Kiitoksia palautteista tähän mennessä, hyödyllisiä näkökulmia. Vois samalla sorvata palotilastakin sit ehkä vähän paremmaks kantta ja plaanata vähän enemmän ni sais sieltäkin vähän lisähepoja.
170hv vapari olis tohon Flipper 640HT veneeseen aika unelma, vakiona se kulkee AQ145 koneella kunnossa ollessaan 34-35kn, ja AQ171 (167hv) koneella just 40kn. Tarttui muuten alkuviikosta AQ171 takaluukkuun, todellinen projektikone (vakio 4pytyn pakokanva ihan pas2 syöpynyt, 1+4 pyttyjen männänrenkaat jumissa (saanu vettä varmaan paskan pakosarjan kautta pakopuolelta, näis on muuten 4-2-1 pakosarja vakiona!!!). Ni sit kun saadaan AQ145 kuntoon käydään 16v (1000532) hatun kimppuun.
Yks ongelma ton AQ145 (B23) koneen kans on peltipakosarjan kans, oon kaverille sanonu et pitäis hitsata siihen HST sarja, ni ei enää koskaan tartte miettiä noita mätäneviä pakosarjoja, syöpymiä kannessa (vakiovika penta vinokoneissa) eikä mitään muutakaan, ja sais samalla muutaman lisäheposen. Tehny ittelle HST turbopakosarjan 8v penta vinokoneeseen, ja oli kyllä aika haaste kun ahdin piti saada pakosarjan ALLE ja eteen. Pakopesä on kiinni vakio öljyfilsussa (ni sinne on laitettu pienempi halkasijaltaan), hukkiksen kellon tanko menee 1mm päästä öljylämpöanturista, paineanturi on siirretty että hukkis mahtuu, kompressoripesä on kiinni alavesiletkussa, ja pakosarjassa kiinni oleva ahtimen pakolaippa on hitsattu kiinni suoraan putkeen jonka sisällä 2.pytyn pakoaukon alapultti on (pultit on putkien sisällä koska merikoneen pakosarja on pakko olla vesijäähdytetty). Olisin halunut vesijäähdytetyn ahtimen pakopesän, mutta sellainen ei mahtuis tonne enää (liian pieni konehuone).

Kone jakso ulos ottaessa kuljettaa venettä 27-28kn vauhtia, eli tehoa oli selkeästi 35-40hv kateissa. K-jetronicissa ilmeisesti pahasti häikkää, koska moottoriöljyä oli yli 10L, eli siellä oli K-jetti heittäny bensaa öljyihin sillä seurauksella että 2.pytyn kanki (M) on mutkalla!
Turbotusta ehdottelin kaverille, helppo ja kustannustehokas tapa saada tehoa. Omassa samankokosessa veneessä B230FT "penta" megaruitalla, suorasytkällä + E85 ja HX35W ahdin. Tehoa ja vääntöä on ihan eri lailla 0,8bar paineilla kun missään vaparissa, tosin yläkierroksilla puutuu vähän vaikka K-nokka ja 531 kansi.