Tässä kun vielä on aikaa ennen kuin pääsen keskusautohalliin varatulle ajalle, niin olen tässä miettinyt eräitä öitä ja päiviäkin tuota kierroslukuasiaa. Nythän tosiaan kun vaihtomittaristoni on palvellut kuutoskonetta ja kun itselläni on nelonen, niin mittari tietenkin alkaa näyttämään todellista pienempiä lukemia. Löysin netistä erään aiheen jossa tavallaan vastaavassa tilanteessa mittari alkoi näyttämään väärin 3/2 verran. Eli esim. jos oikeat kierrokset ovat 2000 niin mittari näyttää (minun tapauksessa) 2000 jaettuna 3/2 (1,5) = 1333. Tein asiassa kompromissin ja siirsin neulaa siten, että mittarin ollessa nollassa eli pohjassa, näyttää neula aika tarkasti tuhatta. Eli otin pienen etumatkan ja kun nyt sitten tullaan koneen kanssa oikeasti kierrosluvulle 2000, niin mittarini näyttää silloin 1333+1000 eli 2333. Ollaan siis aika lähellä totuutta ja mittarin asteikolla tuskin silmällä havaitsee noin 300:n kierroksen eroa. Käytin tätä samaa menetelmää ja laskin mitä kierroslukumittari näyttää milloinkin ja mukavana yllätyksenä tuli, kun kone käy 3000 kierrosta niin mittari näyttää myös 3000. Todellisten kierrosten ja mittarin kertomien kierrosten ero säilyy siedettävän pienenä kierrosluvulle 4000 asti jolloin mittari näyttää 3600. Siitä ylöspäin heitto kasvaa ja esim kun oikeat kierrokset 4500 niin mittarissa on 4000. Jos miettii mihin asti äärihädässä voi vedättää niin todelliset 6000 kierrosta ovat mittarissa tasan 5000. Tarkimmillaan mittari on kun ajetaan kierrosluvuilla (todellisilla) 1800-3700 eli juuri sillä alueella jota normaalisti käytetään. Tyhjäkäynnillä ehkä näkymä mittarissa onkin se hämmentävin, 1000 kierrosta kun nostaa neulan 1600 lukemaan, mutta mitäpä siitä kun asian tietää. Tänään tutkisin mahdollisuutta vaihtaa vanha kierroslukumittarini tähän hankkimaani mittaristoon. Mutta homma ei ihan helppo olekkaan, virta ja maa liitin sen verran eri kohdissa etten kyllä nyt heti ala yrittämään edes. Unelmani oli että olisin vaihtanut vanhan kierroslukumittarini tähän uuteen clusteriin ja olisin myös vaihtanut samalla päittäin sen kierroslukumittarin etulevyn missä ne numerot ovat niin vaihtoa ei olisi huomannut mistään ja kun tämä vanha 760:n clusterissa mittarit valaistaan etukautta, koska näyttötaulut eivät ole valoa läpäiseviä mutta toistaiseksi ellei ihan pakko ole, niin ala vaihtoon varsinkin kun kierroslukumittari näyttää pienen neulan siirron jälkeen ihan siedettävän oikein normaalilla käyttöalueella ja aikahyvin on itsellä tiedossakin nopeudet mihin mikäkin vaihde mukavasti yltää pakon tullen. Sellainen kysymyskin tässä olisi, olenko ymmärtänyt oikein, että kierroslukumittarin toimivuus tai toimimattomuus ei ole katsastuksessa tutkittava asia? Mietin vaan että tuleeko siitä jotain moittimista jos mittari näyttää tyhjäkäynnillä 1600 lukemaa.