Samppasport  Futurez

S60 D5 2008 automaattivaihteiston tökkivät vaihdot ja kierrosten "seilaaminen"

  • 20 Vastauksia
  • 5102 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AndyLine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Kokemuksia:
Oma -07 TF-80SC venyttänyt pääosin 3:selle vaihtoa jo 100tkm. Vaihdoin alussa venakineikon, suodattimen ja turbiinin, MUTTA tuo kahdessa vaiheessa tuntuva vaihto ei ole muuttunut siitä mihinkään. Ei ole myöskään pahentunut 100tkm matkalla.. Nyt siis ajettu 310tkm..

Oliko Wolmari kova homma vaihtaa venttiilikoneisto? Jostain löysin vanhemman 5-vaihteisen laatikon venttiilikoneiston vaihdosta selostuksen, jossa ei laatikkoa irrotettu, vaan apurunkoa ja konetta laskettiin ym. Onnistuuko samoin tämän 6-vaihteisen kanssa?

Poissa juerkkil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Saman näköistä seilaamista tapahtuu mullakin ajoittain, erityisesti kun ajaa tasaista noin 70km/h vauhtia. Käsittääkseni laatikko arpoo siinä, että pitäisikö ajaa nelosella vai vitosella, ja kierrokset seilaa siinä 1600 - 2000 RPM välillä. Hieman kun nostaa vauhtia niin pitää vitosen silmässä kierrokset jää n. 1700, vastaavasti kun laskee vauhtia niin laittaa nelosen silmään ja kierrosmittari lukittuu siihen vajaaseen 2000 RPM.

Tämä siis ilman cruisea ihan jalka kaasulla, harvemmin tulee noissa nopeuksissa ajeltua cruisella joten en ole pannut merkille sitä. Auto vm. 2002 V70 D5 eli käsittääkseni TF-80SC laatikko. Käyttäytyminen on ollut tämän kaltaista pidemmän aikaa, eikä ole aiheuttanut muita oireita.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3435
Tämä siis ilman cruisea ihan jalka kaasulla, harvemmin tulee noissa nopeuksissa ajeltua cruisella joten en ole pannut merkille sitä. Auto vm. 2002 V70 D5 eli käsittääkseni TF-80SC laatikko. Käyttäytyminen on ollut tämän kaltaista pidemmän aikaa, eikä ole aiheuttanut muita oireita.
Jos autosi on vuosimallia 2002, on siinä  AW55-50SN vaihteisto, eikä tuo uudempi TF-80SC.

Poissa juerkkil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Jos autosi on vuosimallia 2002, on siinä  AW55-50SN vaihteisto, eikä tuo uudempi TF-80SC.
Joo olet oikeassa. Alkoi itseänikin epäilyttämään väitteeni ja tosiaan TF-80 tuli vasta faceliftissä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12752
Joo olet oikeassa. Alkoi itseänikin epäilyttämään väitteeni ja tosiaan TF-80 tuli vasta faceliftissä.
Facelift tuli 2005 malliin. Uusi laatikko vasta 2006 kun tuli uudet dieselit.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa wolmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
V.koneikon olisi voinut vaihtaa pelkästään joo tekemällä hieman tilaa sinne, mutta omassani alkoi kylmänä pumppu kavitoimaan, eli suodatin tukossa.
Jouduin siis ottamaan laatikon auki.

VÄITTÄISIN, että monellakin on tuo öljysuodatin jokseenkin tukossa. Siihen ei öljynvaihto auta. Pesusta en tiedä.

Kierrosten humpaus: 100tkm on kiekat seilanneet siten, että oli nopeus ja vaihde mikä tahansa, niin aina momentin kasvaessa(ylämäen alussa, sievä kiihdytyksen aloitus..) rpm:t nousevat n. 200.. En enää välitä pienistä, ajetaan seisaukseen asti!
Jos ei Volvolla, ni sit kävelen..
XC90 -11 155tkm

 

Proturbo  Autodiagnoosi