Carcom Oy  Elekma

Mittariston vaihto

  • 8 Vastauksia
  • 2567 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Yksi Volvomies

  • Vieras
Mittariston vaihto
« : 17.08.2016, 10:59:36 »
10 vuotinen hyvän onnen tuurini, päättyi eilen ja sain katsastuksen päätteeksi kehotuksen korjata nopeusmittarini. Tosiaan varmaan 10 vuotta vähintään pärjäsin mittarin kanssa joka ajoittain kyllä toimii, mutta ajoittain taas ei, ja nyt sitten sattui niin että katsastaja huomasi asian ja sain määräyksen laittaa asian kuntoon. Katsastus kyllä meni muuten läpi, mutta kehotus tuli tosiaan. Tuntuu olevan huonommin tarjontaa tuohon VDO tyyppiseen mittaristoon purkamoilla. Huomasin että tarjonnassa olisi 760:N VDO mittaristo joka on tarkoitettu ihan alkupään 760 autoon, niin kävi mielessä, että mahtaisikohan tämä käydä myös minun 740n jossa siis on VDO mittaristo? Sen verran kun sähkökaavioita tutkailin niin päädyin käsitykseen että ko. mittariston pitäisi käydä minulle kyllä.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2016, 20:17:40 kirjoittanut Yksi Volvomies »

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: Mittariston vaihto
« Vastaus #1 : 25.08.2016, 20:17:58 »
No mittariston vaihtotyö on nyt sitten aloitettu. Hankkimani mittaristo on ollut aikoinaan 83 mallisessa 760 Volvossa. Mittaristoa tutkimalla tosin löysin merkinnän jonka mukaan mittaristo voisikin olla 82 vuona valmistettu. Ensin on nyt ollut vuorossa mittariston purkaminen siten, että saan pestyä ja puhdistettua muovikotelon kunnolla, pölyä ja likaa on melkoisesti. Samalla puhdistan mittarien taustalevyt ja vaihdan uusiksi jokaisen merkkilampun. Volttimittarin kanssa on vähän miettimistä, näyttäisi siltä että se saa singnaalin piirikortilta. Ehkä joudun myös ottamaan vanhasta mittaristosta ne kaksi värillistä symboolilevyä, koska esim. vanhassa mittaristossani on palanut vihreä merkkivalo valojen ollessa kytkettynä, ja nyt tässä uudessa hankkimassani mittaristossa on samalla paikalla punainen "SOND" valo. Saatan kuitenkin tyytyä luopumaan valojen merkkivalosta. Kaikki muut merkkivalot näyttävät olevan oikeilla paikoilla jopa rikastimen merkkivaloa myöden. Mielenkiintoisia merkkivaloja muita olen kyllä myös löytänyt: keltainen "od off", keltainen "oil level" vihreä "od". Mielenkiintoista että merkkivalot ovat pieniä sanoja eikä symboleja. Saa nyt nähdä kun työ etenee, että montakohan johtoa täytyy siirtää niissä kampaliittimissä eri numeroisiin reikiin. Varmaa on se, että kierroslukumittarin signaalijohtoa joudun pidentämään, koska nyt kierroslukumittari sijaitsee nopeusmittarin vasemmalla puolella. Onneksi kierroslukumittarissa ei ole mitään mainintaa sylinteriluvusta, kun omassani on nelonen ja mittaristo on ennen palvellut kuutoskonetta. No ihan mukavaa puuhastelua kyllä. Jos joku haluaisi kertoa omista mittaristojen vaihtohommista niin mielelläni lukisin toisten kokemuksia, vaikkei ihan samanlaisesta mittaristosta olisikaan kyse  :)

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Mittariston vaihto
« Vastaus #2 : 25.08.2016, 21:38:07 »
No yhtään mittaristoa en ole vaihtanut, pelkästään uudelleen juottamalla olen saanut jostain autosta aina lämpö tai pa-mittarin toimimaan.

Sen tiedän kuitenkin, että ihan ristiin ei nuo mittaristot aina käy. Saattaa esim kierroslukumittari toimia oikein, mutta sitten nopeusmittari nöyttää mitä sattuu.

Eikös sen pelkän nopeusmittarin voinut vaihtaa mittaristosta toiseen, jos vaikka sillä tempulla alkais toimimaan?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: Mittariston vaihto
« Vastaus #3 : 26.08.2016, 00:26:12 »
Juottamista suosittelen. Kaksi kuollutta mittaria olen korjannut ihan vain kun kävin tinakolvilla ja tipalla uutta tinaa läpi.

Tietty jos nopeusmittari on samanlainen kuin vanha, ruuvaa se vanhaan mittaristoon.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: Mittariston vaihto
« Vastaus #4 : 26.08.2016, 00:41:52 »
Mittariston täydelliseen vaihtamiseen minua rohkaisi netissä lukemani juttu amerikkalaisella volvosivulla, että 83 (tai 82) vuoden mittariston nopeusmittari ei käy paikalleen 86 vuoden mittaristoon. Ilmeisesti se valkoinen pohjalevy on erillainen ja kyllähän tämä 82 mittaristo on juurikin nopeusmittarin kohdalta paljonkin erillainen takaa, kun minun 86 mallinen vdo.
Ja sitten on vielä se mittareiden valaistus joka on erillainen 82 mallisissa kuin 86 mallisissa. Ensiksi ajatukseni oli toki, että etsin vain jostain vastaavan mittariston kuin käytössä olleeni, mutta tämä 82 vuoden mittaristo osui silmään melkein liian helposti ja kun muutenkin minua miellyttää jotenkin enemmän tämän mittariston esteettinen puoli niin päätin lähteä tähän projektiin. Jotenkin tämä vanhempi mittaristo näyttää minun silmääni mukavammalta ja onhan tässä volttimittari lisänä vanhaan. Liittimet tuntuvat periaatteessa käyvän yhteen ja nopeusmittarin liitin on samanlainen 3 napainen kuin vanhassanikin. Ensimmäiset testaukseni lupailivat ihan hyvää, bensamittari ja lämpömittari näyttivät oikein sentään, kun tosiaan jostain luin että 87 vuoden mallissa olisi jo erillainen lämpötila anturi. Jopa mittarivalaistuksen säätövastus tuntuu tomivan, ja myöskin kaikki merkkivalot sain palamaan ja mm turvavyön merkkivalo tikitti oikeassa paikassa. Käynnistämiseen asti en vielä halunnut edetä koska muita vaiheita pitää tehdä ja tutkia ensin. Toivon tosiaan että se nopeusmittari näyttäisi edes melkein oikein...samaa toivon kierroslukumittarilta. Pienet korjauksethan voi tehdä irrottamalla neulan ja laittamalla takaisin oikeassa asennossa.Muuten osaisiko joku sanoa että herääkö volttimittari vasta moottorin käydessä? vai pitäisikö lukemaa tulla kun 2 virrat ovat päällä?

Niin ja siitä vanhasta nopeusmittarista. Sehän risasi niin että yleisimmin se näytti pelkkää nollaa ajon aikana. Toisinaan se heräsi yllättäen ajon aikana ja alkoi näyttämään oikeaa lukemaa. Viime aikoina mittari näytti hitusen liian pientä nopeutta herätessään. Tuntuu ihan ylelliseltä ajatus toimivasta nopeusmittarista  :D
« Viimeksi muokattu: 26.08.2016, 00:48:13 kirjoittanut Yksi Volvomies »

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: Mittariston vaihto
« Vastaus #5 : 27.08.2016, 12:38:13 »
Sen verran työ edennyt, että olen todennut polttoainemittarin ja lämpömittarin ainakin näyttävän oikeita lukemia ihan suoraan ilman mitään taisteluita niiden kanssa. Ajovalojen merkkivalosta joudun tosiaan luopumaan ja joudun irrottamaan ko. johdon kampaliittimestä. Tässä uudessa mittaristossa valojen sytyttäminen kytki päälle pitkien merkkivalon. Pitkät siis saavat oman oikean valonsa ja luovun valojen merkkivalosta. Ensimmäinen todellinen ihmettelyn aihe on vilkut, vihreät nuolet palavat koko ajan vaikka vilkkuja ei ole päällä. Vilkkujen kytkeminen suuntaan tai toiseen saa merkkivalon sammumaan, mutta muuten vilkut tomivat ihan normaalisti, kaiketi maadoitusvika?

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: Mittariston vaihto
« Vastaus #6 : 01.09.2016, 16:12:48 »
Pientä päivitystä mittariston vaihdon osalta voisin taas tähän laittaa. Niinhän siinä kävi että jouduin tilanteeseen jossa jouduin pyytämään ulkopuolista apua Keskusautohallista. Vaikeudet alkoivat siitä, kun hankkimassani mittaristossa on ollut jo alusta asti huonossa kunnossa se 3 pinninen liitin takana. En luottanut omiin juotos/sähkömiehen taitoihin vaan kävin kysymässä neuvoa Keskusautohallista. Siellä todettiin, että ne kolme johtoa jotka autosta tulevat, niin voidaan liittää piirikortille suoraan ja tavallaan ohitetaan huono/rikkonainen liitin. Samalla sitten kun muutenkin aiheesta puhuin kahden ystävällisen ja asioista tietävän mekaanikon kanssa, niin tultiin siihen tulokseen että voin antaa vaihtotyön heille tehtäväksi ja että toivoa onnistumisesta on, koska mittaristojen suuremmat muutokset tulivat vasta joskus 88 tienoilla. Tietenkään takuuta onnistumisesta ei voi antaa, mutta toivoa on hyvinkin jos vaan hankkimani mittaristo muuten on kunnossa (pitäisi olla kyllä). Vanhan nopeusmittarin korjausta he voisivat myös yrittää, mutta ensisijaisesti yritetään nyt vaihtaa koko clusteri, senkin takia kun pidän enemmän tämän vanhemman mittariston tyylistä ja onhan tässä lisänä voltti mittari vanhaan verrattuna. Samalla he sitten saavat hoitaa kierroslukumittarin johtojen pidennyksen. Katsotaan nyt sitten kuinkahan työ onnistuu kunhan vuoroni koittaa. Kiehtoo ajatus, että 740 Volvoon tulisi 760 GLE:N mittaristo.

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: Mittariston vaihto
« Vastaus #7 : 06.09.2016, 21:12:47 »
Tässä kun vielä on aikaa ennen kuin pääsen keskusautohalliin varatulle ajalle, niin olen tässä miettinyt eräitä öitä ja päiviäkin tuota kierroslukuasiaa. Nythän tosiaan kun vaihtomittaristoni on palvellut kuutoskonetta ja kun itselläni on nelonen, niin mittari tietenkin alkaa näyttämään todellista pienempiä lukemia. Löysin netistä erään aiheen jossa tavallaan vastaavassa tilanteessa mittari alkoi näyttämään väärin 3/2 verran. Eli esim. jos oikeat kierrokset ovat 2000 niin mittari näyttää (minun tapauksessa) 2000 jaettuna 3/2 (1,5) = 1333. Tein asiassa kompromissin ja siirsin neulaa siten, että mittarin ollessa nollassa eli pohjassa, näyttää neula aika tarkasti tuhatta. Eli otin pienen etumatkan ja kun nyt sitten tullaan koneen kanssa oikeasti kierrosluvulle 2000, niin mittarini näyttää silloin 1333+1000 eli 2333. Ollaan siis aika lähellä totuutta ja mittarin asteikolla tuskin silmällä havaitsee noin 300:n kierroksen eroa. Käytin tätä samaa menetelmää ja laskin mitä kierroslukumittari näyttää milloinkin ja mukavana yllätyksenä tuli, kun kone käy 3000 kierrosta niin mittari näyttää myös 3000. Todellisten kierrosten ja mittarin kertomien kierrosten ero säilyy siedettävän pienenä kierrosluvulle 4000 asti jolloin mittari näyttää 3600. Siitä ylöspäin heitto kasvaa ja esim kun oikeat kierrokset 4500 niin mittarissa on 4000. Jos miettii mihin asti äärihädässä voi vedättää niin todelliset 6000 kierrosta ovat mittarissa tasan 5000. Tarkimmillaan mittari on kun ajetaan kierrosluvuilla (todellisilla) 1800-3700 eli juuri sillä alueella jota normaalisti käytetään. Tyhjäkäynnillä ehkä näkymä mittarissa onkin se hämmentävin, 1000 kierrosta kun nostaa neulan 1600 lukemaan, mutta mitäpä siitä kun asian tietää. Tänään tutkisin mahdollisuutta vaihtaa vanha kierroslukumittarini tähän hankkimaani mittaristoon. Mutta homma ei ihan helppo olekkaan, virta ja maa liitin sen verran eri kohdissa etten kyllä nyt heti ala yrittämään edes. Unelmani oli että olisin vaihtanut vanhan kierroslukumittarini tähän uuteen clusteriin ja olisin myös vaihtanut samalla päittäin sen kierroslukumittarin etulevyn missä ne numerot ovat niin vaihtoa ei olisi huomannut mistään ja kun tämä vanha 760:n clusterissa mittarit valaistaan etukautta, koska näyttötaulut eivät ole valoa läpäiseviä mutta toistaiseksi ellei ihan pakko ole, niin ala vaihtoon varsinkin kun kierroslukumittari näyttää pienen neulan siirron jälkeen ihan siedettävän oikein normaalilla käyttöalueella ja aikahyvin on itsellä tiedossakin nopeudet mihin mikäkin vaihde mukavasti yltää pakon tullen. Sellainen kysymyskin tässä olisi, olenko ymmärtänyt oikein, että kierroslukumittarin toimivuus tai toimimattomuus ei ole katsastuksessa tutkittava asia? Mietin vaan että tuleeko siitä jotain moittimista jos mittari näyttää tyhjäkäynnillä 1600 lukemaa.

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: Mittariston vaihto
« Vastaus #8 : 13.09.2016, 20:14:28 »
Noniin tämäkin homma sai sitten viimein ratkaisun. Eli siis liikkeessä korjattiinkin vanha nopeusmittarini. Sieltä oli kuulemma monta liitintä irronnut sisäpuolelta. No hankkimani 760:n mittaristo jäi nyt sitten varalle hyllyyn. Yllätyin ihan että nopeusmittaria tosiaan voitiin niin paljon korjata ja saada kaikki kuntoon yhden iltapäivän aikana. Todella nopeaa ja osaavaa työtä mielestäni, jäi niin hyvä mieli että saatan jatkossakin asioida ko. paikassa. Nyt vaan sitten toivotaan pitkää ikää korjaukselle. No loppupäätelminä, niin ihan tyytyväinen olen tähänkin ratkaisuun että vanhalla mittaristolla jatketaan. Onhan se sentään ulkoisesti täysin kolhimaton ja naarmuton, mitä hankkimani varamittaristo ei ole.

 

KL-varaosat  Race.fi