Joka on aivan täysin mielipideasia? Mitä yrität todistaa? Minustakin on aika noloa ja rajoittunutta kun yhdelläkään uudella xDrive BMW:llä ei pysy vuosia vanhan Lancer Evolution X:n perässä kun tosissaan lähdetään painamaan lumiselle ja jäiselle mutkapätkälle. Mitsussa kun sattuu olemaan aivan Haldexin kaltainen ratkaisu eli edestä siirretään voimaa taakse maksimin ollessa joko 100/0 tai 50/50..
Edit: Alkaa olemaan jo tuonne vetotapa-topikkiin kuuluvaa soopaa, mutta menkööt.
Kukin ostaa tarpeeseensa sopivan. Maastoautot erikseen. Mutta onhan se rajoittunutta, jos akselien välillä ei voida siirtää niin paljon kun haluaa. Jos voi, niin se on hyvä.
Kyllä minua ainakin kismittäisi, jos nelivetoni olisikin "etuveto" lähes koko ajan ja vain joskus, hitaasti, siirtyisi taka-akselille max. 50% voimasta. Olisi edes takaveto koko ajan

Outoa, jos nelivetoa ei voi taittaa mutkaan kaasulla, vaan kaasua painettaessa puskee?
Pohdintaa voi jatkaa siitä, että Volvo tosiaan on uhkaillut, että jatkossa neliveto toteutetaan puhtaasti etuvetoisena. Takapyöriä pyörittäisi erilliset sähkömoottorit ja mekaanista yhteyttä ei olisi etu- ja taka-akselin välissä. Toimiva ratkaisu varmasti "kaupunkipysäköinnin" ongelmiin, jossa se sähkömoottorin tuottama voima riittää taka-akselille.
Eikös Pösön 508 RXH ole samalla tavalla toteutettu? Omat kokemukseni sen ratista ei kyllä olleet mitenkään mairittelevat: kelinä jäätyneet tienpinnat ja renkaina kitkat, tuntui aivan etuvetoiselta
