Autodiagnoosi  Carcom Oy

Tdi:n noussut kulutus >> ei käy(nnisty)

  • 24 Vastauksia
  • 7463 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Tdi:n noussut kulutus >> ei käy(nnisty)
« : 30.10.2016, 11:24:13 »
S80 -99 2,5 tdi aut. kulutus näyttää ottaneen melkoisen loikan. N. 50tkm mittaushistoria on menty 6,5:n keskikulutuksella, nyt pari viimeistä tankkia on hiponut 8l/100km kulutusta. Auto seisoi jako- ym. remontin vuoksi kesän ajan. Rempan jälkeen ajettu n. 4000km, ajoitus tehty sinisellä. Ei vikakoodeja, volvolla käynnin jälkeen koko alkuvuoden palanut moottorin vikavalokin poistui (herjasi mappia, vaikka rikkinäinen oli vaihdettu jo aiemmin). Ilmansuodatin on uusi, ei vaikutusta kulutukseen. Mapin nippa katsottu, mikään pyörä ei lämpene ja pahiten jollottanut laakerikin on vaihdettu. Rengaspaineet kunnossa, pyörät 215/50/17.

80km/h vauhdissa menee jotenkin tolkullisella kulutuksella (enemmän kuin aiemmin kuitenkin), mutta satasen vauhdissa alkaa löpö maistumaan - ihan kuin voima loppuis kesken. Voisko katti olla jämähtänyt kesän aikana tukkeeseen ja aiheuttaa tuollaista? Kylmänä käynnistyy aiempaa huonommin, mutta hehkut alkaa olla n. 3v ja 100tkm vanhat joten olen laittanut niiden piikkiin.

Ensi viikonloppuna ehdin varmaan teurastamaan katin ja vaihtamaan termarin ja polttoainesuodattimen. Onko tämmösen vakiokoneen tapauksessa kuinka tarpeellista putkittaa katti vai riittäskö vain kennon poisto?
« Viimeksi muokattu: 08.11.2016, 22:00:28 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 221
Vs: Tdi:n noussut kulutus
« Vastaus #1 : 30.10.2016, 13:43:05 »
Näillä keleillä hehkuilla ei pitäisi olla merkitystä. Omassa nyt reilu ennakko pumpussa ja tärähtää ainakin nollakelissä käyntiin avaimen heilautuksella vaikkei hehkuttaisi ensinkään. Katin sisukset myös poistin lähinnä evryn takia ilman putkituksia. Tiedä sitten onko virtauksen kannalta miten huono..
S80 2.5 D -99 -->myyty

s73

  • Vieras
Vs: Tdi:n noussut kulutus
« Vastaus #2 : 30.10.2016, 16:15:22 »
Suuttimet/suutin kusee? ???

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tdi:n noussut kulutus
« Vastaus #3 : 01.11.2016, 18:29:25 »
Näillä keleillä hehkuilla ei pitäisi olla merkitystä. Omassa nyt reilu ennakko pumpussa ja tärähtää ainakin nollakelissä käyntiin avaimen heilautuksella vaikkei hehkuttaisi ensinkään. Katin sisukset myös poistin lähinnä evryn takia ilman putkituksia. Tiedä sitten onko virtauksen kannalta miten huono..

No tää hehkuttaa ihan tunteella, vaikka olis ollut ajossakin aiemmin päivällä. Muistelin myös että aikanaan hehkutus on vaan välähtänyt näytössä kovia pakkasia lukuunottamatta. Ohjaako hehkutusta jokin muu kuin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi? Se näyttänee oikeaa lukemaa koska mittari asettuu koneen lämmettyä puoleen väliin. Käynnistyvyys ei siis ole ongelma, ei tarvi mitenkään sahata tms. Mutta ei tärähdä samalla tavalla eleettömästi käyntiin kuin aiemmin.

Suuttimet/suutin kusee? ???

Ihan mahdollista, tänään kylmällä koneella haistelin diesel-katkua ja harmaata tämä on aina vähän savuttanut kylmiltään. Täytyy seurailla ja miettiä korjauttaako suuttimet kunnolla vai vaihtasko vain omin päin kärjet. Niille on tuskin koskaan tehty mitään, 385 tkm mittarissa. Jos vika on suuttimissa niin mikähän ongelman on eskaloinut kesän seisomisen myötä?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4208
Vs: Tdi:n noussut kulutus
« Vastaus #4 : 02.11.2016, 21:26:03 »
Ennakko voi olla liian myöhällä jos on sinisen jäljiltä, nuoret ei tiedä että pitää vetää maksimi rajalle ennakko.

Lämpöanturi/ johtoliitin huonona jos hehkuttaa yli 5 asteen lämmössä.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tdi:n noussut kulutus
« Vastaus #5 : 03.11.2016, 09:44:05 »
Ennakko voi olla liian myöhällä jos on sinisen jäljiltä, nuoret ei tiedä että pitää vetää maksimi rajalle ennakko.

Lämpöanturi/ johtoliitin huonona jos hehkuttaa yli 5 asteen lämmössä.

Käy kyllä aika nätisti, eli ennakkokin vois olla. Muistaakseni heittoa oli rempan jälkeen 2 astetta myöhäiselle.

Jos mä nyt oon niin laiska että kysyn missä se lämpötila-anturi on?

Talven pimeinä iltoina voisin kyllä askarrella pop-testerin ja vaihdella kärjet vaan harrastuksen vuoksi.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4208
Vs: Tdi:n noussut kulutus
« Vastaus #6 : 05.11.2016, 07:55:26 »
Se on siinä ylävesiletkun lähdössä.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tdi:n noussut kulutus
« Vastaus #7 : 05.11.2016, 10:08:20 »
Kiitoksia. Homma eskaloitui siinä määrin, että eilen töihin lähtiessä käynnistyi kahden hehkutuksen jälkeen hienosti. Sitten muutaman kymmenen sekunnin käynnin jälkeen alkoi kone säkättää. Polkaisin pari kertaa kaasua ja sain säkätyksen loppumaan. Aloin raappaamaan ikkunoita, säkätys alkoi uudelleen ja kone sammui.

Ajattelin ikuisena optimistina että nyt se ite tehty jakopää petti. Nyt on suojamuovit ja venttiilikoppa purettu pois, mutta remmit on paikoillaan ja ajoitus kohdillaan mitä sitä nyt päällisin puolin saa tarkasteltua. Myös pumppu on vanhoissa merkeissään. Öljyä on kyllä joka paikassa, mutta se olikin tiedossa.

Koitin varovasti käyntiinkin, mutta kaikki pytyt ei halunneet lähteä mukaan ainakaan lyhyellä sahauksella. Olisko sit joku suutin ottanut itteensä... Purkki diesel purgea ja uusi suodatin löytyy, joten taidan vaihtaa ne ja koittaa raa'asti käyntiin.

Jk. käärmeöljy ja uusi suodatin auttoivat ja auto lähti pienellä rykimisellä käyntiin. Katsotaan mitä seuraa, täytyy joku purkkapatentti keksiä kun onnistuin ccv-venttiilin rikkomaan.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2016, 13:13:08 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tdi:n noussut kulutus >> ei käy(nnisty)
« Vastaus #8 : 08.11.2016, 22:22:39 »
No ei se mitään toimimaan alkanut. Kävi sen puol litraa mitä suodattimeen tuli laitettua. Ajoin tankkaamaan talvilaatua tyhjään tankkiin ja huoltoasemalta takaisin ajellessa sammui tien päälle ja sain just ja just käymään. Kaasu pohjassa auto kulki n.20 kmh rytyyttäen ja nilkutin sen puolen kilometrin päähän firman varastoon.

Kuvittelin että polttoainelinjoissa on parafiinia tai jäähyhmää. Nyt auto on kumminkin ollut +10c tallissa 2 vrk ja käynti ei ole löytynyt. Kaasu pohjassa käy hetken hirveellä rynkytyksellä. Vaihdoin vielä tuloksetta uuden polttoainesuodattimen jonka täytin dieselillä ja puhalsin sekä tulo että paluulinjaan niin kauan että tankissa porisi. Valkoista savua pukkaa reilusti kun koittaa käynnistää, mitään moottoriin liittyviä vikakoodeja ei volvoprolla löytynyt.

Mitähän sitä seuraavaksi koittais?
« Viimeksi muokattu: 08.11.2016, 22:26:02 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: Tdi:n noussut kulutus >> ei käy(nnisty)
« Vastaus #9 : 09.11.2016, 15:20:01 »
Syöttöennakko persiillään. Sitä ei juuri saa kohilleen kun heittokellolla. Auton ollessa käynnissä ecu hoitaa jo säätöä, startatessa on pelkkä mekaaninen säätö käytössä. Vielä pitäs helposti lähtee näillä pakkasilla ilman hehkujakin käyntiin, jos ennakko on kunnossa. Jos tästäkään ei ole apua niin mahdollisesti siellä on sitten ilmavuoto jossain.
Itellä R5 Tdi Audissa sattu kerran viallinen suodatin ja siitä johtuen ei lähtenny käyntiin. Eli suodattimessa olevat tiivisteet oli väärissä tasoissa.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2016, 15:25:07 kirjoittanut Phav »

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Tdi:n noussut kulutus >> ei käy(nnisty)
« Vastaus #10 : 09.11.2016, 17:17:52 »
...ettei suodattimen kanteen jäänyt vanha tiiviste, kun siellä uusikin, niin eitiivistä kantta. :P
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tdi:n noussut kulutus >> ei käy(nnisty)
« Vastaus #11 : 09.11.2016, 18:39:17 »
Ei jäänyt tiiviste kiinni, sen verran katselin. :D En oikein usko tuohon ennakkoonkaan, kun auto on 4tkm sitten ajoitettu. Lisäksi käynnistyi ennen ajoitustakin ihan ok, ja jonkun edellisen hihnanvaihtajan merkit näyttäis täsmäävän edelleen. Ainoa vaihtoehto periaatteessa olis että nokan hihnapyöristä jompi kumpi ois nitkahtanut? Molemmat kiristettiin momenttiin ja vaikuttais edelleen olevan kiinni mitä räikällä kokeilin.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tdi:n noussut kulutus >> ei käy(nnisty)
« Vastaus #12 : 10.11.2016, 09:31:10 »
Eilen loppui sitten akustakin voima. Lämpötila-anturin vastukseksi +12 asteisessa hallissa sain n.3500 ohmia, mikä vaikuttais jokseenkin oikean suuntaiselta (laskeskelin että pitäisi olla n.3800).

Ilmasin suutinputketkin, aika nopeasti niistä alkoi tavaraa tulemaan. Ei kumminkaan helpottanut, täydellä akulla aamulla koittaessa kävi parhaimmillaan muutaman sekunnin muutamalla pytyllä. Toisaalta siellähän on nyt tankilta tuleva letkukin ihan tyhjä kun joku puhalsi siihen...

Kaippa siellä sitten ilmaa vielä jossain on, täytyy tarkistaa vielä suodattimen kiinnitys ja kurkata ettei missään auton alla näy potentiaalisia vikakohtia. Onko näissä erillistä siirtopumppua vai vetääkö jakajapumppu tankista saakka?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Tdi:n noussut kulutus >> ei käy(nnisty)
« Vastaus #13 : 12.11.2016, 08:59:31 »
En tiedä onko ongelma välttämättä vielä kokonaan ohi, mutta käyntiin sain auton eilen. Kaiken maailman temppujen jälkeen en keksinyt enää muuta ja päädyin kääntämään ajoitusta sokkona aikaisemmaksi. En tiedä ollaanko vian ytimessä, mutta ainakin kone käy nyt.

Millään en olisi halunnut tuohon ajoitukseen koskea, se kun oli ainoa asia minkä ammattilainen oli tehnyt ja näytti suurin piirtein olevan kohdillaan. :D En sitten tiedä mikä on saanut tuon ajoituksen siirtymään niin, että yhtäkkiä auto lakkasi toimimasta? Viime viikon perjantaihin saakka pelasi kumminkin ihan ok.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Tdi:n noussut kulutus >> ei käy(nnisty)
« Vastaus #14 : 12.11.2016, 09:26:16 »
heittokellolla tuo pitää laittaa.esm. carcom seinäjoki.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

 

Samppasport  Futurez