Proturbo  Autodiagnoosi

Akusta ja sen lataamisesta

  • 22 Vastauksia
  • 7223 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Akusta ja sen lataamisesta
« : 03.12.2016, 12:33:22 »
Pahoittelen, jos tuli väärään paikkaan. Haulla ei tuntunut löytyvän molempiin.
Olisin kiitollinen for-dummies -tyyppisestä vastauksesta.

V70, 2,4d /2010 ja Exide EA852 85Ah/800A

Oli tiukka paikka viime keväänä, Volvon oma vaihtui tommottiseen.
AGM-akkuja suositellaan, tuo Exide ei taida semmoinen olla.
Just tulleessa volvokirjeen listassa ei tälle mallille AGM-akkua näyttänyt olevan?

Pakkasia (-10-15C)meillä pidellyt, webastoa tullut käytettyä aamuin illoin 4pv / viikko.
Töihin (40km suuntaansa) pakko päästä, ajoaika = webaston käyttöaika / suunta.
Viikonloppuisin lataillut akkua c-tekillä, varmuuden vuoksi.


A) Millainen AGM ja mistä vuoden/parin päästä? Exidessä 2 vuoden takuu...
B) Voiko säännöllinen c-tek -latailu aiheuttaa jotain muisti-ilmiöön tms. liittyviä ongelmia?





Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • www.vrcf.fi
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #1 : 03.12.2016, 15:32:29 »
EA852 on ihan tavallinen nesteakku. AGM kestää webastokäytössä paremmin. Näissä on alkuperäisenä 175mm korkea akku ja AGM ei kyseiseen purkkiin tehdä, minkä takia Volvo ei välttämättä osaa suositella AGM:ää.

A: 95ah, taitaa kaikilla merkeillä olla 2 vuoden takuu
B: Ei jos lataa Volvon ohjeiden mukaan. + akkuun ja - runkoon taitaa olla oikeaoppinen kytkentä? muistelisin näin foorumilta lukeneeni. Paremmin tietävät saa korjata, jos meni pieleen.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #2 : 03.12.2016, 16:25:12 »
Webastolliseen autoon ainoa oikea akku on AGM. Se kestää huomattavasti paremmin kuin normaali. Omissa autoissa on kaikissa Webasto ja kaikissa myös AGM ja ei milloinkaan ole ollut ongelmia. Mitään ylläpitolatureita ei tarvita ja toisaalta miksi käyttää Webastoa jos kuitenkin pitää törkätä auto piuhan päähän, lohkolämmitin kylkeen vaan perinteiseen tapaan. Naurettavaa katsella kun auto on piuhassa ja Webasto huutaa  :idiot2:
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #3 : 04.12.2016, 13:04:56 »
Nojoo, voip olla että kärpäsestä tulee tehtyä härkänen.
Semmoinen käsitys ollut, että lohkolämmitintä tuohon ei saa,
säteilylämmitin ei riitä, pitäisi laittaa letkulämmitin.
Nyt kumminkin ollaan ton weban varassa, josta tullut luettua,
että kylmässä pitäisi ajaa tuplana sen, mitä käyttää. Ei toteudu mulla.
Eipä tuo piuhassa roikottaminen viikonloppuisin mitään sinällään
haittaa, kunhan ei muuta vammaa tule tehtyä

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #4 : 04.12.2016, 13:11:22 »
Hyvin toimii 40 min ajomatkoilla akku kuin akku, kunhan vain on ehjä. Ei siitä ylläpitolatauksesta myöskään mitään haittaa ole, kunhan laturi on kytketty rungon ja plus-navan välille, jos ks. auto on varustettu akun valvonta-anturilla. Ei ylläpitolatauksesta toisaalta mitään hyötyäkään ole kuin vasta kylmemmässä kuin -10 asteessa. Mielipiteitä kaikki...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #5 : 06.12.2016, 12:01:46 »
Kiitokset rauhoittavista vastauksista  :hg:
Piuhat on kytketty annetuin ohjein.
Sopivan korkuinen AGM jää etsintään.
Pakkasta nyt sen -20

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4220
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #6 : 06.12.2016, 20:05:24 »
Mulla on omassa Volvon oma 70ah AGM-akku. Autona 2010 V70 2.0D

Poissa Opa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #7 : 07.12.2016, 11:46:04 »
Mulla on omassa Volvon oma 70ah AGM-akku. Autona 2010 V70 2.0D

Myös minulla oli omassa S80 2010 2.4D Volvon oma 70Ah AGM, leima oli vuodelta 2010.

Vaihdoin ennakoivasti tilalle nyt syksyllä Duracellin 80Ah AGM-akun.
440 2.0 -94 > 745 2.3 turbo -87 > 940 2.3 -91 > 850 2.4 10v -95 > V70 T5 -97 > S80 D5 -05 > S80 2.4D -10

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4220
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #8 : 07.12.2016, 20:53:34 »
Myös minulla oli omassa S80 2010 2.4D Volvon oma 70Ah AGM, leima oli vuodelta 2010.

Vaihdoin ennakoivasti tilalle nyt syksyllä Duracellin 80Ah AGM-akun.
Mullaon laitettu uus viimekevään.
Onko missä hinnoissa tollanen Duracell? Varmaan ainakin hyvä mikäli on samaa laatua kuin paristot.

Poissa Opa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #9 : 08.12.2016, 22:13:23 »
Mullaon laitettu uus viimekevään.
Onko missä hinnoissa tollanen Duracell? Varmaan ainakin hyvä mikäli on samaa laatua kuin paristot.

200€ paikalleen asennettuna.
440 2.0 -94 > 745 2.3 turbo -87 > 940 2.3 -91 > 850 2.4 10v -95 > V70 T5 -97 > S80 D5 -05 > S80 2.4D -10

Poissa jusk@

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #10 : 09.12.2016, 09:29:49 »
Webastolliseen autoon ainoa oikea akku on AGM. Se kestää huomattavasti paremmin kuin normaali. Omissa autoissa on kaikissa Webasto ja kaikissa myös AGM ja ei milloinkaan ole ollut ongelmia. Mitään ylläpitolatureita ei tarvita ja toisaalta miksi käyttää Webastoa jos kuitenkin pitää törkätä auto piuhan päähän, lohkolämmitin kylkeen vaan perinteiseen tapaan. Naurettavaa katsella kun auto on piuhassa ja Webasto huutaa  :idiot2:


Tervetuloa kokeilemaan tuota autoilua tänne pohjoiseen, jossa 26km työmatkaan kuluu sen abt 15 minuuttia. Auto aamulla webastolla lämpimäksi (pakkasta-30, lämmitysaika 30min), ajat vartin töihin, ja sama rumba töistä palatessa. Taitais hyytyä sunki akku viikon sisään ilman ylläpitolatauksia, joten mun mielestä webaston ja piuhan yhteiskäyttö ei ole naurettavaa.
MB E 250 CDI BE 4matic Premium Business
MB C 250 CDI BE 4matic AMG
BMW 523iA LCI

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12755
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #11 : 09.12.2016, 09:58:15 »

Tervetuloa kokeilemaan tuota autoilua tänne pohjoiseen, jossa 26km työmatkaan kuluu sen abt 15 minuuttia. Auto aamulla webastolla lämpimäksi (pakkasta-30, lämmitysaika 30min), ajat vartin töihin, ja sama rumba töistä palatessa. Taitais hyytyä sunki akku viikon sisään ilman ylläpitolatauksia, joten mun mielestä webaston ja piuhan yhteiskäyttö ei ole naurettavaa.
+1
Itsellä menee about tuo 15min työmatkaan suuntaansa ja tykkään että auto on lämmin kun lähden. Normaalisti lähden about 6.40-6.45 töihin ja webastoon oon laittanut 6.50 eli se on pitkään huutanu. Kerran viikossa auto on letkun päässä niin virtaa riittää.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #12 : 09.12.2016, 17:34:40 »

Tervetuloa kokeilemaan tuota autoilua tänne pohjoiseen, jossa 26km työmatkaan kuluu sen abt 15 minuuttia. Auto aamulla webastolla lämpimäksi (pakkasta-30, lämmitysaika 30min), ajat vartin töihin, ja sama rumba töistä palatessa. Taitais hyytyä sunki akku viikon sisään ilman ylläpitolatauksia, joten mun mielestä webaston ja piuhan yhteiskäyttö ei ole naurettavaa.

Autoilla voi ihan aitoilun ihanuudesta  ;). Viikossa pari pikkasen pidempää lenkkiä töiden jälkeen kotiin niin virtaa riittää.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #13 : 09.12.2016, 17:55:28 »
Autoilla voi ihan aitoilun ihanuudesta  ;). Viikossa pari pikkasen pidempää lenkkiä töiden jälkeen kotiin niin virtaa riittää.

Ei pysty kun on kova kiire saada auto piuhan päähän  :D

Vitsi vitsi, pohjolassa ehkä ymmärrän, mutta kun etelässäkin kohelletaan Ceetekkien kanssa...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Akusta ja sen lataamisesta
« Vastaus #14 : 09.12.2016, 19:11:49 »
Pahoittelen, jos tuli väärään paikkaan. Haulla ei tuntunut löytyvän molempiin.
Olisin kiitollinen for-dummies -tyyppisestä vastauksesta.

V70, 2,4d /2010 ja Exide EA852 85Ah/800A

Oli tiukka paikka viime keväänä, Volvon oma vaihtui tommottiseen.
AGM-akkuja suositellaan, tuo Exide ei taida semmoinen olla.
Just tulleessa volvokirjeen listassa ei tälle mallille AGM-akkua näyttänyt olevan?

Pakkasia (-10-15C)meillä pidellyt, webastoa tullut käytettyä aamuin illoin 4pv / viikko.
Töihin (40km suuntaansa) pakko päästä, ajoaika = webaston käyttöaika / suunta.
Viikonloppuisin lataillut akkua c-tekillä, varmuuden vuoksi.


A) Millainen AGM ja mistä vuoden/parin päästä? Exidessä 2 vuoden takuu...
B) Voiko säännöllinen c-tek -latailu aiheuttaa jotain muisti-ilmiöön tms. liittyviä ongelmia?

Ainakin minä olen aina asennuttanut kiinteän akkulaturin autoihini jo uutena, nyt on V70 2016 ja pidän latauspiuhassa omakotitalon autokatoksessa lähes aina kun se siinä yli 4 tuntia on, no olkoon kesällä en pidä mutta se suotakoon eikö vaan? :idiot2: ;D

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron