Elekma  Autoracing

740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)

  • 17 Vastauksia
  • 10010 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« : 07.08.2011, 20:03:49 »
Ensimmäistä kertaa joutuu ajattelemaan laakerin vaihtoa tohon omaan konttiin..

Ja juu motonetin laakeria ei harkinnassa ellei myy merkki laakeria.

Kokemuksia ja suuntaa antavia hintoja varaosaputka hinnoista kaipailen. & tartteeko hakee työkaluja lisää, momentti kuinka suuri ja mikä hylsy ?

Tarviiko ostaa tismalleen sama abs kehällinen laakeri vaikkei abseja autossa olekkaan, vai onko laakeri eri jos on/ei abs ?? Joo joo siellä on abs kehällinen laakeri / napa peräisin 760 tic.

Kiitos etukäteen.

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #1 : 07.08.2011, 21:02:17 »
Eikös se oo sama kuin tuossa vanhakeulaisessa 960:ssa?
Tulee koko napa ABS kehineen vajaat 90 euroa motonetistä, 36mm hylsy 100Nm + 45 astetta.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

The moose

  • Vieras
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #2 : 07.08.2011, 21:11:28 »
käyn kysymässä minkä valmistajan laakerit hyllyssä ja teen ostopäätöksen vasta sitten.  abs kehätön on eri hintanen mut onko siinä raideleveyteen vaikuttavia tekijöitä.. ehkä ei ?

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #3 : 08.08.2011, 15:39:02 »
käyn kysymässä minkä valmistajan laakerit hyllyssä ja teen ostopäätöksen vasta sitten.  abs kehätön on eri hintanen mut onko siinä raideleveyteen vaikuttavia tekijöitä.. ehkä ei ?

EI pitäisi olla mitään tuollaista eroa. Toisessa kehä on ja toisessa ei ole, mutta onkohan se jarrukilpi siellä takana erilainen? Peltinen koroke "lupsahtaa" jotenkin siihen ABSin kehään.

Tässä 960:n absittoman räjäytyskuva:
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=243594&ukey_make=865&ukey_model=11969&modelYear=1993&ukey_category=7855&ukey_driveLine=0&ukey_TrimLevel=0&ukey_modelRange=0&searchString=

Tässä yksimäntäisen absillisen räjäytyskuva:
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=234105&ukey_make=865&ukey_model=11969&modelYear=1993&ukey_category=7855&ukey_driveLine=0&ukey_TrimLevel=0&ukey_modelRange=0&searchString=

Eri numerot noille jarrukilville...

---
Tuo volvopartswebstore on muuten hyvä paikka etsiskellä kaikenlaista, mutta nämä vanhat automallit puuttuu joukosta :(.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2011, 15:47:05 kirjoittanut googe 2.0 »

The moose

  • Vieras
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #4 : 08.08.2011, 18:14:19 »
lähi varaosa tarjoaa skf tekemän navan kilpailukykyiseen hintaan et ostan sen. 100€

työkalut pitäis jostain lainata itellä ei ole noin isoja eikä momenttia.

Laakeri ilmeisesti lähtee mutterin avauksen jälkeen ihan käsin vai tarviiko ulosvetäjä lainata myös?
« Viimeksi muokattu: 08.08.2011, 19:15:07 kirjoittanut The moose »

Poissa Mikaas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #5 : 08.08.2011, 21:26:39 »
Omasta 740sestä ainaski putosi koko napa mutterin irrottamisen jälkeen. FAG merkkisen laakerin laitoin eikä ole vielä ainakaan alkanu ääntäään. Ei oo ABS tossa omassa.
V70R -04
940 B230FB -91
740 D24TIC -89 957tkm ja D24T -90 vara osa
MB sprinter 312 -98

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #6 : 08.08.2011, 23:02:24 »
lähi varaosa tarjoaa skf tekemän navan kilpailukykyiseen hintaan et ostan sen. 100€

työkalut pitäis jostain lainata itellä ei ole noin isoja eikä momenttia.

Laakeri ilmeisesti lähtee mutterin avauksen jälkeen ihan käsin vai tarviiko ulosvetäjä lainata myös?

Aika harvalla on 100Nm momenttiavain, kiinni ne on yleensä vedetty  ::)
Jarrusatulahan se on tietysti käännettävä ylös ennenkuin jarrulaikka napoineen tulee ulos, napa irtoaa laikasta kun kopistelee.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9574
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #7 : 08.08.2011, 23:13:37 »
Aika harvalla on 100Nm momenttiavain

What  :o   GeeTeen perusmalli kattaa 19-110 Nm.
765 B280 -85,  MB EQC -22

The moose

  • Vieras
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #8 : 08.08.2011, 23:41:04 »
Aika harvalla on 100Nm momenttiavain, kiinni ne on yleensä vedetty  ::)
Jarrusatulahan se on tietysti käännettävä ylös ennenkuin jarrulaikka napoineen tulee ulos, napa irtoaa laikasta kun kopistelee.

Jarrusatulan kun irrottaa kokonaan, tippuu jarrulaikka syliin  ::) Voi olla aika tarkka tuollanen kertalaakista vedettävä napa kun ei sitä jälkeenpäin kiristääkkään voi. vai voiko? sittenhän pitäis ne pelkät laakeritkin pystyä vaihtamaan.. ja ostan ihan turhaan uusia osia.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #9 : 04.03.2013, 17:42:11 »
Vanha aihe, mutta lienee tarpeetonta aloittaa uutta.

Oletteko saaneet tuo napakupin irti ehjänä? Korjausopas varoittelee sen menevän helposti irroitettaessa vaihtokuntoon. Onko joku jo todennut biltsun pyöränlaakerit huonoiksi, vai teenkö sen itse?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #10 : 04.03.2013, 19:14:53 »
kyllä sen kupin irti saa ,eikä se ainakaan omasta mielestä ollut mitenkään erityisen herkästi hajoava. biltun laakereista en tiedä. 

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9574
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #11 : 04.03.2013, 19:29:12 »
Kyllä mulla on napakupit lähteneet ihan nätisti auki ja menneet takaisinkin.

Puukolla tai vastaavalla terällä on hyvä kammeta nuo napakupit auki, vähän kerrassaan eri puolilta. Takaisin sievällä pikku naputtelulla suorassa.

Bilteman pyöränlaakerit laitoin itse viime kesänä yhteen autoon, mutta sillä ei ole paljoa keritty ajaa sen jälkeen. Asiallisilta ne vaikutti asentaessa ja ensimmäiset sadat kilometrit.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #12 : 05.03.2013, 11:50:21 »
Omasta 740sestä ainaski putosi koko napa mutterin irrottamisen jälkeen. FAG merkkisen laakerin laitoin eikä ole vielä ainakaan alkanu ääntäään. Ei oo ABS tossa omassa.

Siinä SKF:n paketissa sattaa ollai FAG:n- laakeri, ainakin 70:iin oli.
Ja se alkuperäinen volvolainen oli FAG.

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #13 : 06.03.2013, 23:10:53 »
Joskus vaihdoinlaakerin omaan 740 (ei abs) ja laakeripaketti oli erilainen kun abs varusteilla. Asennuksessa huomio se että jos niiden kahden laakerin välissä on eräänlainen muovisovite tms joka pitää laakerit erillään niin se sovite poistetaan vasta asennettaessa l. eka laakeri on jo paikoillaan ja sitten sovite pois. Vähän sekavan oloista mutta laakeripaketti ei mene paikalleen jos laakerit on yhteenpuristuneet.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

s73

  • Vieras
Vs: 740 / 760 etupyörän laakeri (uudempi)
« Vastaus #14 : 24.10.2013, 23:25:26 »
Kuinka herkästi näiden laakerien  pitää pyöriä? Raskaat pyörimään, klappia ei ole, jotain ääntä kuuluu, hiekkaa tms. Sellaista jossain. ???

 

Futurez  Kulkukoira