Futurez  Kulkukoira

Volvo 740 230 F käynti

  • 31 Vastauksia
  • 14746 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Volvo 740 230 F käynti
« : 03.08.2011, 22:35:49 »
Kyseinen auto vm 90 ryhtyi siis oirelemaan ,ei ota kierroksia yli 2000 vaan" vouvaa". Oireen syy:pakoputki on poikki akselin ylittävältä osalta. Voiko vaikuttaa koko koneen toimivuuteen vai onko viísainta niin kuin oletan laittaa putki kuntoon ja katsoo miten käy. Autoon on tehty vajaa vuosi sitten TÄYDELLINEN  sytytysosien huolto alkuperäisillä osilla.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9576
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #1 : 03.08.2011, 23:18:44 »
Kyseinen auto vm 90 ryhtyi siis oirelemaan ,ei ota kierroksia yli 2000 vaan" vouvaa". Oireen syy:pakoputki on poikki akselin ylittävältä osalta. Voiko vaikuttaa koko koneen toimivuuteen

Ei mun mielestä. Omassa vuotta vanhemmassa samalla koneella oli kans akselin kohdalta putki poikki mutta hyvin sillä ajeli.

Katsopa onko ilmansuodatin kuinka tukossa? Tai voisiko olla bensansuodatin tukossa taikka bensapumppu väsymässä?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #2 : 03.08.2011, 23:20:38 »
Ei ole putkella siellä niin pitkällä merkitystä.

Lue vikakoodit alkuun

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg2887#msg2887
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #3 : 05.08.2011, 19:44:49 »
Kiitos vastauksista. Selvennyksenä auto on pojan peli ja en ole vielä kerinnyt itse kokeilemaan ajossa,joten kunhan kerkiän koeajolle niin kyselempä lisää jos tarvii. Kesälomalla niin ei viitti kauheasti ropata autoa vaikka onkin entinen oma kulkuneuvo ja siis tuttu peli.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa Slant-Late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Volvo 740 B230F käynti
« Vastaus #4 : 13.08.2011, 09:38:32 »
Lainataan aihetta

Auton tiedot:
Volvo 740 1987
B230F, LH-Jetronic 2.1/2.2? (ei diagnostiikkaa)
ZF22HP4
Ajettu 455000

Moottorissa ilmenee pientä nykimistä maantienopeuksissa. Nykimisen huomaa parhaiten turbiinilukko päällä 90km/h+. Ei vakava vika, mutta voisihan tuon korjata. Laatikko toimii moitteetta. Bensankulutus on 10l/100, eli aika vähäinen.

Lisäksi moottori tuntuu tehottomalta pienillä kierroksilla. Joku voisi väittää tätä Volvon ominaisuudeksi, mutta mielestäni edelliset 3 Volvoa ovat olleet paljon pirteämpiä jopa 2.0 moottorilla. Täyskaasukiihdytyksessä ja +2500rpm ei ongelmaa.

Sitten vielä tyhjäkäynti. Silloin tällöin kierrokset jäävät 1200rpm tuntumaan, mutta ei aina. Lisäilmaluistin puhdistus auttoi asiaa vähän. Ennen sitä tyhjäkäynti jäi järjestään 1500rpm tienoille. Tyhjäkäynnin säätö vaihe vaiheelta ohjeien mukaan on vielä tekemättä, joten palataan asiaan myöhemmin.

Tähän mennessä autoon tehtyjä korjauksia:
- Hall-anturi ja virranjakajan osat vaihdettu, sytytysennakko säädetty 12BTDC
- Sytytystulpat (Bosch), Sytytysjohdot (Boughicord)
- Kaasuläpän ja IMM puhdistettu
- Kaasuläpän-asentotunnistin säädetty
- Huohotin ja liekkilukko putsattu
- Tyhjäkäyntiventtiili pesty
- Alipaineletkut tarkistettu
- Ilma- ja bensasuodatin vaihdettu
- Tankin siirtopumpun katkenneet sähköliittimet täyttöputken laipassa korjattu. Jumiutunut pumppu herkistelty.
- Suuttimien putsausainetta kaadettu purkillinen tankkiin
- Akku vaihdettu, akunkengät putsattu

Vikoja, jotka tiedän olevan
- Pakosarjan laippa vuotaa
- Katalysaattori kolisee (mahdollisesti tukossa?)
- Puristukset mittaamatta

Edellisillä toimenpiteillä käynti on parantunut merkittävästi siitä, kun ostin auton. Jatkan järjestelmällistä moottorin osien läpikäymista, mutta kyselen jos jollakulla tulisi suoralta kädeltä mieleen jotakin, joka vaikuttaisi ongelmiini.

Kiitos vaivannäöstä ja vastauksista.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2011, 09:40:24 kirjoittanut Slant-Late »
Volvo 740 GL Kartano 7h 1987 B230F ZF4HP22

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 740 B230F käynti
« Vastaus #5 : 13.08.2011, 10:06:12 »
Lainataan aihetta

Vikoja, jotka tiedän olevan
- Pakosarjan laippa vuotaa
- Katalysaattori kolisee (mahdollisesti tukossa?)
- Puristukset mittaamatta
Siinäpä ne viat taisi ollakin  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Slant-Late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #6 : 13.08.2011, 11:21:26 »
Selvitelläänpä ne seuraavaksi. Vaihtopakosarjakin on jo olemassa ja odottaa asennusta. Myös toinen Lambda Sondi löytyy, jota voi huvikseen kokeilla.

Edellisessä 740 1990:ssäkin kolisi katti ihan samalla tavalla eikä aiheuttanut ongelmia, mutta tiedä näistä. Väliaikaiskorjaukseksi katalysaattorin tyhjennys - suoritetaan vasta leiman jälkeen.
Volvo 740 GL Kartano 7h 1987 B230F ZF4HP22

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #7 : 13.08.2011, 13:01:53 »
En usko kolinan vaikuttavan, omassa 940:ssä kolisi myös eikä vaikuttanut toimintaan.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 740 B230F käynti
« Vastaus #8 : 13.08.2011, 15:01:17 »

Auton tiedot:
Volvo 740 1987
B230F
ZF22HP4
ZF:n loota bensakoneen perässä?
Olen ollut aina siinä käsityksessä, että ZF:n loota löytyy vain dieselin perästä (ainakin 900-mallissa).   :o :o



Vikoja, jotka tiedän olevan
- Pakosarjan laippa vuotaa
- Katalysaattori kolisee (mahdollisesti tukossa?)
- Puristukset mittaamatta

Kuten sinulle jo todettiin, noissa on tarpeeksi syytä nykimiseen.
Kun tuo LH niin rakasta Lamda-arvoa 1, niin vuotava sarja voi tehdä seoksille temput ja tällöin kone voi nykiä.

Mitä kolisevaan kattiin tulee, niin kolina on merkki siitä, että sisuskalut ovat murenemassa käsiin, jolloin se ei kyllä yleensä ole tukossa, vaan pikemminkin päinvastoin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9576
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 740 B230F käynti
« Vastaus #9 : 13.08.2011, 18:08:45 »
ZF:n loota bensakoneen perässä?
Olen ollut aina siinä käsityksessä, että ZF:n loota löytyy vain dieselin perästä (ainakin 900-mallissa).   :o :o

Ei se ihan niin mene, mullakin on tuossa pihassa yksi raato jossa oli B230E + ZF.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 740 B230F käynti
« Vastaus #10 : 13.08.2011, 18:37:19 »
Ei se ihan niin mene, mullakin on tuossa pihassa yksi raato jossa oli B230E + ZF.

Siis 94X ?

Ok, seison korjattuna!  :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9576
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 740 B230F käynti
« Vastaus #11 : 13.08.2011, 18:43:48 »
Siis 94X ?

745. (Eipä ole ysisatkua tainnut K-Jetillä saada...)

Minäkin kyllä ennen luulin että ZF:ää vain kiisseleissä. Mutta Volvon kokoamisstrategia tunnetusti oli "pannaan sinne sitä mitä sattuu käteen"...
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 740 B230F käynti
« Vastaus #12 : 13.08.2011, 19:30:18 »
Mitä kolisevaan kattiin tulee, niin kolina on merkki siitä, että sisuskalut ovat murenemassa käsiin, jolloin se ei kyllä yleensä ole tukossa, vaan pikemminkin päinvastoin.
Tai sitten on juurikin tukkeutunut  ;D Ei kai sillä käyntiin merkitystä mutta siihen auton kulkupuolen tukkoisuuteen?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Slant-Late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #13 : 13.08.2011, 22:22:14 »
Olipas tullut paljon viestejä.

Säädin tyhjäkäynnin netistä löytämilläni ohjeilla:
http://www.thebronzealternative.com/Volvo/Setting%20Your%20Base%20%20Engine%20Idle%20Specs.doc
Nykiminen hävisi melkein kokonaan.

Mittailin Lambda Sondin jännitettä koneen käydessä. Jännite ei tunnu missään tilanteessa nousevan yli 0.600 V, mikä voisi selittää tehottomuutta. Kun kaasua avaa ja sulkee, lukema pyörii 0.035 V ... 0.550 V välillä. Lieneeköhän puoli miljoonaa ajettu anturi jo nyt viallinen? Täytyy testata vielä toisella anturilla varmuuden vuoksi.

Pakosarjan laipan vuoto on etenkin äänen puolesta ärsyttävä, mutta mietin että kuinka paljon se vaikuttaa Lambda-arvoon kun vuotokohta sijaitsee kuitenkin vasta anturin jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2011, 22:25:33 kirjoittanut Slant-Late »
Volvo 740 GL Kartano 7h 1987 B230F ZF4HP22

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #14 : 13.08.2011, 22:28:43 »
Jos pakosarjan laippa edelleen vuotaa, korjaisin sen ensiksi ja sitten vasta lambda-anturin kimppuun.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Autoracing  KL-varaosat