
Minun mielestä auto on tieliikennekelpoinen sen ollessa ajokuntoinen turvallisesti. Eli:
- Ei vakavia ruosteita (kotelot yms. kovat, pintaruoste voi voi)
- Pyöräntuennassa ei häiriötä/välyksiä (tämä ehdoton)
- Jarrut ok (sanomattakin selvää)
- Näkyvyys ulos ok (tuulilasi yms. kunnossa pesulaitteita myöden)
- Valot ok
- Kytkin, vaihteet yms. toimii.
Minulla oli kohta kaksi vuotta sitten erikoinen pikkuauto, Autobianchi Y10. Kyseisen katiskan käytin leimalla melkoisen kulahtaneen näköisenä. Tässä oli myös umpiot halki, mutta avattu, putsattu ja tiivistetty kuumaliimalla siististi. Puhaltimen "tietokone" oli ohitettu ja nopeudensäätö roikkui johdoissa, suuntaus ei toiminut. Renkaat mitäsattuu (arvoiltaan samat), etuiskarit kosteat, kone aivan märkänä öljystä, putki patentoitu kasaan yms.
Hylky tuli, takajousien alakupeissa pienet reijät. Antoi luvan hitsata, koska arveli olevan haasteellista löytää vaihtoakselisto kuukaudessa (ehtona uusintanäyttö maalaamattomana). Helmoja koputteli tarkasti ja löysi hentoisen kohdan. Totesi pellin puhkeavan vuoden sisään, että alappa ettimään korjauspalaa. Meisseli olisi siitä mennyt reippaalla voimalla läpi, ei tuhonnut helmaa vaan huomautti.
Monesta asiasta huomautti suullisesti (kuten iskarit), mutta auto oli teknisesti ajokuntoinen ja toimiva. Moottorin öljyvuoto oli jo paikattu ennen katsastusta (moottori silti aivan rasvassa), josta inssi totesi "harvempi 26-vuotias auto enään täydellinen on". Minusta näin sen asian pitää toimia ja tuo oli hyvää asiakaspalvelua. Jos löytyy selkeästi turvallisuuspuute tjsp, niin hylky suoriltaan on minun kanta.
Myönnän itsekkin käyttävän katsastusasemaa jonkin kolinan/äänen/ongelman etsimiseen jos en sitä itse löydä. On sitä useamman kerran tullut parin inssin kanssa autoa rynkytettyä, että mistä se kolina tulee.
