Onko kukaan asentanut paneelia autoonsa?
Tavallaan olen.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-2139Ne toimivat joko jatkuvalla sähköllä tai sitten aurinkokennolla.
Mielessä on käynyt katolle asennus kesäkuumien tuuletusta varten. Olen silti todennut, ettei maksa vaivaa kun tuulettimet vievät niin vähän sähköä. Että pärjäävät auton omallakin akulla (80Ah).
Kokeilen itse 10w -paneelia lataussäätimellä avustettuna. Nuo pienet tupakansytyttimeen kytkettävät 1.5W -paneelit on sen verran pieniä, ettei omaan autoon riitä ja mitä haastetta tuossa muka olisi
.
Ajattelin laittaa tuon yli ison paneelin takaikkunalle ja vahvistimille tuleviin kaapeleihin kiinni. Ikkuna on välissä ja paneeli ei ole aina auringossa, joten tuotto on varmasti aika kehno. Lataussäädin tulee kuitenkin väliin ettei vahingossakaan ylilataa akkua hajalle.
Onko jotain mitä en nyt ymmärrä ja nouseeko sininen savu ennen pitkää?
Lataussäätimeen saisi jotain kevyttä kuormaa kiinni, joka kytkeytyy irti kun akun jännite on liian pieni. Mikä olisi tuollainen 12V vekotin joka edistäisi auton kunnossa/kuivana tms. pysymistä?
Talvilataukseen tuollaisen 10W paneelin voit unohtaa suoraan, koska sen tuotto talvella on alle 10% nimellisestä, jos se on optimaalisesti suunnattu.
10W suuntaamattomalla paneelilla et tarvitse mitään lataussäädintä, sillä sen maksimi tuotto on keskikesällä ilman suuntausta siellä 50% nurkissa. Täydellä nimellistehollakaan se ei jaksa tuottaa kuin 0,69 ampeerin virran (690mA), jolla et kyllä kunnossa olevaa akkua keitä kuiviin ihan pikaisesti. Jos haluat välttämättä kokeilla, niin pelkkä diodi riittää ja sen kaveriksi Zener-diodi tai Transsorb.
Eli tälläinen riittää.

Suojaa yli 14,6V ylittäviltä paneelin jännitteiltä.
Hintaa Elfasta ostetuilla osilla on peräti kauhistuttavat 78+11+11 senttiä, eli tasan euro plus postikulut.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=70-003-85&toc=18774https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=70-003-91&toc=18884Jos ajelet vähintään kerran viikossa yli tunnin reissuja, niin akkusi on aina sen verran täynnä, ettei lisälatausta tarvita tai sitten autossasi on jotain vikaa.
Jos akun kapasiteetti on ongelma bensa-kontissa ja laturi kunnossa, niin ensimmäisenä kannattaa päivittää akku. Omassa on suurin mikä paikalleen sopii ja sen 80Ah ovat riittäneen kaikissa viime talvenkin pakkasissa viikonkin seisomisen jälkeen.
Normaali käynnistysakku on yleensä tiensä päässä 3-5 vuoden jälkeen (kapasiteetti laskenut yli 30%). Kylmässä (pakkasessa) vanhan akun kapasiteetti voi olla enää 5% nimellisestä, kun se uudessakin on helposti 40% enää nimellisestä.
Omiin kokemuksiini pohjautuen, olen viimeiset parikymmentä vuotta vaihtanut akun viimeistään viiden vuoden ikäisinä ja aina kapasiteetiltaan niin isoihin kuin paikalleen sopii.
Muistan eräänkin pakkas-aamun vuonna 1999 (-38C) kun diesel-kotteroni löin tulille viikon seisomisen jälkeen (yli -30C koko viikon) ilman mitään lohkolämmittimiä tms. (olin unohtanut laittaa kiinni) ilman mitään mutinoita.
Mikään muu auto ei taloyhtiön pihassa käynnistynyt kyseisenä aamuna ilman apuvirtaa. Tämän oman startin takasi 170Ah akku, jonka olin siitänyt konehuoneesta takakonttiin.
Lohkolämmittimen veivasin kiinni käynnistyksen jälkeen kun dieselissä sitä lämpöä ei tyhjäkäynnillä oikein kehity riittävästi. Tosin lohkolämmitinkin oli hitusen tukevampaa mallia (900W), jolla käyvä pannu lämpesi käyntilämpötilaan suhtu nopsasti.
90-luvun puolivälin jälkeen kylmäkäynnistykset eivät ole epäonnistuneet ellei auto ole rikki tai disel-polttoaine jäässä. Bensalla ei mitään ongelmia.