Arvon asiantuntijat,
vm -02 S80 Volvo D5 kyseessä. Vuosi sitten pomppasi katsastuksesta etummaisten alatukivarren puslien, käsijarrukengän, jarrulevyjen sekä pienen alustan reiän takia. Korjattu samassa paikassa (korjaamo katsastuskonttorin yhtydessä.. Joo, hieman arvelutti kuinka riippumattomia voivat olla). Samalla öljyt vaihdettu. Yhteensä tälle huville tuli hintaa vajaa 900 euroa.
No, nyt sitten kävin taas katsastuksessa (tosin eri paikassa tällä kertaa). Muuten kaikki hyvin, mutta vasen alatukivarren laakerointi on kuulemma välyksellinen ja tästä syystä katsastus ei mennyt läpi. Kuluneen vuoden aikana ajoa on tullut vain reilut 3000 km, josta suurin osa rauhallista maantieajoa. Voiko oikeasti jostain syystä kulumaa tulla näin vähäisellä ajolla tässä ajassa?? Onko puslat vaihdettu huolimattomasti vaiko olleenkaan? Viilaako tässä joku linssiin?
Muistelen, että jo ennen vuoden takaista katsastusta oli jonkinlaista rahinaa käännettäessä rattia aivan ääriasentoon ja mentäessä hiljaa eteenpäin, ja tämä ääni kyllä lieventyi alkuun puslien vaihdon jälkeen, mutta jonkinlaista rohinaa ollut kyllä sen jälkeenkin. Nyt kun tarkemmin tätä testailin tänään, niin äärioikealle käännettäessä tulee hieman voimakkaammin tuo rohina, ja vasemmallakin ääriasennossa tätä tulee. Toisaalta etulokasuojat ovat hieman löysät, joten ottaako kenties rengas tuossa ääriasennossa kiinni lokareihin ja ääntelee, vai voiko se tulla oikeasti jostain muualta (laakeristosta?) ja aiheutta kulumaa noihin pusliin?