Mä ehdin nyt vasta katsomaan tuon areenasta. Sainpahan kelattua kattilatestit ohi

.
Ei se näissä uudemmissa ihan noin mene. Todella huonolla tuurilla saattaisi periaatteessa sinne jakohinnan väliin mennä. Se on hyvin lyhyt joustohihna (ei kiristystä), eikä katketessaan juurikaan edes vaihda paikkaansa. Sikäli kun kompressori menee jumiin, tuo savuaa hetken ja hihna katkeaa. Itse kompressori ei edes ole se syyllinen vaan se vapaakytkimen laakeri jumiutuu. Laakeri pitää selvästi ratintaakse kuuluvaa ääntä ja siinä kohtaa morapuukko on paikallaan koska esim ilmastoinnin pitäminen pois päältä ei auta jos vika on tuossa laakerissa.
Kyseisestä ohjelmasta oli varmaan tarkoituksellisesti jätetty kertomatta että ensimmäisissä uusikorisissa volvoissa on ollut takuuvaihtokampanja koskien kompressoreja. Tällä tavoin saatiin ehkä enemmän katsojia.
Omassa vuoden 2007 S80:ssa kompressori "leikkasi kiinni" kampanja-ajan umpeuduttua. Vaihdoin siihen pelkän vapaakytkimen ja itse kompressori on edelleen alkuperäinen. Mittarissa on nyt noin 512000km. Tuossa se "laatupoikkeama" onkin siinä vapaakytkimessä. Pelkän vapaakytkimen vaihtoon kulu aikaa tuntiakaan.
Niistä jakohihnavaurioisista mitä olen katsellut on aina löytynyt vikaa apulaitehihnan kiristimistä tai itse apulaitteista. Vähän kärjistäen voisin väittää että jakohihnavaurio tulee tyhmyydestä: Vaihdetaan se jakohihna, mutta ei välitetä ollenkaan apulaitehihnasta ja sen kunnosta. Minulla on hyllyssä aina muutama kääntörulla. Hyvin usein kääntörullan laakeri ääntelee kuivuuttaan.
Isompi tai peräti pahin ongelma on jumiutunut laturin vapaakytkin: laturi pyörii 6-7x moottorin kierrosluvulla. Laturin roottori on raskas ja vaihtelut moottorin pyörimisnopeudessa rasittavat hihnaa ja laturi saattaa ruopia siinä hihnassa. Ruopiminen kuluttaa kaksipuoleista hihnaa siltä puolelta joka ei näy. Hihna kuluu nopeasti ja sieltä alkaa paljastua sitä kudosnarua. Pienillä kierroksilla hihna myös rämisee kun vapaakytkin on jumissa. Laturi pyrkii pyörimään tasaisesti mutta pienillä kierroksilla moottori kiihdyttää jokaisella sytytyksellä. Dieseli kuluneilla suuttimilla jopa niin paljon/sytytys että sitä tyhjäkäynti saattaa vaeltaa jossain 700-800 rpm välillä.