Autodiagnoosi  Carcom Oy

D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR

  • 17 Vastauksia
  • 5147 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« : 26.11.2016, 18:58:34 »
Juuri sisäänajettu (500.000 km) V70 D5 vm, 2007 alkanut pahasti kenkkuilemaan. Tulee vikakoodia kiihdyttäessä ilmamassamittarista (liian korkea signaali). Kone rykii kiihdyttäessä ja kovin tehoton, välillä pirteämpi. Välillä pannu myös raksuttaa. Pikkuvaihteilla toimii vähän paremmin, mutta isommalla kuormalla ei mihinkään. Välillä kuulostaa kuin kävisi neljällä. Tyhjäkäynti ihan "nättiä" mutta helvetin kumea äänistä. Dieseliä menee kohtuu reilusti.

Massamittari jo kerran vaihdettu sekä paineanturi, kun jostain luin, että saattaa reagoida MAF;iin, mutta ei nyt tässä tapauksessa näköjään.

Voisiko EGR temppuilla tällaista? Varmaan pirun tukossa jo näillä kilsoilla muutenkin. VIDA näyttää lämpimänä EGR sensorista ajaessa noin 1,5 % ja ECM EGR arvoa 95-100 %. Johtosarjassa jossain kohtaa karvat oikkarissa? Miten jumittunut EGR reagoi, jos näin on?

Ajatuksia? Uskollinen sotaratsu pitää pitää liikenteessä.. :D

EDIT: Vielä epäilen suutinvikaa tuon ajoittaisen raksutuksen ja "neljällä" käynnin vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2016, 20:39:06 kirjoittanut Sute »
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #1 : 26.11.2016, 22:15:38 »
Egr voi jäädä auki ja tehdä tuon. Katso suuttimien liittimet onko väljiä, usein niissä vikaa.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #2 : 27.11.2016, 15:07:16 »
Jos egr ollu puoli miljoonaa km käytössä eikä koskaan putsattu niin putsaisin sen ja imusarjan viipymättä joka tapauksessa..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2243
  • Tampere - Pori
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #3 : 27.11.2016, 16:20:13 »
Nappaa EGR liittimen liitin auki ja käy kokeilemassa. Riippuu softaversiosta, että meneekö heti vikatilaan vai vasta kolmen startin jälkeen. Yleensä MAF:n liian suuri signaali meinaa, että ilmaa menee liian suuri määrä moottoriin, jonka taas aiheuttaa vain ahtovuoto tai raolleen jäänyt EGR tai no myös juuttuneet turbon siivet kun EGR on työntänyt ne tukkoon paskasta (pitäisi kyllä antaa tässä tapauksessa koodia myös liian suuresta ahtopaineesta) EGR tosin jos jää raolleen niin antaa vikatilan kun ei pääse haluttuun asentoonsa.

EGR:n jättäisin putsaamatta jos ei halua vielä enemmän sitä paskaa tunkea moottoriin kun venttiilin aukot putsattuna suuremmat.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2016, 16:22:18 kirjoittanut volvotdi »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #4 : 27.11.2016, 19:32:14 »
Aloitin nyt joka tapauksessa putsaamaan EGR:ää. Ihan järkyttävä määrä paskaa, ahtoputki melkein tukossa. :D 

Suuttimiin joutuu tässä tekemään myös tarkistukset. Ilmeisesti suuttimissa täytyy aina vaihtaa ne kupariset tiivisteet, kun laittaa takaisin kiinni? Suutin vikaa epäilen myös tuon raksutuksen / nakutuksen takia.

Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6469
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #5 : 27.11.2016, 19:42:29 »
Anopin d5 joskus meni vikatilaan kiihdyttäessä tehot hävisi ja kuului pärinä niinkuin kuskin suusta. Korjaamo löysi jonkun egr:n putkista katkenneen, harhaanjohtava vikakoodi tuli vnt-venttiilistä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #6 : 02.12.2016, 18:40:53 »
Suuttimet kävi mittauksessa ja kaikissa ohivuotoa ja yksi oli niin kulunut, että sitä ei pysty enää kuulemma ohjaamaan lainkaan. Suuttimet siis vaihtoon. Toivottavasti tuolla tulee kuntoon.  :)   
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6469
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #7 : 02.12.2016, 22:41:19 »
Kiitos kun kerroit, toivottavasti tuolla korjaantuu. Onhan niillä jo kilsoja takana ja tärkeintä ettei polttanut autoa rikkonut konetta tms.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #8 : 07.12.2016, 21:09:22 »
Suuttimet vaihdettu ja auto lähti käymään ihan mukavasti. Tuleeko uudet suuttimet kalibroida Vidalla? vai onko tuossa niin fiksu systeemi, että pystyy tekemään automaattikalibroinnin? Itsellä on Vida, mutta en tällaista toimintoa löydä softasta. Boschin myyjä sanoi, että kalibrointi suuttimen päällä olevan 7 kirjaimisen/numeroisen koodin mukaan pitäisi tehdä.

EGR tuntuu vielä putsauksen jälkeen elelevän omiaan ja pitää helvetinmoista kuminaa kone tyhjäkäynnillä välillä.  :o Välillä menee tosi nätisti. En vielä ole uskaltautunut tien päälle antamaan kuormaa vaan tsekkaan tyhjiksellä, onko mahdollisia vuotoja missään.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2016, 21:11:24 kirjoittanut Sute »
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #9 : 11.12.2016, 18:29:12 »
Jou. Näyttäisi myös, että tässä on laitettava nostajat uusiksi. Niin tolkuton meteli lähtee kannen puolelta välillä ja kova papatus imuputken kohdalta. Jostain luin, että näistä 06-07 pannuista menee jossain vaiheessa nuo vaihtoon. Kait se on kädet paskattava oikein kunnolla taas. :P

Onko porukat laittaneet INA:n orkkiksi vai tarvikeosia?
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #10 : 15.12.2016, 16:07:31 »
No niin, selvis tämäkin rapina ja kumea paukutus koneessa. Ainakin 5 nostinta täysin rusinana ja keinuja irtoillut. Samalla kansi vähän repeytynyt nostimien tienoilta. Jako täysin kohdillaan ja hihna kunnossa. Aika mystintä, että pannu on lähteny käyntiin ja käynyt vaikka osa pakoventtiileistä on pysynyt kiinni.. :D

Uutta hattua kiinni siis. Samalla tulee uudet keinut ja nostimet.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Volvo For Life

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #11 : 16.12.2016, 06:49:58 »
Nimarkilta ite tilasin just Inan keinut ja jotkut halvinmat nostimet mitä sattui löytymään.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #12 : 02.01.2017, 08:29:36 »
"Uusi" kansi kiinni uusi nostajilla ja keinuilla sekä pakonokalla. Voi jessus miten nätti käyntiääni, aivan kuin uudessa moottorissa... :) Vaihdan vielä öljyt ja tienpäälle.

Kokonaisuudessaan tuskainen projekti tällaiselta amatöörimekaanikolta tallissa, jossa auton etu ja molemilla sivuilla sen 70-100 cm tilaa. Kaikkein ärsyttävintä oli tuo infernaalinen musta tökkö tuolla konehuoneessa.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2243
  • Tampere - Pori
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #13 : 02.01.2017, 13:39:08 »
Juu se EGR saa kyllä kaiken törkyiseksi, kannattaa harkita poistoa...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 -07 kenkuilee: IMM ja mahd. EGR
« Vastaus #14 : 02.01.2017, 14:48:59 »
Juu se EGR saa kyllä kaiken törkyiseksi, kannattaa harkita poistoa...

Kostin tämän EGR;lle työntämällä sopivan kokoisen rautakalikan pätkän EGR:n haitariputkeen. Hillitsee ainakin vähän tuota törkyn tuottoa. Sen verran tiivis, että sopivasti kuin keraa karstaa ympärilleen, niin putki on tukossa... ::)
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

 

RallyBaron  Samppasport