Kulkukoira  Proturbo

Ohjaus laittaa hanttiin mutta antaa periksi kun kääntää väkisin..

  • 14 Vastauksia
  • 3071 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 700serious

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Eli 740 teki tuossa pari viikkoa takaperin sillälailla, että käynnistin auton ja olin lähdössä liikkeelle ja rupesin kääntämään mutta ohjaus tuntui todella jäykältä ja piti epämukavan kuuloista "narinaa" joka kuului omiin korviin jostain siitä keskiön kohdilta. Kun ratti laittoi hanttiin ja sitä yritti kääntää niin paras tapa kuvailla sitä miten se laittoi hanttiin on, että ihan kuin siellä olisi pari "johtoa" menossa solmuun ja vääntää niin kauan, että nämä "johdot" antavat periksi, huono selitys mutta en keksi parempaa tähän hätään. Sen jälkeen ohjaus toimii normaalisti, tämä tapahtui siis ensimmäisen kerran pari viikkoa sitten ja uudelleen tänään.. Kummallakin kerralla kyseessä on ollut kylmä startti.

Autossa joku helevetin amis-ratti ja keskiö jos tästä tiedosta on jotain hyötyä. Ohjaustehostimen nesteet pysyvät sisällä ja nesteet maxissa. Muuten käännettäessä ei kuulu mitään harmillisia ääniä, mitä nyt pitää todella matalaa "surinaa" kun kääntää.

Voiko kyseessä olla räjähtämäisillään oleva ohjaustehostimen pumppu?
RIP

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
nosta keula ylös,miten pyörät kääntyy kun keula ilmassa?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa 700serious

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Pyörät kääntyy ihan normaalisti ongelmitta  ??? Auto on myös leimattu huomautuksetta viikko sitten niin leimallakaan ei löytyny mitään niin selvää ongelmakohtaa niistä mitä ne nyt tarkistaa siellä.
RIP

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Hammastangot tykkää huonoa kun niitä kääntelee ilmassa. Mulla on toisessa autossa (-91) ollu iät ja kaiket pieni kynnys ohjauksessa ennen ko lähtee tehostamaan kunnolla. Parani joksikin aikaa nesteiden vaihdolla, mutta totuus taitaa olla kulunut tanko. En pitäisi vaarallisena jos se käyttäytyy normaalisti vähän lämmettyään.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Mulla oli ohjausakselin ristinivel matkansa päässä ja laittoi hanttiin vähän samalla tavalla.
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa 700serious

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Hammastangot tykkää huonoa kun niitä kääntelee ilmassa. Mulla on toisessa autossa (-91) ollu iät ja kaiket pieni kynnys ohjauksessa ennen ko lähtee tehostamaan kunnolla. Parani joksikin aikaa nesteiden vaihdolla, mutta totuus taitaa olla kulunut tanko. En pitäisi vaarallisena jos se käyttäytyy normaalisti vähän lämmettyään.

Juu, se ei tosiaan kestä se "vika" kun sen verran että kerran uskaltaa kääntää kunnolla niin kauan, että vastustaminen loppuu. Sen jälkeen on kuin mitään ei olisi käynyt. Mietin vain siltä kannalta kun olisin mahdollisesti myymässä autoa niin en halua kusettaa ketään ja myydä paskaa jos siellä oikeasti on vaikka pumppu hajoamassa.. kallis osa kuitenkin.
RIP

Poissa 700serious

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Mulla oli ohjausakselin ristinivel matkansa päässä ja laittoi hanttiin vähän samalla tavalla.

Pitääpä laittaa listalle tuo ja ruveta tsekkailemaan sitten paremalla ajalla mitä sieltä löytyy
RIP

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Komppaan tota rattiakseli hommaa. Tääl painittii saman ongelman kanssa et ohjaus tuntu vähä kulmikkaalle kun alko kääntämään ja vaati vähä rankempia otteita ratista

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

The moose

  • Vieras
Pumppu vaihtoon.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Musta toi kuulostaa ihan ilmalta järjestelmässä. ??? Mut voi olla etten vaan tajunnu selitystä. :D
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa 700serious

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Musta toi kuulostaa ihan ilmalta järjestelmässä. ??? Mut voi olla etten vaan tajunnu selitystä. :D

Ymmärrän, ettet ymmärtänyt :D Hieman hankala selittää mutta siis: laitan auton käyntiin, lähden ajamaan niin rattia käännettäessä laittaa voimalla vastaan eikä haluaisi kääntyä ja pitää hiukan epämiellyttävää narinan oloista ääntä. Sitten kun pienellä voimalla kääntää vaan rohkeesti niin vastustus katoaa kuin sitä ei olisi ikinä ollutkaan ja toimii normaalisti. Tämä siis tapahtunut 2 kertaa tähän mennessä eli ei missään nimessä jokapäiväinen ilmiö mutta hiukan huolestuttavaa.
RIP

The moose

  • Vieras
Pumppu ei tee tarpeeksi painetta. Jos hihna ei tuossa tilanteessa luista (voi luistaa äänettömästi ) niin ettei pumppu pyöri ollenkaan. Kaveri katsomaan konehuoneeseen.

Pumpusta saa painetta nostettua kuristamalla paineletkua. Saa kunnolla kirraamalla tiukankin hihnan luistamaan. Pidempiaikainen käyttö kuumittaa ja polttaa tehostinöljyt. Mut tuota voi koittaa.

Poissa 700serious

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Pumppu ei tee tarpeeksi painetta. Jos hihna ei tuossa tilanteessa luista (voi luistaa äänettömästi ) niin ettei pumppu pyöri ollenkaan. Kaveri katsomaan konehuoneeseen.

Pumpusta saa painetta nostettua kuristamalla paineletkua. Saa kunnolla kirraamalla tiukankin hihnan luistamaan. Pidempiaikainen käyttö kuumittaa ja polttaa tehostinöljyt. Mut tuota voi koittaa.

Alright, pitääpä testata! (tähän se kuuluisa "kun kerkee" eli suomeks ehkä ku lumet sulaa  ;D) Kiitos vinkistä.
RIP

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Mulla oli joskus vuosia sitten samantyyppisiä oireita ja pumpun vaihdolla tokeni. Toki saattaa johtua myös rattiakselin nivelestä, niinkuin ylempänä veikkailtiin.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa 700serious

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Mulla oli joskus vuosia sitten samantyyppisiä oireita ja pumpun vaihdolla tokeni. Toki saattaa johtua myös rattiakselin nivelestä, niinkuin ylempänä veikkailtiin.

Jospa tuolla talven ajais ilman isompaa remppaa.. Kattelin tarkemmin tota ohjaustehostimen öljyä silleen, että imasin sieltä vähän ruiskulla sitä niin onhan se maxissa joo mutta ei helvetti oli kyllä jäätävän näköstä litkua eli vaihtoon menee asap. Varmaan oo koskaan vaihettu niitäkään  :D
RIP

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron