Volvon laakerissa on napa mukana. Tuossa käytetään vanha napa kuten etuvetoisissa perinteisesti. Taitaa olla sama alusta vasta -08 alkaen eli Mondeo MK4:ssä?
Tiesin että videon alusta ei ole sama. Mutta kiinnitykset, kuten iskari on saman lailla kiinni kuin uudemmissa.
Hankalinta näyttäisi olevan alapallon irrotus, sen kun on irti niin napa-asetelman saa otettua helposti irti iskarista.
Laakerinvaihtokohteena oli saman alustarakenteen jakava valepukuinen Volvo (Ford S-Max). Laakeri on muutoin samanlainen mutta Fordin mallissa on pinnapultit ja Volvon mallissa kierrereiät pyöränpulteille.
Täytyy sanoa että ilman tätä kalua laakerinvaihto olisi ollut tekemätön paikka. Laakerin irroitus olisi kyllä onnistunut koko napa-asetelma irroittamalla prässissä mutta laakerin kiinnipainaminen tässä kompaktilaakerimallissa ulkokehältä onnistuu vain tällä systeemillä.
Nyt kun lueskelin tarkemmin aikaisempia kirjoituksia, se mitä pohdin olikin viitattu.
Volvosaurus mainitsi myös osien jäähdyttämisestä ja lämmittämisestä joka helpotetaan osien asennusta. Tuntuisi että niillä keinoin laakerin saisi prässissä paikoilleen?
Ei sillä että omassa olisi ajankohtaista, mutta kiinnostaa tietää kun asia tulee ajankohtaiseksi.