Samppasport  Futurez

Volvo 740 230 F käynti

  • 31 Vastauksia
  • 14774 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 740 B230F käynti
« Vastaus #15 : 14.08.2011, 01:00:47 »
745. (Eipä ole ysisatkua tainnut K-Jetillä saada...)

B230E:stä wikipedian mukaan voi löytyä K, LH2.2 tai motroniccia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Redblock_Engine
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volvo_engines

Siksi menin vipuun. Tunnen vain B230 FB, FK ja FT moottorit välttävästi.

Minäkin kyllä ennen luulin että ZF:ää vain kiisseleissä. Mutta Volvon kokoamisstrategia tunnetusti oli "pannaan sinne sitä mitä sattuu käteen"...
Näinhän minulle eräs volvomies tokaisi, että "Volvot on kasattu niistä osistä, mitä Göran on sattunut varastosta löytämään"....   ;D

Varmaan vähån sama juttu kuin tuo ysisatkun ilmanputsarikotelon kansi-juttu. Eli FK pannussa ei muka lukisi "Turbo" tekstiä.   :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9576
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 740 B230F käynti
« Vastaus #16 : 14.08.2011, 02:44:16 »
B230E:stä wikipedian mukaan voi löytyä K, LH2.2 tai motroniccia.

Eikä mitään noista ysisatkusta sikäli kuin minä tiedän.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #17 : 23.08.2011, 23:02:41 »
Non niin. Lomat rupee loppumaan ja samat "romut seisoo tallissa". Eli tuohon 740- 90 B230 F koneen käynti ongelmiin hain apua. Kone käy hyvin tyhjäkäyntiä, kun antaa kaasua ottaa kierokset tai ei l. tumppaa kierokset n.2000-2500. Välistä taas paikalla kiekasee ihan iloisesti 5500 jos korva kestää. Ite epäilen IMM vikaa ja on mahdollisuus kokeilla ehjällä laitteella niin eiköhän tuo selviä.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #18 : 26.08.2011, 15:27:27 »
Vaihdettu tulpat, tulpanjohdot, puolan johto, virranjakajan kansi+pyörrin, ilmansuodin ja kokeiltu ehjällä IMM:lla.(kaikki orig.osia) Ei häipynyt vika vaan edelleen kylmänä vetää n.3500 rpm ja sitten rupee hyytymään ja katkomaan. Lämpöisenä ei ota ajossa kuin n.2000 rpm, mut paikallaan kaasutettaessa välillä kiekasee ihan täydet ja välillä hyytyy 2000-3000 rpm:lla. Lähtee hyvin käyntiin ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä. Käytetty 95 bensaa. Voisiko olla bensasuodin tukkiintunut jos on uuden bensan mukana lähtenyt tankin mönjät liikkeelle. Suodin on orig.volvo ja ajettu n.30 000 km.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9576
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #19 : 26.08.2011, 16:24:40 »
Vaihdettu tulpat, tulpanjohdot, puolan johto, virranjakajan kansi+pyörrin, ilmansuodin ja kokeiltu ehjällä IMM:lla.(kaikki orig.osia) Ei häipynyt vika vaan edelleen kylmänä vetää n.3500 rpm ja sitten rupee hyytymään ja katkomaan. Lämpöisenä ei ota ajossa kuin n.2000 rpm, mut paikallaan kaasutettaessa välillä kiekasee ihan täydet ja välillä hyytyy 2000-3000 rpm:lla. Lähtee hyvin käyntiin ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä. Käytetty 95 bensaa. Voisiko olla bensasuodin tukkiintunut jos on uuden bensan mukana lähtenyt tankin mönjät liikkeelle. Suodin on orig.volvo ja ajettu n.30 000 km.

Kuulostaisi ihan bensan vähyydeltä. 95-oktaaninen tuolle koneelle riittää ihan täysin ja toimii huhuista huolimatta nykyisellä E10-bensalla ongelmitta.

Voi kokeilla suoraan suodattimen vaihdolla, tai jos haluaa tutkia onko ongelma bensansaannissa niin pakokaasuanalysaattori putkenpäähän ja polkemaan. Jos vetää laihalle kun hyytyy kierroksilla niin bensa loppuu. Tuo tutkiminen ei sinänsä maksa kuin kympin-kaksi = pakokaasuanalyysin hinta korjaamoilla.

Bensansaanti voi takkuilla myös pumpun takia, tai pumpun releen, tai pumpun sulakkeessa huono kontakti, tai johdoissa ongelmaa. Huomioitava myös siirtopumppu tankissa jos pääpumppu on kuskin alla pohjassa.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Slant-Late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #20 : 11.09.2011, 20:49:49 »
Jos pakosarjan laippa edelleen vuotaa, korjaisin sen ensiksi ja sitten vasta lambda-anturin kimppuun.

Terve!

Vaihdoin pakosarjan ja korjasin vuodot. Toimii taas pykälää paremmin ja on hiljainen. Tosin vanha lambda jonka asensin uuteen pakosarjaan antoi mittauksessa vain tasaista 0.500 V.

Katalysaattorin kolina selvisi. kolistelin sieltä ulos moisen osan. Lieneekö katin sisältä irronnut.
Volvo 740 GL Kartano 7h 1987 B230F ZF4HP22

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #21 : 11.09.2011, 23:40:33 »
Terve!

Vaihdoin pakosarjan ja korjasin vuodot. Toimii taas pykälää paremmin ja on hiljainen. Tosin vanha lambda jonka asensin uuteen pakosarjaan antoi mittauksessa vain tasaista 0.500 V.

Katalysaattorin kolina selvisi. kolistelin sieltä ulos moisen osan. Lieneekö katin sisältä irronnut.

Jos tulee ulos tasainen 0.500V, ei lambda pelaa vaan tuo on boksin syöttämä "perustaso", jota lambda sitten vetää sivuun johonkinpäin. Tuon ilmiön voi hyvinkin aiheuttaa esim puuttuva lämmitysvirta lambdalta, nimimerkillä turha lambdanvaihto....

B230E:stä wikipedian mukaan voi löytyä K, LH2.2 tai motroniccia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Redblock_Engine
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volvo_engines

Varmaan vähån sama juttu kuin tuo ysisatkun ilmanputsarikotelon kansi-juttu. Eli FK pannussa ei muka lukisi "Turbo" tekstiä.   :o
Suomeen ei tuotu 900:sta k-jettikoneella, mutta teoriassa rättipäämaihin olisi saattanut ekaa vuosimallia saadakin kelju-koo-kojootilla?

Ja eihän FK:ssa luekaan putsarikotelon kannessa mitään :).
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #22 : 12.09.2011, 08:50:52 »
Tuo katin sisältä tullut kappale näyttää vähän siltä että olisi sen tiivistysrenkaan kappale mitä käytetään siinä etupuolen liitoksessa..?
http://kauppa.motonet.fi/images/app/1/big/140113.jpg

Vaikea sanoa varmasti kun en kunnolla saa selvää tuon kappaleen poikkileikkausprofiilista... :o

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #23 : 12.09.2011, 13:33:46 »
Jos siellä etupäässä on kaksiosainen kiinnitysrengas joka poikkileikkaukseltaan on V-mallinen, tuo olisi sen liitoksen sisäosa. Joissakin tapauksissa tuo sisäosa voi olla umpinainen rengas, eikä ole ulkopuolisen liitoksen V-tyyppistä mallia. Ulkoisissa renkaissa voi olla myös kolmiomallisia, kahta rengasta kolmella pultilla "yhteenvetävää" mallia ja sisäosa voi olla myös hitsattu katalysaattoriin.

Näissä liitoksissa tuo ihmisen kekseliäisyys puhkeaa kukkaan. Katalysaattorista tuo osa ei varsinaisesti ole, lähinnä se sisäinen vasterengas tulee mieleen  ::).

Poissa Slant-Late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #24 : 12.09.2011, 16:19:52 »
Jos tulee ulos tasainen 0.500V, ei lambda pelaa vaan tuo on boksin syöttämä "perustaso", jota lambda sitten vetää sivuun johonkinpäin. Tuon ilmiön voi hyvinkin aiheuttaa esim puuttuva lämmitysvirta lambdalta, nimimerkillä turha lambdanvaihto....


Täytyy tarkistaa lämmitys. Lisäksi olen kuullut, että epäkuntoinen koneen lämpöanturi voisi vaikuttaa.

Katti on hitsattu downpipeen tosi epämääräisesti. Joku turakainen on ilmeisesti unohtanut liitoksen osan sinne sisään.

ps. Päästömittauksessa ei ongelmia mutta arvoja pöytään jos niistä voi päätellä mitään.

910 rpm
CO 0.02
CO2 15.1
O2 0.21
HC 0009

2550 rpm
CO 0.08
CO2 15.2
O2 0.11
HC 0003
Lambda 1.003
« Viimeksi muokattu: 17.09.2011, 16:07:48 kirjoittanut Slant-Late »
Volvo 740 GL Kartano 7h 1987 B230F ZF4HP22

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #25 : 12.09.2012, 19:24:52 »
Vaihdettu tulpat, tulpanjohdot, puolan johto, virranjakajan kansi+pyörrin, ilmansuodin ja kokeiltu ehjällä IMM:lla.(kaikki orig.osia) Ei häipynyt vika vaan edelleen kylmänä vetää n.3500 rpm ja sitten rupee hyytymään ja katkomaan. Lämpöisenä ei ota ajossa kuin n.2000 rpm, mut paikallaan kaasutettaessa välillä kiekasee ihan täydet ja välillä hyytyy 2000-3000 rpm:lla. Lähtee hyvin käyntiin ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä. Käytetty 95 bensaa. Voisiko olla bensasuodin tukkiintunut jos on uuden bensan mukana lähtenyt tankin mönjät liikkeelle. Suodin on orig.volvo ja ajettu n.30 000 km.
Löytikös tähän vikaan syy?
Kävin eilen hakemassa 740 -87 B230F:än ja tekee samaa.
Edellinen omistaja on näköjään vaihtanut tähän kassillisen uutta osaa:
Lambda, sytkävahvistin, imusarjantiiviste, b-pumppu, tulpat, tulpanjohdot, v-jakajankansi+pyörijä,IMM ja ties mitä muuta.
Tankkipumppu ei toimi, mutta se ei oireile noin rajusti.

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #26 : 12.09.2012, 19:32:52 »
Tankkipumppu ei toimi, mutta se ei oireile noin rajusti.
Kyllä se ainakin meillä oireili niin ettei meinannut pientä töyrästä ylös päästä jos oli alle puoli tankkia bensaa. Täydellä tankilla meni vielä aika ok.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #27 : 12.09.2012, 19:43:03 »
Kyllä se ainakin meillä oireili niin ettei meinannut pientä töyrästä ylös päästä jos oli alle puoli tankkia bensaa. Täydellä tankilla meni vielä aika ok.
Eilen kun hain tuon, niin ajoin 5km huoltoasemalle, jonka aikana teki pehmeää nykimistä.
Sitten löin 30 litraa tavaraa tankkiin ja teki loppumatkan(20km) samaa.
Tänään lähdin ajelemaan, niin teki samaa, kunnes rurvoin tillin tiskiin, jolloin hetken vedettyään kone "sammui" kunnes hölläsin polkimen ihan pintakaasulle. Sen jälkeen matka taittui tasaisella tiellä noin 70km/h. Yhtään enempää jos tarjosi kaasua, niin hyytyi.
En tiedä. Tallissa on toinen projekti sisällä, joten pitää katella joskus, kun jaksaa.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #28 : 14.09.2012, 18:05:12 »
Jaahans. Motonetin uudesta IMMusta oli lanka poikki.
Kokeilin 016 loppuisella IMMulla ja pelaa jo kohtuuhyvin.
Olikos näissä vanhemmissa LH-jeteissä se 007 loppuinen, jossa säätöruuvi? Mätänetin IMMussa kun ei luonnollisestikaan ole boschin numeroita.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9576
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 740 230 F käynti
« Vastaus #29 : 15.09.2012, 08:11:53 »
Jaahans. Motonetin uudesta IMMusta oli lanka poikki.
Kokeilin 016 loppuisella IMMulla ja pelaa jo kohtuuhyvin.
Olikos näissä vanhemmissa LH-jeteissä se 007 loppuinen, jossa säätöruuvi? Mätänetin IMMussa kun ei luonnollisestikaan ole boschin numeroita.

Motonetistäkin voi ostaa Boschin IMM:n.... http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/283198/2 Noilla hyvin pelannut meidän LH-Jet 2.4:t.
765 B280 -85,  MB EQC -22

 

Proturbo  Autodiagnoosi