Jos kovastikin ahdistaa nykyisissä iso kääntösäde niin kyllähän halvalla saa takavetoisen Volvon Quandtin perheen tuotoksen kaveriksi. Problem solved!
Täällä entisen All-Volvo perheen viimeinen etuvetoinen vaihtunee saksalaiseen. 740 GLE jäänee ainoaksi Volvoksi meidän perheessämme, ellei Volvo ryhdy taas valmistamaan autoja Volvon perinteisimpien periaatteiden pohjalta

Kun tuli tilaisuus ostaa muuttoauto, vertasimme Mersun, Audin, Volvon ja Saabin. Etenkin hukkapätkä vaimoni piti 740 GLE:n reiluja ja helppokäyttöisiä kuljettajan paikan säätöjä ja ergonomiaa, reilun kokoisia peilejä ja hyvää näkyvyyttä kuskin paikalta ylivoimaisina. Seiska on lisäksi yllättävän ketterä, etenkin kokoisekseen.
Nyt rouva ajaa S80:lla ja seuraavan auton toiveina on:
- ketterämpi (työpaikan parkkihalli ei ole ahdas mutta Volvo tekee siitä ahtaan)
- automaatti
- edes nelisen litraa pois kulutuksesta
- helpot ja riittävät kuskin paikan säädöt
- bluetooth HF
- parkkitutka
- navi
- parempi soittimen käyttöliittymä
Nyt TM kertoo keskiluokan farmarivertailun havaintoja:
Volvo V60:
"Pienikokoiselle kuljettajalle ohjaamon ergonomia ei ole aivan kunnossa"
"Volvon kääntöympyrä on ryhmän suurin, eikä ulottuvuuksien arviointi ole aivan helppoa".
Jos Seiskan istuimen säädöistä selkänojan kallistus on vähän ahtaalla, on se V60:ssa tahallaan piilotettu vielä hankalammin. Enkä minä mahdu tämän FARMARIauton takapenkille, kun jo 180-senttisellä hiukset nuohoavat kattoa.
Uusi Mersu, TM:
"Hyvä ajoasento löytyy helposti" (Rouva vahvistaa)
"ketterämmän ja hoikemman oloinen"
"kääntöympyrä on omaa luokkaansa"
"moottori raksuttaa tyhjäkäynnillä" (minun mielestä tutun karheasti)
Lisätään vanha tuttu hieman tunnoton, mutta kuskia rasittamaton ja aina turvallinen ajettavuus, takapenkillä enemmän päätilaa kuin 744:ssa ja tutun tuntuinen paketti on kasassa.
Mersun ratin takaa ei auton ulkopuolelta arvaisi Rouvaa vain 150-senttiseksi, koska ergonomia joka oli ennen Volvon yksinoikeus on nyt ulkoistettu kilpailijoille.
Niillä arvoilla, joilla aikanaan ostimme Seiskan, joutuu nykyisin ostamaan jotain muuta kuin Volvon.