Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 245 SE Polar 1992

  • 150 Vastauksia
  • 45047 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #90 : 31.10.2016, 21:35:49 »
Ettei se tee painetta järjestelmään kun koko ajan jostain vuotaa? ???

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #91 : 01.11.2016, 21:45:13 »
Biltema on itsellä 60 km päässä, niin en viitsi sinne ajella letkun takia.

Noista termarin valmisteleimoista en ollutkaan tietoinen, mutta tuo termostaatti oli kyllä vähän jumissa jo, kun alkoi tulemaan ihan eri malliin lämmintä kun vaihtoi termostaatin.

---------

Onhan se mahdollista, että voisi tehdä painettakin järjestelmään.
Kun saa talliin työn alle, niin täytyy lämppärinkenno huuhdella, jos siellä olisi vaikka sopivasti mujua.


Uusi letku tuli ostettua. Mallia haitari.

Möhkön konehuone mallina:


Saa varmaan jousen ottaa pois sisältä, ja leikata vähän päistä, niin saa kivasti sopimaan.



Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #92 : 01.11.2016, 22:06:27 »
Kunhan ei haitariletku väännä syylärin lähtöä voimalla. Murtuu pian irti. Se jousen poisto voisi olla ihan hyvä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #93 : 01.11.2016, 23:58:33 »
Kunhan ei haitariletku väännä syylärin lähtöä voimalla. Murtuu pian irti. Se jousen poisto voisi olla ihan hyvä.

Tämä oli itselläkin ajatuksena.
Tosin enemmän huolettaa syylärin ylälähtö.

Tähän on tosin syyläri vaihdettu jossain vaiheessa, niin ei ole ehkä niin kovettunut vielä...

Tuota kannen ja lämppärin kennon välisen letkun tuhoa on varmasti edesauttanut se, että moottorin tukikumit ovat olleet loppu, ja moottori kallellaan oikealle, kun siinä letkussa oli sellainen "repäisymurtuma".

Kun ehtii moottorintukikumit vaihtaa, niin ainakin se kuormitus vähenee noihin letkuihin.
Oli tästä moottorin moottorin ja tulipellin välinen maadoituskin murtunut, kun moottori on elänyt niin paljon.


Onhan se hyvä kun ostin tämän halvan talvilintan, sitten ostan siihen suunnilleen samalla rahalla varaosia, ja sitten ajan alkutalvesta kuitenkin "kesäautolla", että saa/ehtii kaikki osat laittaa paikalleen, sekä korjata pikkuvikoja joita ilmenee.  :idiot2:  :D


Loppukevennys viimeisin myynti-ilmoitus, jonka löysin:
http://www.nettiauto.com/en/volvo/240/8242325

" Tekniikka toimii loistavasti "
- No joo, moottorissa on paukut tallella, mitä nyt kytkin on loppu ja perä ääntää vienosti.

" Korissakaan ei ole ruostetta "
- On ruostetta, ihan on rupea maalin alla, ja havaittavasti konehuoneen puolella.
- Lisäksi mätää. Perinteisesti ovien mädätyslistojen alla, takapellissä,
  ja lisäksi kuskin lokasuojassa on ihan ruostereikiä jotka olivat jo olemassa, kun auto on maalattu mattavihreäksi.

Kulutus on sentään sinne päin, kun itsellä on aikalailla seka-ajoa ja kulutus ollut 9 - 11 L / 100 KM.

Tuosta mainitusta huippunopeudesta (179 KM/H) on jo sitten paha sanoa mitään.
Ehkä tämä on uutena, tyynellä kelillä ja tasaisella tiellä kulkenut jopa niin lujaa.

Ei kyllä kulke nykyään mitenkään 179 km/h, ellei ole todella, todella pitkä alamäki ja myötätuuli.

Kaveri vaihtoi 744:n tuohon 3 päivää ilmoituksen jättämisen jälkeen, ja ehti kaverilla olla 5 päivää, kunnes itse ostin 26.08, ja autolle ei tehty mitään siinä välissä.
Kävin sitten Helsingissä autolla pari päivää ostamisen jälkeen, niin päätin kokeilla sitten Porvooseen takaisin tullessa, että kuinka huono laikkamadallettu 245 on ajaa pomppuisella moottoritiellä.

Olihan se aika huono, ja ei max. GPS -nopeus oli 167 km/h.
Lyhyemmät jouset tasoittivat menoa hieman.

Tuo Helsinki-Porvoo moottoritie on pomppuinen ja mutkainen, ja näissä takavedoissa alkaa oman kokemuksen mukaan olla ajo-ominaisuudet tapissa jouston ja ohjattavuuden kannalta jo siinä 140 km/h nopeudessa.


OT:
Pikkaisen kutiteltu ja wiinastettu B230F, 745 -kopassa pystyy kyllä siihen 179 km/h GPS -nopeuteen, mutta vakiokorkuisella alustalla, Helsinki-Porvoo moottoritiellä alkaa kuskiakin pelottamaan...  :idiot2:

Jussi Hallia lainaten: "Ajo-ominaisuudet ovat vähintään jännittäviä".



 






s73

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #94 : 02.11.2016, 09:54:46 »
Perä ei yleensä mene vielä noilla kilometreillä, pyörän laakeri kyllä.

Kokeile ilman kattotelineitä ja tuota antennia.

Tiedän tapauksen jossa tuollaisen antennin takia vaihdettiin taka-akseli.  :D

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #95 : 02.11.2016, 16:06:34 »
Perä ei yleensä mene vielä noilla kilometreillä, pyörän laakeri kyllä.

Kokeile ilman kattotelineitä ja tuota antennia.

Tiedän tapauksen jossa tuollaisen antennin takia vaihdettiin taka-akseli.  :D

Kaveri oli tuosta ottanut heti romut pois katolta, mutta telineet jätti.
Itse otin kattotelineet sitten myöhemmin pois, kun lisäsivät turhaan ilmanvastusta.

En nyt ole varma mihin antenniin vittaat, koska tässä ei ollut mitään antennia (antennin jalasta katkennut kierteet), kun tämän ostin.  ???

--------

Mutta joo. Omaan korvaan se ujellus kuulosti tulevan perästä, mutta nyt kun auto on tallissa niin pystyy ainakin tarkastamaan takalaakerit.

Tiedä millaisessa rallikäytössä tämä on ollut tänä vuonna, kun olen jo sentään 6. omistaja maaliskuun jälkeen.

Tosin innostuin tänään itsekin sudittelemaan ja ajamiseen kylki edellä.

Onneksi vain hieman herättää pahennusta matala mattavihreä ja kovaääninen lintta...


s73

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #96 : 02.11.2016, 16:15:42 »
Tämän topicin valokuvassa olevaa antennia
tarkoitan, vieläkö se on paikallaan?

Sladissa ajaminen ei perää hajoita.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #97 : 02.11.2016, 20:01:37 »
Tämän topicin valokuvassa olevaa antennia
tarkoitan, vieläkö se on paikallaan?

Sladissa ajaminen ei perää hajoita.

Se antenni on kyllä vielä paikoillaan.
Tosin se ei kyllä vaikuta radion kuulumiseen kauheasti, kun puolet kanavista kuuluu huonosti puolet ajasta.
Antennivahvistin voisi olla lääke.

Joo eihän ne perät yleensä sladitteluun hajoa. Möhkössäkin olisi mennyt perä jo aikoja sitten jos näin olisi.
Talvisin silläkin on menty vähintään yhtä paljon kylki edellä kuin suoraan.

Siltä kannalta ajattelin edeltävää käyttöä, että kuinka paljon tällä on poltettu kumia, koska tässä tuntuu olevan avoin perä,
ja noita lukottomia periä on saatu rikki polttamalla nakkia yhdellä renkaalla.

-----

Olihan se laskelmoitu riski ostaa silloin 566 tkm ajettu 245:n, kun oli hyvin tiedossa, että voi olla täysin laiminlyöty ja mätä.
Kävi tuuri ja tämä ei ollut täysin laiminlyöty, ja pohja on hyvässä lähes ruosteettomassa kunnossa, vaikka kopassa onkin ruostetta/reikiä.

Tosin laiminlyöty on huollossa sen verran, että on paljon vikaa ja pikkuvikaa.

Onhan se hyvä ostaa halpa talviauto, ja sitten todeta että tarvitsee paljon, että on enemmän ja paremmassa ajokunnossa, sekä lisempää.

Nyt on ainakin tekemistä, kun tällä hetkellä varaosiin on mennyt sellaiset 400 - 500€.

Tietenkin joku ajattelee, että ei ole mitään järkeä.
- Totta! Tässä ei ole mitään järkeä, kun laittaa paljon rahaa autoon kiinni, että saa sen edes "normaaliin" kuntoon.

Ei vielä ole mitään suurempaa suunnitelmaa tämän auton varalle.
- Tai itse asiassa on: Pelastan yhden 245:n kierrosta.

Tässä välissä saa sitten ajella Möhköllä, jonka piti jäädä projektiksi, mutta tässä 245:ssa on tällä hetkellä enemmän projektia.
Möhkössä on enemmän woimaa ja vääntöä, on hiljaisempi ja mukavampi, sekä polttoaine on halvempaa.
Lisäksi Möhkössä on alla nastarenkaat ja tässä ei.












Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #98 : 05.11.2016, 19:44:28 »
Sain korjattua ylävesiletkun vuodon.

Meni ihan niin kuin Strömsössä, ja sitten taas ei.

Se haitariletku ei mennyt paikalleen, koska on halkaisijaltaan 6 mm liian pieni.

Olin jo ostamisen jälkeen hieman epäuskoinen, kun letku oli sisämitalta 32 mm, ja minulla oli muistikuva, että termostaattikotelo ja syylärin ylälähtö ovat 38 mm.

Sehän selvisi vasta sen jälkeen, kun yritin sovittaa haitariletkua paikalleen, niin ei mene millään.

Mittailin tönärillä, ja kirosin.
Olin muistanut oikein, ja Motonetin varaosaluettelo on kaukana totuudesta...

Tutkin sitten tarkasti sen alkuperäisen ylävesiletkun, niin siinä ei ollut murtumia missään.

Laitoin uusilla klemmareilla kiinni, ja annoin käydä tyhjäkäyntiä sellaiset 40 minuuttia.

Ei vuoda yhtään.

-------

Ohjaustehostimen säiliön korkki näköjään hävisi.
Ohjaustehostin piti hieman ääntä, ja laitoin lisää nestettä.
Tosin säiliön korkista olivat menneet kierteet, niin joku oli virittänyt korkin läpi ruuvin, että pysyisi kiinni.
Ei pysynyt enää...












Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #99 : 09.11.2016, 23:19:24 »
Posti oli tänään jättänyt kotiovelle pari pakettia:


Niistä paljastui:

Etuiskarit ja iskareiden ylätuet pitävät olla KYBIt, mutta tuli näköjään sitten STARKin etuiskarit ja MONROEn ylätuet.
Ei varmaan sitten ollutkaan tilaushetkellä KYBin tavaraa varastossa.

Venakopan tiivisteet sain sentään sen merkkisenä kuin tilasin.

Ei tässä nyt voi liikaa valittaa, iskarit maksoivat loppujen lopuksi 25,22€/kpl ja jousijalan tukilaakerit 22,40€/kpl.

Enkä jaksa reklamoida vain reklamoinnin vuoksi, koska sain kuitenkin oikeat osat, vaikkei sen merkkiset kuin alunperin halusin.






Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #100 : 10.11.2016, 22:16:55 »
Tänään tuli saksalaiselta sähköpostia, että minulla on siellä sisässä 45,24€:n summa, joka säästetään asiakastililleni, ja saan käyttööni lisäksi 5% alennuksen.

Olin hetken aikaa, että mitähän ihmettä, mutta liittyy varmaan siihen, että kun en saanut niitä KYBin osia.
Tosin tätä ei viestissä mainittu, mutta pakko tarkoittaa sitä.

Tosin ihmettelinkin tänään lähteyslistaa uudemman kerran lukiessani, että loppusumma, ja osien ilmoitetut hinnat eivät ihan täsmää.

No eipä tarvitse sitten itse olla sinne nyt yhteydessä sen enempää.



s73

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #101 : 10.11.2016, 22:46:22 »
Löytyykö iskareista oikea valmistaja?




Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #102 : 11.11.2016, 00:25:38 »
Löytyykö iskareista oikea valmistaja?

Ei löydy, joka taas yleensä tarkoittaa sitä että se on teetetty Aasiassa alihankkijalla.
Ei lue edes valmistusmaata.

Patruunassa lukee STARK, ja STARKin tuotekoodi, sekä jotain tuotemerkintöjä.
- Tosin ovat liimanneet siihen "hienon" OEM 273705 -tarran.

Paketissa lukee "Professional Line Germany", mutta sehän ei tarkoita että varaosa olisi tehty Saksassa, vaan todennäköisesti että valmistuttaja on saksalainen.
Lisäksi vielä kun valmistajasta tai valmistusmaasta ei ole tuotteessa mitään mainintaa.

Mielenkiintoisinta tässä on nyt lähinnä se, että tuolla ko. Volvon numerolla löytyy kaasuiskarit,
ja STARKin omalla numerolla iskareiden pitäisi olla öljytäytteiset.
Että mene ja tiedä...

Joka tapauksessa nuo iskarit ovat aika varmasti paremmat kuin mitkä nyt ovat autoissa kiinni, koska paikallaan olevat iskarit pohjaavat jos ajaa esim. hidastetöyssyn yli 30 km/h nopeudella.
Toki vaikuttaa myös, kun keula on 65mm vakiota matalammalla, niin ei siellä ole enää kauheasti varaakaan liikkua.

Tämä olikin lähinnä se syy miksi ostin myös uudet etuiskarit, koska kun jousia on laikattu noin rankasti, niin se vakiomittainen iskunvaimennin ei enää toimi oikein, ja vaikka iskunvaimennin olisi ollut kunnossa silloin kun jouset on laikattu, niin kyllä se aika nopeasti hajoaa, kun ei pääse enää palautumaan täyteen mittaansa.
Saa "kivasti" pumpata pohjaanlyönnin ja reilun puolen välin männän liikkeellä...

Tuossa kun puuhasin pakoputken kanssa, niin huomasin, että takajousia ei ole laikattu yhtään, vaan ne ovat normaalista kulumisestä menettäneet jäykkyyttään.
Olinkin silloin ihmetellyt, että miksi takapää on niin löysä, vaikka se on hieman vakiota matalampi.

Ajo-ominaisuudet ovatkin kohtalaisen huonot olleet, koska keula on jäykkä, ja perä on löysä.

Sitten kun saa laitettua eteen jouset, iskarit ja ylätuet,
niin täytyy varmaan seuraavaksi päivittää väsyneet takajouset kuormajousiin, koska kun laittoi tyhjän 750kg kuomukärryn perään, niin perä laski heti pari senttiä.








 




Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #103 : 19.11.2016, 14:04:56 »
Kävin tänään asioimassa tällä, niin voin todeta että jäähdytinnesteet pysyvät sisällä.

Ostin kasettiadapterin, ja se ei toiminut....

Eihän siinä jäänyt sitten kuin yksi ratkaisu:




Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #104 : 20.11.2016, 02:59:27 »
Kun kävin ajamassa tällä hetken tauon jälkeen, niin tämä ei ole niin huono ajaa kuin muistin.

Kuljettajan penkki on kuitenkin edelleen paljon mukavampi kuin Möhkössä.
Lisäksi sisustan velour tuntuu paremmalta, koska se on paksumpaa.

Näissä velour -kankaissa on se hyvä puoli, että karvat ja pikkuroskat saa imuroitua helpommin pois,
joka on mukavaa, koska tämän sisustassa oli huomattava määrä koirankarvaa.

Takaluukunkahva toimii (ainakin tällä hetkellä) normaalisti, ilman että tarvitsee käyttää avainta.
Silloin kun auton ostin, niin takaluukkua ei saanut ulkopuolelta auki ilman avainta.

Tuulilasin pyyhkijät eivät ainakaan tämän päivän ajeluilla jääneet päälle.
Lisäksi vasen pissapojansuutin on toiminut putsaamisen (tökin neulalla suuttimien putkiin) melkein kunnolla.
- Myös Valeon pyyhkijänsulat ovat olleet paljon paremmat,
  kuin edelliset Magnumit jotka eivät pyyhkineet kunnolla enää 2 viikon jälkeen.
- Magnumit maksoivat 4,90€/kpl ja Valeot 6,90€/kpl. Valeot taittuvat tuulasin muotoon ja niissä on laadukkaampi kumi...

Tuulilasin pesurinpumppu tuntuu toimivan joskus samalla taajuudella radion kanssa, koska aina kun käyttää pesurin pumppua alle 40 km/h nopeudessa, niin sen kuulee kaiuttimista...  :D
Tosin tämä saattaa osittain johtua siitä, että radion antenni saa korjauksienkin jälkeen huonoa signaalia.
Esim. antenninjalassa kiinni oleva piiska ei vaikuta millään tavalla radiokanavien kuuluvuuteen.

Onneksi nyt otin autoon c-kasetteja, joissa on 70-90 -luvun hittejä.
Niillä saa hyvän retrotunnelman aikaiseksi, kun ajaa retroautolla.

Volvon Högtalare 204:ssä on yllättävän hyvä bassotoisto, kun ottaa huomioon että ne ovat 24 vuotta vanhoja.

--------------

Näin jälkiviisaana on hyvä todeta, että jos olisin alunperin tiennyt kuinka paljon rahaa tähän tulee menemään, niin en olisi ostanut.

Tällä hetkellä varaosiin ja renkaisiin on mennyt noin 600€, joista suurin osa ei ole vielä edes autossa kiinni ja ensi kuussa saan ostaa talvirenkaat.

Kun ostin tämän 245:n alunperinkin tunnesyillä ja kriteerit olivat: noin 500€, B230, manuaali ja mielellään kartano-malli.
- Eikä oikein perustella tunnesyilläkään, vaikka aikoinaan faijalla oli vm. -89 musta, 7-paikkainen 245 "kaikilla varusteilla
  (miinus kattoluukku)".
- Tosin kun ostin tämän, niin faija totesi että: "Ostit sitten viimein 245:n".

Lisäksi kun ajaa mattavihreällä 245:lla, niin kanssa-autoilijoilta saa yleensä hymyjä, ja toiset näyttävät jopa peukkua.
Toiset tulevat juttelemaan parkkipaikalla, että "Ajatko tosiaan vielä 240:llä?", ja "Mnulla oli joskus Volvo 240".

Tosin 240 -mallisarja on parhaiten myynyt Volvo koskaan, niin kun 700 -sarja esiteltiin Volvo ei nähnyt tarpeelliseksi muuttaa 240:stä käytännössä mitenkään sen jälkeen.

Näin ollen, olisin kylkikolarin sattuessa mieluummin omassa noin samanikäisessä 740:ssä jossa on SIPS.

Harvassa 1992 valmistetussa autossa pystyy kokemaan ajaessa 70-  tai -80-luvun tunnelman.
Olen ajanut 80-luvun 240:llä, ja tämä oma lähes samanlainen, paitsi tässä on kierroslukumittari ja lisävarusteena kello joka ei toimi enää.

En vieläkään osaa käyttää lämmityslaitteen säätöjä kunnolla, ilman että niitä tarvitsisi säätää uudestaan ajon aikana...  :idiot2:
Talvikäyttöa ajatellen sisätilan saa jopa liian lämpimäksi, ja tarvittaessa saa sen ihanan viileän ajoviiman keskisuuttimien kautta kabiiniin.













 

RallyBaron  Samppasport