Autodiagnoosi  Carcom Oy

awd takapyörän laakerit

  • 4 Vastauksia
  • 1004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
awd takapyörän laakerit
« : 03.11.2016, 04:11:44 »
Kun missään ei näkynyt olevan juttua tästä, niin onko tosiaan näin että nelikoissa takapyörän laakeri on perinteisesti erikseen vaihdettava, eikä samaa puuta pyörännavan kanssa, kuten etupyörissä? Motonetissä näky osakuvien mukaan olevan vain irtolaakereita, eikä tuota kokonaista napaa.

Ja jos se on tuollanen irtolaakeri, niin meneekö vaihto samalla lailla kuten monissa muissakin autoissa, vai onko siinä jotain omia jippojaan taas ;D
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa dfan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: awd takapyörän laakerit
« Vastaus #1 : 03.11.2016, 11:41:17 »
Irtolaakeri on juu. Tukivartta irti ja prässäämällä uus paikalleen.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: awd takapyörän laakerit
« Vastaus #2 : 03.11.2016, 14:19:44 »
ABS-liitin johtoineen on ainoa jokeri täs hommas. Olka-asetelmasta anturia tuskin saa ehjänä irti ja johtosarjan liitin on vasta takaluukun puolella.

Ite tein niin että ostin pari etupään ABS-anturia ja pistin ne taakse. Katkasin johtosarjan vanhan anturin juuresta ja siihen sitte pätkä etuvedon ABS-piuhaa. Etuna se että jos joskus tarttee tehdä vastaavaa hommaa niin saa ottaa vaan liittimen irti ja olka-asetelman pois. Ei ole aiheuttanut ABS-herjoja kun liitoksen tekee kunnolla.

Vanhat ABS-anturit piti oman auton kohdalla porata pois ja jäljelle jäävä kuori hakata tuurnalla irti..
« Viimeksi muokattu: 03.11.2016, 14:22:18 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: awd takapyörän laakerit
« Vastaus #3 : 03.11.2016, 19:28:08 »
Tuotaa, eli sieltä sais olla jo purkamassa tukivartta ja olka-asetelmaa, niin se ei sit oo vissiin yhtään niin helppo homma mitä yleensä?

Pitääkö siitä koko se napa kuitenkin purkaa irti ja viedä prässäiltäväks ja mitä kaikkee tuossa nyt pitäis purkaa? Vähäsen ohjetta jos sais kun missään ei kerrota :D
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: awd takapyörän laakerit
« Vastaus #4 : 04.11.2016, 09:14:03 »
Jarrusatula, levy ja käsijarrumekanismi pois. Vetarin mutteri irti. Tukivarret irti, ylimmäinen viimeisenä. ABS-anturi/johtosarja irti oman maun mukaan ja olka-asetelma irti. Napa lähtee ulosvetäjällä, sitte lukkorengas laakerin edestä pois ja laakeri prässillä pois.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2016, 09:27:45 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

 

Elekma  Autoracing