Hei!
Akku on kiinni vain yhdellä pystykierretangolla, 6 mm ja toisella puolella alhaalla on joku paikka, johon se kiilautuu.
Kyseessä oleva 6 m paksu tanko tosin menee johonkin alhaalla olevaan kiinnikekäppyrään.
Katsastusmies väänsi akkua ja sanoi: Tämähän on irti, ei pidä mitään. En viitsinyt väitellä asiasta, mutta mielestäni ko. kiinnitys on alkuperäinen ja Volvo 940 on aikanaan hyväksytty tällaisella akkukiinnityksellä. Voi tietysti olla, että alkuperäinen Volvon akku on erilainen alaosasta, soveltuu paremmin peltikäppyräkiinnitykseen.
Nykyinen akku on Banner UniBull, jossa on neljä akunnapaa ja näinollen sen saa sopimaan aika moneen eri automerkkiin ja malliin. Se on ollut jo 6 vuotta käytössä.
Tuli vaan mieleen, että joissain autoissa voi katsastusmies sillä kääpiöiden kaivoshakulla hiukan hakata pellejä ja sen jälkeen todeta: Ei voi hyväksyä, autohan on aivan rikki.
No, katsastusmies kyllä kehui autoa, etenkin pellit ovat oikein hyvät. Akun alaosan peltiä on pari vuotta sitten jouduttu korjailemaan. Yksi kaveri muotoili uuden palan pellistä, en ollut hommannut sitä turboauton vastaavaa kohtaa joka onkin B230FD akun alla, ja mennyt huonoon kuntoon.
Mihinkä tänne muka voisi jonkun hihnakiinnityksen laittaa. Olisikohan hitsarilta jäänyt käsittämättä se kohta, johon alhaalla peltikäppyrän vastapuolella, akun toinen puoli kiilautuu kiinni? Olisi hyvä jos löytyisi jostain kuva, josta voisi varmistaa että akun kiinnitys on sama kuin tehtaalta lähtiessä.