Proturbo  Autodiagnoosi

Suuttimien vastusarvo

• 1 Vastauksia
  • 2958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masa71

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Suuttimien vastusarvo
« : 01.08.2016, 22:20:07 »
Miten tarkkaa tuo suuttimien vastusarvojen kanssa pelaaminen yleensä on?

Jos ohjainlaitteen sanotaan ohjaavan vain korkeaohmisia suuttimia ja alkuperäiset on 12 ohmia niin onko uusien suuttimien 3,5 ohmia +6ohmin vastus => yhteensä 9,5 liian vähän tai siinä rajoilla?

Isommatkaan tehovastukset ei kyllä paljoa maksa jos pyrkisi mahdollisimman lähelle alkuperäisarvoa, mutta onko se välttämätöntä  vai  "vain" suositeltavaa?

Poissa reve

• De Luxe
  • *
Vs: Suuttimien vastusarvo
« Vastaus #1 : 02.08.2016, 14:54:17 »
Mikä ruisku sulla on? Tuo riippuu ihan ohjaimen suutinpäätteiden virrankestosta ja siitä miten monta suutinta on saman päätteen takana. Matalaohminen suutin tarvitsee jonkun verran virtaa että se ylipäätänsä aukeaa. 6ohm vastus 3.5ohm suuttimeen kuulostaa aika isolta kun suuttimen virta laskee lähes kolmannekseen.

Jos laskee 14.4v jännitteellä niin 12ohm suuttimilla virraksi tulee I=14.4/(12)=1.2A per suutin. 3.5ohm+6ohm tekee puolestaan I=14.4/(3.5+6)=1.52A per suutin. Jos sulla on näitä 4kpl per pääte niin virta on 4x1.52A = 6.08A.

Mä olen käyttänyt 3.3Ohm esivastuksia matalaohmisilla ja niillä ainakin on jaksanut mun käyttämät suuttimet avautua. Mutta kuten sanottua niin riippuu ruiskun päätteistä miten isoilla virroilla voit ajaa.

Jos päätteet ei riitä niin yksi vaihtoehto on joku sopiva P&H lisälauta joka antaa esim. 4A avautuessa ja tiputtaa sen jälkeen virran 1A lukemaan. Silloin suutinpäätteet kestää nätisti.

Autodiagnoosi  Carcom Oy