Proturbo  Autodiagnoosi

S60 hammastanko

  • 3 Vastauksia
  • 4708 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JarkkoK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
S60 hammastanko
« : 17.07.2016, 22:13:57 »
Öljyjä vaihtaessani omasta Volvostani, huomasin ohjaustehostimen öljyä valuvan keulasta hammastangon seutuvilta.  Totesin vuodon olevan siinä ratille lähtevän akselin kaulalla, joka liittyy hammastankoon. Pystyisikö ongelman korjaamaan pelkällä stefan vaihdolla, vai tarviiko koko ohjausvaihde vaihtaa? Jos tarvii, niin kannattaako säästää ja ottaa tarvikeosa vai ottaa alkuperäinen ja selvästi kalliimpi ohjausvaihde? Autona Volvo S60 T5, vm. 2004.

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: S60 hammastanko
« Vastaus #1 : 19.07.2016, 10:44:33 »
Onneks olkoon. Se on ihan tuurista kiinni, että mikä tanko siellä on paikallaan, että saako siihen vastaavaa mistään. Jotkut ovat noita kunnostaneet vaihtamalla siihen stefan ja holkin, mutta jos se oikein väljäksi pääsee, niin menee vaihtoon. Oman kokemukseni perusteella siellä voi olla semmoisella osanumerolla oleva tanko, ettei uutta vastaavaa löydy, vaan pitää etsiä joko samanlainen kunnostettu, tai vaihtaa toinen tanko ja sen kanssa enemmän osia (putket ja pumppu) ja sitten maksaa...

Tuossa jotain tarinaa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24092.0
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

Poissa platinumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 hammastanko
« Vastaus #2 : 21.07.2016, 20:05:04 »
Vilkaise onko SMI:n vai ZF:n tanko. Uudemmissa on ZF. Tarrasta näkyy varaosanumero ja samalla numerolla voi netistä metsästellä uutta osaa. Käynee eri numerollakin oleva jos on päällepäin samanlainen. Riippuu iästä ja varustetasollakin taisi olla vaikutusta.

Vaihtaessa ole tarkkana, ettei ratti pääse pyörähtämään kierrosta ympäri, koska airbagin kellojousen tulee olla samalla kiekolla menossa.

Jos päädyt kunnostamaan vanhan niin akselille voi vaihtaa stefan ja samalla tulisi ehjätä tai koneistuttaa yläpusla sinne akselille. Uusi stefa ei kestä mikäli akselilla on liikaa välystä. Alempaa stefaa ei saa painaa liian pohjaan koska silloin pumpun paine ohjautuu suoraan sylinterille ja tiivisteet korkkaa. Alapäässä on lisäksi laakeri, jonka voi vaihtaa. Ylempi stefa taisi olla alkuperäisenä paineenkestävää mallia, mutta normaalia sinne on myös asennettu. Mitat löytyy netistä. Hammastangolle voi laittaa vaikka MoS2 rasvat akselin ja hammastangon väliin.

Jos purat vanhan niin siitä saa hampaan kohdistuksen katsottua kasatessa niin, että akselin loven ollessa alaspäin on ulompien kiinnitysreikien etäisyys raidetangon päähän kummassakin päässä sama.

Poissa JarkkoK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 hammastanko
« Vastaus #3 : 25.07.2016, 00:02:06 »
Kiitos todella paljon vinkeistä! Täytyypä alkaa purkamaan tässä kun lomalta palaan.  8)

 

Carcom Oy  Elekma