Eli vm. -91 B6304F moottori vuotaa merkittävästi öljyä, kun ollut vähän aikaa käynnissä..
Vuotaa kytkinkopan sisäpuolelle öljyä (siinä meni uusi LUK:n kytkinlevy pilalle), ja sieltä maahan asti.
- kampiakselin takastefa, näytti kuivalta ja sen ympäristö (vauhtipyörän takana ei myöskään öljyä)
- öljypohjan kahdessa pultissa näkyi öljyä, ja oli selvästi vuotanut kierteiden välistä
- vaihteisto (ZF S5D 260Z); kytkinakselin stefa vaihdettu uuteen (OEM), ei vuoda siitä (enään)
- huohotin irroitettu, paineilmaa tulee melko heikosti läpi (kun kokeilee kädellä, imuputkelle lähtevästä letkunipasta)
- moottoriöljyä (näyttää ainakin siltä) näkyy melko epämääräisissä paikoissa.. esim. starttimoottorin alapuolella (sylinterinkansi ei ole tältä puolelta märkä, eikä moottorilohko eikä starttimoottorin yläpuoli) ja kannen takaosassa näkyy öljyä (voi olla pidemmän aikaa ollutta, kun nokka-akselin takastefa vuoti - mutta vaihdettu ja todettu kuivaksi)
Kampiakselin takastefan (Elring) vaihdoin joka tapauksessa nyt.
Tämä uusi lisähuovalla ja stefan huulet korkeammat mitä vanhan (OEM).
Huohotin oli likakerroksen alla.. tuskin ihan äskettäin vaihdettu.
Mut se, minkä takia nyt kyselen tuosta öljyvuodosta.. on että, onko näissä ollut yleistä että öljypohjan ja moottorilohkon tiivisteliimat kävisi yhtäkkiä jostain syystä vuotamaan.. tai ilmennyt halkeamia moottorilohkon takaosassa?
Esim. jos/kun huohotin alkaa menemään tukkoon ja kampikammioon alkaa kehittymään painetta
Vuoto on kuitenkin melko suuri (jää isohko lätäkkö öljyä).
Ja tosiaan ilmenee vain, kun moottoria käyttää vähän pidemmän aikaa käynnissä > tästä syystä epäilin huohotinta.
Ei ole aiemmin ollut ongelmia huohotuksen kanssa.
344tkm on mittarissa, ja ollut hyvällä huoltohistorialla. Moottoriöljyillä (Castrol EDGE 10W60) tuskin oli ajettu 1tkm enempää.