Lainataan aihetta
Auton tiedot:
Volvo 740 1987
B230F, LH-Jetronic 2.1/2.2? (ei diagnostiikkaa)
ZF22HP4
Ajettu 455000
Moottorissa ilmenee pientä nykimistä maantienopeuksissa. Nykimisen huomaa parhaiten turbiinilukko päällä 90km/h+. Ei vakava vika, mutta voisihan tuon korjata. Laatikko toimii moitteetta. Bensankulutus on 10l/100, eli aika vähäinen.
Lisäksi moottori tuntuu tehottomalta pienillä kierroksilla. Joku voisi väittää tätä Volvon ominaisuudeksi, mutta mielestäni edelliset 3 Volvoa ovat olleet paljon pirteämpiä jopa 2.0 moottorilla. Täyskaasukiihdytyksessä ja +2500rpm ei ongelmaa.
Sitten vielä tyhjäkäynti. Silloin tällöin kierrokset jäävät 1200rpm tuntumaan, mutta ei aina. Lisäilmaluistin puhdistus auttoi asiaa vähän. Ennen sitä tyhjäkäynti jäi järjestään 1500rpm tienoille. Tyhjäkäynnin säätö vaihe vaiheelta ohjeien mukaan on vielä tekemättä, joten palataan asiaan myöhemmin.
Tähän mennessä autoon tehtyjä korjauksia:
- Hall-anturi ja virranjakajan osat vaihdettu, sytytysennakko säädetty 12BTDC
- Sytytystulpat (Bosch), Sytytysjohdot (Boughicord)
- Kaasuläpän ja IMM puhdistettu
- Kaasuläpän-asentotunnistin säädetty
- Huohotin ja liekkilukko putsattu
- Tyhjäkäyntiventtiili pesty
- Alipaineletkut tarkistettu
- Ilma- ja bensasuodatin vaihdettu
- Tankin siirtopumpun katkenneet sähköliittimet täyttöputken laipassa korjattu. Jumiutunut pumppu herkistelty.
- Suuttimien putsausainetta kaadettu purkillinen tankkiin
- Akku vaihdettu, akunkengät putsattu
Vikoja, jotka tiedän olevan
- Pakosarjan laippa vuotaa
- Katalysaattori kolisee (mahdollisesti tukossa?)
- Puristukset mittaamatta
Edellisillä toimenpiteillä käynti on parantunut merkittävästi siitä, kun ostin auton. Jatkan järjestelmällistä moottorin osien läpikäymista, mutta kyselen jos jollakulla tulisi suoralta kädeltä mieleen jotakin, joka vaikuttaisi ongelmiini.
Kiitos vaivannäöstä ja vastauksista.