Mummiälestä on melko sama mitä litkua siellä on, kunhan on kunnolla putsattu vanhoista jämistä ja paskoista. Ja että sitten sitä lientä vaihdetaan riittävän usein.
Vielä en oo kuullu että minkään osan hajoaminen olis menny yksinomaan jäähdytinnesteen piikkiin.
Ei ole ihan sama mitä laittaa, useat ovat täysin sopimattomia. Sen takia valmistajat on niitä erilaisia nesteitä tehneet, sopivat paremmin tietyille materiaaleille. Ei ole mitään syytä testailla sinnepäin olevilla nesteillä, kun alkuperäiset nesteet on ihan saman hintaisia. (orginaalissa pitkä vaihtoväli, niin suurempi hankintahinta tasoittuu).
"BS ( bull shit ) 6580 standardi" British Standard on tuon perusnesteen luokitus, sitä tosiaan kukaan tuskin käyttää ensiasennuksena? Tuo on yleensä huonolaatuista nestettä, soveltuu vanhemmille autoille. Jos haluaa harrastaa nesteiden vaihtelua 1-2 vuoden välein, anna mennä vaan.

Tuulilasista, Tapio Ketonen:
Lähetin kyselyn asiasta Berner Oy:lle ja sain seuraavan vastauksen:
Berner Oy Automotive markkinoi kahta erilaista jäähdytysnestettä. Perinteinen BS 6580:1992 standardit täyttävä Korrek Coolant. Perinteinen neste mitä Suomessa myydään varmaankin 90% nesteistä. Standardit täyttäviä nesteitä on siis valtaosa nesteistä. Näitä voidaan keskenään sekoittaa. Pakkasenkesto on kriteeri, millä tuotteita yleisesti markkinoidaan, ja tästä nämä nesteet suoriutuvat poikkeuksetta. 50/50 seoksella saadaan -36 °C pakkasenkestävyys. Vaihtoväli suositus on 1–2 vuotta.
Nyt vihdoin aivan viimevuosina on vähitellen ruvettu ymmärtämään, että nesteiden tehtävänä on toki muitakin kuin vain antaa riittävä pakkasenkestävyys. Tärkeitä ominaisuuksia tulisi olla riittävä korroosionsuoja, vaahtoamisen esto. BS 6580:1992 nesteiden taso vaihtelee. Standardit täyttävät tuotteet eivät aina anna riittävää korroosionkestävyyttä nykyajan uuden teknologian moottoreille.
Auton tekniikan ja järjestelmien muuttuminen on aikaansaanut kehityksen, tämän tuloksena on isot kemianyhtiöt kehittäneet autonvalmistajille ns. longlife jäähdytysnesteitä (merkkikohtaiset nesteet), tästä esimerkkinä VW-konsernin autoissa vuonna 1996 käyttöönotettu punainen G-12 jäähdytysneste. Sen vaihtoväli on n. 4 vuotta.
Nämä ns. täsmänesteet on kehitetty nykyaikaisille kevytmetalleita sisältäville moottoreille. Näissä nesteissä on kiinnitetty suurta huomiota lisäaineille, näiden lisäaineiden ominaisuudet yhdessä monoetyleeniglykolin kanssa auttavat siirtämään tehokkaasti lämpöä sekä antavat hyvän ja pidemmän korroosionsuojan kevytmetalleille sekä tietenkin hyvän pakkasenkestävyyden.
Monet autonvalmistajat ovat ohjekirjoissa kieltäneet ns. sekakäytön jäähdytysnesteissä. Tämä johtuu siitä, että lisäaineet ovat erilaisia kuin perinteisissä jäähdytysnesteissä ja näin ollen sekakäyttö voi johtaa järjestelmän nopeutuvaan ruostumiseen ja longlife vaihtoväli ei pidä enää paikkaansa.
Berner Oy Automotive markkinoi molempia nesteitä, Perinteistä Korrek Coolantia sekä uudempaa Korrek Coolant G-30 joka vastaa VW-konsernin G-12 nestettä. Tämä neste on punaisen väristä ja jos sitä sekoitetaan vihreisiin tai sinisiin nesteisiin muuttuu väri ruskeaksi. Paras ohje autoilijoille on huolellinen ohjekirjaan tutustuminen ja sekakäytön välttäminen.