Tilipäivän kunniaksi meni sitten jonkun verran rahaa tähän.
Uudet kesärenkaat kävin laitattamassa.
Viitsinyt liikaa sijoittaa, niin alle tuli GT-Radial VP1:t, vakio 185/70 R14 koossa.
Heti tuli vähän tukevampi ajaa, vaikka onkin pullaprofiili, mutta onhan ne uudet.
245:n sai rengasliikkeellä kehuja, kun toimistopuolen mies sanoi siellä, että "Tuohon on vielä niitä kunnollisia, kestäviä Volvoja".
Manasi, että uudemmissa on paljon enemmän vikoja.
Itse en tuohon aiheeseen ottanut kantaa, mutta kerroin että pihasta löytyy myös 740 farmari.
-----------------
Motonetista tarttui mukaan Lesjöforssin vakiot etujouset, ja tarvike raidetangonpää, kun rengasliikkeen asentaja huomasi että vasen rt-pää on väljä.
Tiskiltä kävin tilaamassa siirtotangon ja vaihdekepin väliset holkit, ja niiden välisen o-renkaan.
Maksavat yhteensä noin 23€.
Nyt kun on paremmat renkaat alla, niin kuulostelin että etupään paukkeen syyllinen on oikea etujousi.
Kokeilin sitten kotipihassa heilutella käsin jousta (minkä nyt pystyi, kun ei ole kauheasti tilaa renkaan ja kaaren välissä...),
liikkui jonkun verran käsin repimällä, kun keula on maassa.
Mittasin sitten huvin vuoksi lukemat pyörännavasta - kaareen.
Etu vasen: 325 mm Etu oikea: 333 mm Taka vasen: 368 mm Taka oikea: 368 mm Vakio jousilla lukema pitäisi keskimäärin olla 395mm.
Eli keula on nyt keskiarvoisesti 650 mm matalampi, ja perä on tasan 270 mm matalampi.
Huomenna on vapaapäivä, niin olisi tarkoitus vaihtaa vasen raidetangonpää, ja etujouset.
Ihan vakiomittaisena ei ole uusiakaan jousia tarkoitus eteen laittaa, koska silloin tulisi kunnon keulimis -look.
Ei onneksi tarvitse edes valmistua tuon homman vielä huomenna, kun Möhkön pidän liikennekäytössä vielä jonkin aikaa,
niin ei tarvitse olla riippuvainen yhdestä autosta.
Tuntuu vähän, että tämä nykyinen laikkamadallus on tehty mentaliteetilla "Äkkiä tonttiin", koska esimerkiksi nyt vaikka aurauskulmia ei ole varmaan edes yritetty säätää madalluksen jälkeen, kun eturenkaat harittavat....
Tosin paha sanoa sen enempää, mutta pieni madallus kieltämättä sopii mattavihreään farkku-lankkuun.
-----------------------
Tähän mennessä olen saanut/jaksanut yhden vian korjata.
Hätävilkut eivät toimineet. Sulake ei ollut paikallaan -> uusi sulake kiinni = toimii.
Selvisi tässä pari päivää sitten, että peruutusvalot, eivät toimineet koska peruutusvalojen polttimon pitimet olivat takakontin pohjan alla.
Laitoin paikoilleen, kera uusien polttimoiden, ja tsekkasin että toimii "Yksi vika korjattu".
Ei ollut korjattu se vika. Piti lähteä pimeällä käymään reisussa, niin peruutusvalot olivat päällä koko ajan kun auto oli käynnissä, vaikka käytössä oli joku eteenpäin vievistä vaihteista...
- Todennäköisesti peruutusvalon kytkin temppuilee, mutta en ole vielä jaksanut ajaa keulaa pukeille,
että pääsisi sitä ihmettelemään.
Onneksi satun omistamaan Alfamerin 240 -sarjan korjausoppaan, niin elämä on vähän helpompaa.
Aloin tänään perehtymään vasta kunnolla tuohon korjausoppaaseen, niin yllätyksekseni huomasin että sivu 79 on pyhitetty
Bendix-Regina moottorinohjauksen kytkentöihin.

Nousi kyllä taas luokkaa ylemmäs tuo ko. Alfamer, ja aikoinaan ihmettelin miksi porukka kyselee niin paljon Alfamerin 240:n korjausoppaita (tottakai kun on suomen kielellä), ja vaikka siinä englannin kielisessä olisi samat räjätyskuvat ja kaaviot (en tiedä), mutta onhan se huomattavasti mukavampi lukea niitä suomeksi.