Futurez  Kulkukoira

B230F+T Ongelmia

  • 6 Vastauksia
  • 3280 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
B230F+T Ongelmia
« : 30.07.2016, 21:44:25 »
Elikkäs, tuli turbotettua tuo B230F 240sestä, mutta nyt on vähän ongelmia. Tekniikkana on siis B230F vakiorutuilla, TD04HL-19T, 012 kiina IMMu painepuolella, Boschin vihreät jättiläiset, 530+VX3, Tonin lastut, KL-racing modelpassande välijäähy ja 2.5" putkisto.

Ensimmäisenä ongelmana ovat ahtopaineet, jotka eivät nouse kunnolla. Ahdin on tehdasuusi, 1 bar jousella ahdot nousivat max 0.5, ja nyt 0.8 jousella 0.3. Hukkaportin kellona on Kinugawan säädettävä kello, olen yrittänyt lisätä ennakkoa varteen, mutta paineet eivät silti nouse. Pakosarja on korjaushitsattu ennen kuin ostin sen, mutta ahdot nousevat silti tappiin suunnilleen 2.5k RPM kohdalla. Olen mitannut paineen imusarjasta, sekä suoraan ahtimelta, ja ne ovat suunnilleen samat. Voiko tämä nyt johtua siitä että pakosarja on silti halki, vai onko jossain muualla vikaa?

Toisena ongelmana on auton sammuminen tyhjäkäynnillä kun moottori on kuuma, tämä tapahtuu yleensä vähän rajumman ajamisen jälkeen, tai kun moottori on muutenvain kuuma, esim. pitkään valoissa seisomisen jälkeen, kierrokset jäävät ensin leijumaan 1.5k RPM pintaan, ja sitten putoavat melkein nollaan, ja nousevat sieltä yllättäen tuhanteen ja noin puolen sekunnin päästä putoavat taas alas, tätä jatkuu muutaman sekunnin ajan, kunnes kierrokset tasaantuvat tai auto sammuu kun moottori ei jaksa enää pyörähtää. Auto on käynyt ennen ahtamistakin tyhjäkäynnillä hieman epätasaisesti ja täristen, mutta ei kuitenkaan ole pilkkinyt näin, voisiko vika olla tyhjäkäyntiventtiilissä?

Kiitos jo ennakkoon.

Ja auto on siis 1992 240 B230F LH 2.4
« Viimeksi muokattu: 30.07.2016, 21:48:01 kirjoittanut Egez »
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F+T Ongelmia
« Vastaus #1 : 31.07.2016, 00:40:00 »
Kinugawan jousien ilmotettu painemäärä on hitusen kummallinen, eli se on täysin auki-paine, ei se paine missä hukkis alkaa aukeamaan. Eli tiukempaa jousta tahi bleediä ja homma rokkaa.

Käyntiongelma on lastujen, immun ja sen sijoituksen+suuttimien yhteensovituksen puute, ei tule kuntoon etänä lastuja arpomalla, trust me. Välttävästi toimimaan voi saada kun jaksaa yrittää, mutta mitä ite olen tuommosella immulla olevaa settiä säädellyt niin ongelma kuulostaa tosi tutulta, eikä ole helppo saada toimimaan edes ajossa säätämällä, tuo immu toimii tyhjäkäyntialueella hieman oudosti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230F+T Ongelmia
« Vastaus #2 : 01.08.2016, 17:20:47 »
Koko setti on toimimaton tuon 016 IMMun vuoksi, joka ei yksinkertaisesti riitä siihen, mitä 19T puhaltaa pihalle. Vaatii 012 IMMun ja IMMua ei todellakaan laiteta painepuolelle, ellei ole erittäin tarkasti hajulla siitä mitä tekee ja IMMua ole modattu.

Lastuista TVS sanoikin kaiken olennaisen, nimimerkillä puolen sataa LH:ta säädettynä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230F+T Ongelmia
« Vastaus #3 : 01.08.2016, 17:40:28 »
Kinugawan jousien ilmotettu painemäärä on hitusen kummallinen, eli se on täysin auki-paine, ei se paine missä hukkis alkaa aukeamaan. Eli tiukempaa jousta tahi bleediä ja homma rokkaa.

Huomannu saman niissä ilmotetuissa, mutta ainakin pari vuotta sitten ostetut 1.2bar ja 1.4bar jouset on auennu täsmälleen 1.2 ja 1.4bar.
Logiikka vähän hakusessa siinä listassa. :idiot2:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F+T Ongelmia
« Vastaus #4 : 01.08.2016, 19:35:22 »
Koko setti on toimimaton tuon 016 IMMun vuoksi, joka ei yksinkertaisesti riitä siihen, mitä 19T puhaltaa pihalle. Vaatii 012 IMMun ja IMMua ei todellakaan laiteta painepuolelle, ellei ole erittäin tarkasti hajulla siitä mitä tekee ja IMMua ole modattu.

Lastuista TVS sanoikin kaiken olennaisen, nimimerkillä puolen sataa LH:ta säädettynä.

On toi 012 kiinaIMMu, kuten ylhäällä lukeekin. Seokset ovat ainakin vielä pysyneet pois laihalta, vaikka onkin pelkillä bulkkilastuilla. Ei ainakaan vielä ole ahtopainettakaan tarkoitusta nostaa kovin ylös, koska M47 ja vakiokytkin. Laatikon ja kytkimen vaihdon jälkeen on tarkoituksena hankkia se Ostrchin boxi ja ruveta pelaamaan älhoon kanssa.

Miten tuota 012 immua pitäisi painepuolelle muokata? Otin moottorin puoleisen suojaverkon pois, hyvin ainakin vielä toiminut, tyhjäkäyntiä pois lukematta.

Kiitoksia vastauksista tähän mennessä.

E:Ja IMMuhan on siis kuumalangaton versio, joka on ostettu Mikan jonkun vanhan viestin linkin kautta  ;)
« Viimeksi muokattu: 01.08.2016, 20:07:45 kirjoittanut Egez »
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230F+T Ongelmia
« Vastaus #5 : 02.08.2016, 00:48:50 »
On toi 012 kiinaIMMu, kuten ylhäällä lukeekin. Seokset ovat ainakin vielä pysyneet pois laihalta, vaikka onkin pelkillä bulkkilastuilla. Ei ainakaan vielä ole ahtopainettakaan tarkoitusta nostaa kovin ylös, koska M47 ja vakiokytkin. Laatikon ja kytkimen vaihdon jälkeen on tarkoituksena hankkia se Ostrchin boxi ja ruveta pelaamaan älhoon kanssa.

Miten tuota 012 immua pitäisi painepuolelle muokata? Otin moottorin puoleisen suojaverkon pois, hyvin ainakin vielä toiminut, tyhjäkäyntiä pois lukematta.

Lastut toimivat vasta sitten hyvin, kun ilman lambda-säätöä mennään stoikassa vajailla kuormilla ja kiihdytyksessä mennään 12,5-12 AFR lukemilla. Jos sopitus on sitä paksumpaa, niin tehoa katoaa turhaan soppaan. Laihemmilla sopituksilla sitten koetetaan rikkoa moottori.

Se IMMun verkko on tasoittamassa siellä niitä virtauksia!  :nuhtelu

Ongelma painepuolella on se, että IMMu on liian nopea regoimaan imutahdin syklisyyteen jolloin lastujen muiden vikojen keralla IMMun lukeman keskiarvoistus vaeltaa kokoajan oikean arvon molemmin puolin.

Tyhjäkäynnin humppaaminen on aina varma merkki siitä, että sopitus on pielessä tavalla tai toisella, ellei TK-servo jumita.

Miksi ylipäätään se IMMu piti laittaa painepuolelle?
Nopeus? No, painen muutosaalto etenee äänen nopeudella, joten siitä sitten laskemaan kuinka kauan se muutoksen alkaminen kestää imuputkistossa.....   :pomo:

Massavirtaus toki on hitaampi, muttei se konekkaan ota yhden kierroksen aikana tyhjäkäynnistä täysille kierroksia....

Jos IMMu pystyy lukemaan tyhjäkäynnillä jokaisen pytyn imutahdin, niin empä alkaisi muuttamaan sen paikkaa alkuperäisestä, puhumattakaan lämpötilaoloista (mitä kylmempi  IMMu, sitä tarkempi mittaustulos).

Mutta vaihdetut suuttimet, 012 IMMu ja bulkkilastut = ongelmia.
Nimittäin useista kehoituksista huolimatta toni ei ole muuttanut linearisointi kippuraa IMMulle ja korjannut pääkorjauskartan muuttumista IMMun ja kuormatiedon funktiona.
Siinä on parikin muuta "pikku-juttua", jotka vaativat muutoksia IMMun/suuttimien vaihtamisen vuoksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F+T Ongelmia
« Vastaus #6 : 02.08.2016, 06:48:28 »
Joo en ollutkaan olettanut että bulkkilastulla saa ongelmatonta autoa.

Suurin syy IMMun sijoittamamiselle painepuolelle on oma laiskuus. 240 on liitin jo valmiiksi painepuolella, sekä autoon oli tulossa 940 Turbon ilmanputsarikotelo, johon ei ollut putkia 3" IMMun liittämiseen. No 940 kotelo ei mahtunut välijäähyn suuren koon takia paikalleen, ehkä siirrän immun kylmälle puolelle kunhan pääsen LHta säätämään.

E: Ja suurin syy verkon poistamiselle oli tyhjäkäyntiventtiilin laipan tiukka sovite, joka on heti IMMusta seuraavana sisäkkäin putken jatkuena "yhtenäisenä" 90° silikonimutkalle, en tiedä sotkeeko tuokin seoksia tyhjäkäynnillä lisäksi.

Tämä on vasta ensimmäinen kehitysversio, toivottavasti seuraavassa on jo M90 ja oikein säädetty LH  :-[
« Viimeksi muokattu: 02.08.2016, 07:14:35 kirjoittanut Egez »
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

 

Samppasport  Futurez