Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 850R automaatti vilkuttaa nuolta, solenoidiko?

  • 11 Vastauksia
  • 5968 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ruce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Elikkäs tuollaisen -96 850R laatikko vilkuttaa nuolta. Ekaksi epäilin PNP-kytkintä joten sen irroitin ja putsasin, ei vaikutusta.
Tänään pääsin käsiksi autocomiin ja asiat selkiytyi melkoisesti. Heittää vikakoodia 222- Solenoid 2- interruption or short circuit to plus.
Vikakoodit nollaamalla toimii ykkönen, kakkonen ja kolmonen, mutta kun vaihtaa neloselle niin alkaa vilkuttaa nuolta ja nelonen jää päälle.
Vikakoodien nollaamisella sama rumba monen monta kertaa. Eli toistuu aina kun vaihtaa neloselle.

Kuvia miten noi solenoidit on milläkin vaihteella (kakkosesta unohtu ottaa kuva ja ykkönen on vahingossa L-asennossa, mutta samanlailla se on D:llä)
Mitenkäs solenoidit kuuluisi olla tolla nelosella? Tossahan ne on molemmat OFF-asennossa.





Voiko näistä siis päätellä, että 2 solenoidi on vaihdon tarpeessa? Ei kytkin tms muuta vikaa voi olla?
1995 Volvo 855 T-5R T-Gul

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850R automaatti vilkuttaa nuolta, solenoidiko?
« Vastaus #1 : 25.11.2016, 09:32:48 »
1: S1 OFF S2 ON
2: S1 ON S2 ON
3: S1 ON S2 OFF
4: S1 OFF S2 OFF

P: S1 OFF S2 ON
R: S1 OFF S2 ON
N: S1 OFF S2 ON

Kuvien mukaan sulla on solenoidit 3. vaihteella jostain syystä niinku ne pitäis olla 2. vaihteella. Nelosella ovat ihan oikein.

Mahdollisia syitä: johtosarja/virta/maadoitus, solenoidi rikki, huono kontakti liittimissä tai laatikon ohjausyksikkö rikki.

Lähtisin ite liikkeelle liittimistä. Akun kengät irti, liittimet irti ja putsaus.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2016, 09:38:28 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Ruce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850R automaatti vilkuttaa nuolta, solenoidiko?
« Vastaus #2 : 25.11.2016, 13:43:39 »
1: S1 OFF S2 ON
2: S1 ON S2 ON
3: S1 ON S2 OFF
4: S1 OFF S2 OFF

P: S1 OFF S2 ON
R: S1 OFF S2 ON
N: S1 OFF S2 ON

Kuvien mukaan sulla on solenoidit 3. vaihteella jostain syystä niinku ne pitäis olla 2. vaihteella. Nelosella ovat ihan oikein.

Mahdollisia syitä: johtosarja/virta/maadoitus, solenoidi rikki, huono kontakti liittimissä tai laatikon ohjausyksikkö rikki.

Lähtisin ite liikkeelle liittimistä. Akun kengät irti, liittimet irti ja putsaus.

Kiitos tiedosta!!
Ihme että heittää vasta neloselle vaihdettaessa sen vikatilan päälle vaikka solenoidit oikeessa asennossa, eikä kolmosella jos ne on silloin väärin.
Mitkä kaikki liittimet tuosta pitäisi käydä siis läpi? Ei nämä automaatin johdot kauheen tuttuja. Se johtonippu joka tulee pnp-kytkimeltä on putsattu, muita ei.
Voiko laatikon öljyjen vaihto auttaa asiaa mitenkään?

Unohtu muuten toi yks vikakoodi täysin joka tuli nyt vasta mieleen
235
- Oil level/temperature sensor
- Short circuit to ground





1995 Volvo 855 T-5R T-Gul

Poissa Ruce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850R automaatti vilkuttaa nuolta, solenoidiko?
« Vastaus #3 : 26.11.2016, 00:59:34 »
Tänään hieman päivitystä tilanteeseen.

Huuhdeltiin uudet öljyt sisälle. Vanha öljy erittäin palaneen hajuista ja ei muutenkaan muistuttanut kauheesti öljyä. Uutta öljyä vedettiin laatikon läpi n. 11l
Kesken toimenpiteen vikanuoli lakkasi vilkkumasta ja herätti toiveita. Testiajolla kuitenki vika taas toistui.

Vika on nyt paikallistettu melko hyvin. Ykköseltä kakkoselle toimii hyvin, myös kakkoselta ykköselle vaihto toimii. Kun vaihtaa kolmoselle vikavalo ei vielä syty, mutta kun olisi aika vaihtaa pienemmälle niin menee vikatilaan. Ei siis vaihda kolmoselta enää pienemmälle vaikka pysäyttäisi auton. Myös kolmoselta neloselle vaihdettaessa vikavalo alkaa palamaan eikä vaihda enää pienemmälle. *vikavalo = nuoli alkaa vilkkumaan.

Onko näistä kuvista mitään apua? Mikä noissa kiinnostaa on tuo Program selector signal MS1 ja MS2. MS1 näyttää aina High ja MS2 Low, kuuluuko sen noin näyttääkkin?





Voiko vika edelleen olla jossain liitoksissa vai onko se varmasti tuo solenoidi joka temppuilee?
1995 Volvo 855 T-5R T-Gul

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850R automaatti vilkuttaa nuolta, solenoidiko?
« Vastaus #4 : 05.12.2016, 09:10:40 »
MS1 ja MS2 on Mode Selector Signal eli käytännössä kertoo automaatin ohjauslaitteelle missä asennossa Economy/Sport/Winter kytkin on.

Hirveen hankala sitä on tältä istumalta sanoa että onko vika liitoksissa vai solenoidissa. Toisen voi tarkistaa ilmaseksi ja suht nopeesti, toinen vaatii enemmän purkamista ja todennäköisesti uutta osaa. Autoa purkamaan vaan niin kyllä se vika sieltä selviää.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Ruce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850R automaatti vilkuttaa nuolta, solenoidiko?
« Vastaus #5 : 05.12.2016, 17:37:54 »
MS1 ja MS2 on Mode Selector Signal eli käytännössä kertoo automaatin ohjauslaitteelle missä asennossa Economy/Sport/Winter kytkin on.

Hirveen hankala sitä on tältä istumalta sanoa että onko vika liitoksissa vai solenoidissa. Toisen voi tarkistaa ilmaseksi ja suht nopeesti, toinen vaatii enemmän purkamista ja todennäköisesti uutta osaa. Autoa purkamaan vaan niin kyllä se vika sieltä selviää.

Kiitoksia vastauksesta.
Katselin transaxle connector terminaalista nuo 21 ja 22 pinnien ohmit. 21 taisi olla 13 ohmia ja 22 näytti 0 ohmia.

DTC 221/P0755: SHORT TO GROUND IN NO. 2 SHIFT SOL CIRCUIT

1) Turn ignition on. Set gearshift lever to “P” position. Check solenoid function by using test mode No. 4 or Volvo scan tool. See TEST MODE NO. 4. If solenoid operates, check wiring for an intermittent short circuit. If solenoid does not operate, go to next step.
2) Turn ignition off. Remove air cleaner housing to access transaxle connector. Disconnect transaxle connector. Connect ohmmeter between transaxle connector terminal No. 22 (Violet wire) and ground. If ohmmeter does not read 10-15 ohms, go to next step. If ohmmeter reads 10-15 ohms, check for short circuit to ground in Violet wire.
3) Access and disconnect shift solenoid No. 2. Connect ohmmeter between pin on solenoid and ground. If ohmmeter reads about
10-15 ohms, check for short circuit to ground in Violet wire. If ohmmeter does not read about 10-15 ohms, replace solenoid.

Elikkäs kyllä seuraava homma taitaa olla tuon solenoidin vaihto.
1995 Volvo 855 T-5R T-Gul

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: Volvo 850R automaatti vilkuttaa nuolta, solenoidiko?
« Vastaus #6 : 05.12.2016, 21:29:44 »
System Pressure Solenoid Valve en muista onko minulla noin suurta Amppeeria.
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa jassukata

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850R automaatti vilkuttaa nuolta, solenoidiko?
« Vastaus #7 : 05.12.2016, 21:41:13 »
Tarkista myös S E W napit ettei kontaktihäiriöitä siellä kuten aikoinaan allekirjoittaneella. Samoja oireita aiheutti.

Poissa Ruce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850R automaatti vilkuttaa nuolta, solenoidiko?
« Vastaus #8 : 03.03.2017, 12:18:59 »
Otin 850R:n tallista muutaman kuukauden seisonnan jälkeen. Akku paikalleen ja vehje käyntiin, pakki päälle ja ei meinaa lähtee liikkeelle, käyttäytyi niinkuin olisi käkkäri jäässä/jumissa (käsijarru ei ollut kytkettynä seisonnan aikana, vaan vaihteisto P-asennossa). Kaasua hiukan ja "pamahtaen" lähti pakittaan, eli juuri niinkuin olisi jarrut jäässä. Auto pakittaen pois tallista ja D päälle, ei mihenkä!!! Takajarrut pysyy jumissa. Hiukan aikaa hakkasin vaihteita läpi ja kaikkea mahdollista niin pääsi liikenteeseen. Muutama kymmenen metriä pääsi ja taas takajarrut juntturaan. Pakilla takaisin pihaan, koska sillon jarrut eivät ole jumissa.

Huomaa selvästi kun laittaa R:ltä D:lle että myös jarrut menevät samalla päälle. Mikä hemmetti tuossa voi olla? Saaku tuota jotenki ohitettua kun tarvisi auto saada talliin :D
1995 Volvo 855 T-5R T-Gul

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850R automaatti vilkuttaa nuolta, solenoidiko?
« Vastaus #9 : 06.03.2017, 11:06:22 »
Mahtasko olla käsijarrun kengästä pala irronnu? Jos on vaan jarrupalat jumittanu levyyn niin ei ne oo yleensä enää takunnu sen jälkeen ku on paukahtanu irti. Mutta irti oleva pala sielä "rummussa" voi tehdä kaikkea mielenkiintosta.

Mulla on tehny kahteen kertaan ajossa sen, että käsijarrun kengästä irronnu pala on menny väärään väliin. Vauhtia oli sen verran että auto nytkähti selvästi ja kuului kohtuu kova paukahdus. Ku otti jarrulevyn myöhemmin irti niin sielä oli pelkkä kenkä ilman palaa ja paljo pölyä = entinen pala.

Entises kasipätkäs ei jarrut jumittanu koskaan tohon malliin vaikka oli koko talvikauden samoilla sijoillaan. Siksi epäilisin käsijarrua vaikkei ole päällä ollutkaan.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Ruce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850R automaatti vilkuttaa nuolta, solenoidiko?
« Vastaus #10 : 06.03.2017, 16:11:52 »
Mahtasko olla käsijarrun kengästä pala irronnu? Jos on vaan jarrupalat jumittanu levyyn niin ei ne oo yleensä enää takunnu sen jälkeen ku on paukahtanu irti. Mutta irti oleva pala sielä "rummussa" voi tehdä kaikkea mielenkiintosta.

Mulla on tehny kahteen kertaan ajossa sen, että käsijarrun kengästä irronnu pala on menny väärään väliin. Vauhtia oli sen verran että auto nytkähti selvästi ja kuului kohtuu kova paukahdus. Ku otti jarrulevyn myöhemmin irti niin sielä oli pelkkä kenkä ilman palaa ja paljo pölyä = entinen pala.

Entises kasipätkäs ei jarrut jumittanu koskaan tohon malliin vaikka oli koko talvikauden samoilla sijoillaan. Siksi epäilisin käsijarrua vaikkei ole päällä ollutkaan.

Tänään ajoin väkisin rengas jumissa jotta sain tuon auton talliin. Siellä sitten kuskin puolen takarenkaan irroitus ja jarrulevyn pois kampeemista, oli muuten melkonen homma kun ei meinannu tulla edes väkisin. Jarrulevyn irrottua sieltä tippuikin saman tien käsijarrunkengän kitkapinta pois  ;D Testilenkillä toimi moitetta, paitsi pieni tärinä mikä johtui kun joutui rengas lukossa ajamaan ja tuli se kuuluisa flat spot  :D
1995 Volvo 855 T-5R T-Gul

Poissa Ruce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850R automaatti vilkuttaa nuolta, solenoidiko?
« Vastaus #11 : 17.05.2017, 17:37:09 »
Tämä projekti vihdoin saatu päätökseen. Tuon solenoidin vaihdolla alkoi toimimaan. Vaihdelaatikon päätykopan irroitus oli vaan melkoinen urakka ku torxeja hieman vittumaisissa paikoissa.
1995 Volvo 855 T-5R T-Gul

 

Elekma  Autoracing