Hiljaista pitänyt tämän kanssa. Pari kertaa kuussa olen käyttänyt moottorin lämpimäksi ja ajellut pihassa (talon ja tallin välissä on noin 50 metrin pihatie, joka on hyvä siihen tarkoitukseen).
854:n toimittaa käyttöauton virkaa, niin tämän kanssa tapahtunut sitten laiminlyöntiä.
Tänään aloittelin sitten "elvytyksen" katsastuskuntoon.
Ensin raidetangonpää kuljettajanpuolelle:

Nyt on Lemförder.
Edellinen oli TRW "merkkiosa", joka kesti reilu vuoden...
Seuraavaksi:

Mielenkiintoista nähdä kestääkö merkki-tiiviste paremmin venakopassa kuin merkitön tarvike.
"Valkoisen Möhkön" kanssa kokemuksia tarviketiivisteistä bensakäytössä, että piti vaihtaa 2 kertaa vuodessa, jos ei jaksanut katsella öljyhikoilua.
Tulpiksi laitoin Denso W20TT, vanhat olivat NGK R.
Ko. Densot toimivat jätte bra wiinan kanssa, mutta olen huomannut että myös bensalla ajaessa asteen kuumemmat tulpat ovat etu, jos auto toimittaa kuormajuhdan virkaa.
Wanhat sytytystulpat:

Vaihdoin tulpat lämpöisellä moottorilla, koska halusin nähdä kuinka paljon bensaa jää tulppiin.
Käy hieman rikkaalla koko ajan.
Moottorin maadoituspisteet puhdistin aiemmin tänä vuonna, ja osan tein paremmin.
Sytkäosat ovat kunnon tavaraa puolanjohtoa lukuunottamatta;
sytytyspuola: Bosch, virranjakajankansi: Bosch, pyörijä: Bosch, tulpanjohtosarja: Volvo-Bougicord,
sytytystulpat: Denso W20TT, puolanjohto: Biltema (

).
Vikakoodeja ei ole.
Ilmansuodattimeksi WIX. Vanhasta suodattimesta en muistanut ottaa kuvaa, mutta siinä oli tarpeeksi pölyä ja roskaa.
Ilmamassamittarin tarkastin samalla vaivalla; etuverkossa ei näkynyt vaurioita, ja titaanilanka on ehjä
(luonnollisesti, kun moottori suostuu pysymään tyhjäkäynnillä).
Lopuksi putsasin konehuonetta suihkuttamalla sinne noin 500ml Bräkleeniä.
Ennen:

Jälkeen:

--------
Vielä on aika paljon laitettavaa ennen kuin edes kuvittelee vievänsä katsastukseen:
- takajarrut: vasen takalevy ei kelpaa ja käsijarru ei pidä tarpeeksi.
- pakoputkisto: pieni vuoto (paikkasin hitsaamalla ja kääreellä,
mutta kun moottorin tukikumit ovat pettäneet, niin tärinä rikkoo korjaukset.
Käytännössä tarvitsee uusia etuputken, ja katalysaattori - välipönttö.
Katalysaattorin alapinta on noin 5 cm maasta, kun auto seisoo oikeilla rengaspaineilla suoralla asfaltilla.
Auton keula on nyt vakiokorkeudessa, kun edessä vakiopituiset kaasuiskunvaimentimet ja Lesjöforssin vakio-vieterit. Taakse laitoin myös viime vuonna nestepaine KYB:it.
Taakse aion ostaa vielä Lesjöforssin kuormajouset.
Ideana oli että saan kustomoitua "vakio alustan" , että keula ei lyssähdä vaan palautuu nopeammin.
Sitten kun takana on nesteiskarit ja kuormajouset, niin töyssyn yli ajaminen ei aiheuta välitöntä jäykkää palautumista (Vakioalustalla perä heijaa pompun jälkeen).