Lainaus
Aisin-Warnerin etuvetoisiin suunnitellun automaattivaihteiston yleisin vika on venttiilikoneiston kuluminen sekä lian aiheuttamat ongelmat, mitkä yleensä vain pahenevat ajan myötä. Oireet liittyvät lähinnä vaihteiden vaihtamisiin (eritoten 2-3 vaihdot), sekä turbiinin lukituksen toimintaan: Vaihdot ovat epätarkkoja, kierrokset nousevat ja vaihde "ryskähtää" päälle, alasvaihdot saattavat töksähdellä, vaihteen vaihto saattaa "jäädä välille" eli tuntuu kuin vaihteisto menisi vapaalle kesken ajon, ajovaihteen tai peruutusvaihteen kytkeytyminen tapahtuu viiveellä ja/tai töksähtää, turbiinin lukitus on vajaavaista, kierrokset "seilaavat", tai turbiini ei lukitu ollenkaan... Oireita on siis paljon, eikä kaikki välttämättä edes korjaannu uudella venttiilikoneistolla - mutta noin 90% tapauksista korjaantuu sillä.
Jos oireiden annetaan jatkua tarpeeksi kauan, kasvaa todennäköisyys vaihteiston muiden sisäisten osien vaurioitumiseen: Varsinkin planeettapyörästöjen puslat ovat tunnettuja irtoamisistaan, sekä vaihteiston kuoren voimansiirtohammaspyöriä tukevat kehät kuluvat, jolloin hammaspyörät pääsevät liikkumaan liialti aiheuttaen juurikin lisäkuormaa puslille. Mutta näistä tarinaa sitten myöhemmin...
Venttiilipöydän varaosahinta merkkiliikkeessä on noin 1500€, mutta ulkomailta tilaamalla saa samaisen uuden osan alle 600€ (hinta syyskuussa 2010). Lisäksi tarvitaan vielä tiivistesarja (Volvo #274470, 14€), JWS-3309 -luokituksen täyttävää vaihteistoöljyä n. 9l (Mobil 3309; 108€), sekä tiivistesilikonia.
Vaihtoon löytyy kattava ohjeistus kuvineen Volvo Cross Country Resources.com -sivustolta (tosin englanniksi), mutta tässä muutama huomio vielä lisäksi:
* Parempi tapa auton nostamiseen on käyttää tukevia pukkeja etuapurungon takakiinnityksen takapuolella olevaa palkkia vasten: Näin ei auton paino ole tuon löysättävän apurungon varassa, eikä kiinnityspisteet siirry paikaltaan.
* Moottorin voi tukea myös alhaaltapäin öljypohjaa vasten. Tällöin tosin tarvitaan toinenkin tunkki. Toki lokasuojien väliin voi laittaa 2x4" lankun, johon moottorin tukee nostopisteistään. Ei tarvita siis tuota erikoistyökalua moottorin tuentaan.
* Jäähdytinnesteitä ei tarvitse laskea pois.
* Vaihteiston öljynjäähdyttimen letkut kannattaa irroittaa vaihteiston päästä: Tällöin ei tarvitse uusia jäähdyttimen puolen muovisokkia.
* Apurunkoa laskiessa tulee varoa laskemasta sitä liikaa: Vaarana on, että vasemman vetoakselin sisä- tai ulkonivel karkaa pesästään. Jos näin kuitenkin kävi, että akseli muljahti, ei autoa tule liikuttaa yhtään ennen nivelen purkamista: Vaarana on, että nivelen laakerin neulat irtoavat, tai nivel kasautuu väärin jolloin auton liikkuessa se saattaa hajota.
* Uusi venttiilikoneisto saattaa vaatia muutaman johdon jatkamisen. Uusia johtosarjoja on saatavilla, mutta vanhoja johtimia voi jatkaa johdonpätkillä, kunnollisilla puristettavilla jatkoliittimillä, ja lämmitettävällä kutistesukalla. Tosin roskia ei saa joutua vaihteiston sisään!
* Kun venttiilikoneiston öljykansi on irti, kannattaa siihen porata samalla reiät säätöä varten. Reiät tehdään oheisen kuvan mukaisiin paikkoihin esim. 8mm poralla ja tulppaamalla ne tiivistesilikonilla tiivistetyillä koritulpilla.
Mulla ainaskin oireet viitta kovasti tähän.Ja myös moottorinkumityynyt pitää tarkistaa.