Terve!
Volvo v70 D5 2005.
Auto on ollut minulla vuoden päivät ja hammastanko on vuotanut koko ajan. Kytkin remppa on edessä vuoden vaihteen jälkeen ja itse ajattelin sen värkätä. Samalla on tarkoitus korjata tuo hammastangon vuoto. Öljyä tihkuu ohjausakselin juuresta, mikä nyt taitaa olla aika yleinen paikka.
Stefat on ihan normikokoja
Ylästefa 20-30-5 alastefa 29-43-7 laakeri 25-47-8 BNZ liukulaakeri itsevoiteleva sintrattu öljypronssi 20x30x20 <- tästä rautasahalla ohennettiin 7,5mm levyiseksi ja se mitta alkaa olemaan aika maksimi että sopii olemaan.
Alkuperäisen stefan tuki holkin leveys on 5mm Tukiholkin, pienemmän stefan ja laakerin tilasin:
www.laakerinetti.comSuuremman stefan hain Ylivieskan Teollisuus Tasanto Oy:ltä
Osien hinta oli noin 20€
Muista laittaa ohjaustehostimeen uudet OIKEAT öljyt, tässä tapauksessa käytin vihreää Febi S6161 Kärkkäisen varikolta löytyy hyllystä!
Rattilukko päälle ENNEN kuin irroitat ohjausakselin hammastangosta.
Ohjausvaihde on hammastangossa kahdella pultilla kiinni. Merkkaa maalitussilla sekä ohjausvaihteen asento hammastankoon, että rattiakseliin, niin ei ole epäselvyyttä kasaan laitossa, missä asennossa rattiakseli oli hammastangolla.

Hammastanko.

Ohjausvaihde. Ensimmäisenä paineputkia paikallaan pitävä laippa irti ja nykäise putket irti ohjausvaiheesta. Varmista että o-renkaat pysyy tallessa, eikä jää ohjausvaihteeseen puhdistuksen ajaksi...

Muista merkata tarpeeksi pitkälle, lyhyt merkki katoaa herkästi jos esim. brake cleanerilla puhdistat.

Ohjausvaihteen molemmilta puolin kiinnityspultit irti. Varovasti vasaralla/avaimella nakuttamalla saa laipan raolleen, siitäpä ohjausvaihe irtoaa jo raosta talttapää ruuvarilla vääntämällä.

Hammastangossa oleva ohjausvaihteen pesä. Muista tunkea tänne vaseliinia ennen kokoonpanoa.

Ohjausakseli lähtee pakenemaan alaspäin ohjausvaihteen kuoren sisältä. Alimmaisena on laakeri, sen yläpuolella on isompi niistä kahdesta stefasta. Kuoren sisään jää stefan tukiholkki, pienempi stefa ja jokin paskasuoja on ihan ylimmäisenä.

Akseli ruuvipenkkiin ylösalaisin pystyyn ja stefan ja laakerin vaihto hommiin. Laakeri on kiinni lukkorenkaalla.

20mm leveänä raakaversiona ostettu pronssiholkki. Uuden tukiholkin leveys noin 7,5mm mutta se alkaa olemaan maksimi paksuus. Alkuperäinen leveys tosiaan 5mm pintaan ja kun sinne ohjausvaihteeseen sopii leveämpikin, ajattelimme pidentää tukiholkin elin ikää ja laittaa leveämmän. Erityisen tärkeää on muistaa sovittaa holkkia akselille ja hio holkin reikää sopivaksi vaikka 200 hiomapaperilla, kiillota lopuksi 600 hiomapaperilla. Optimaalinen tilanne on kun holkki sujahtaa nätisti akseliin ja pyörii vaivattomasti(rasvan kanssa) akselilla, lähellä venttiilipakettia. Venttiilipaketin yläpuolella oli kulumis jäljet akselissa, mistä pystyi katsomaan stefan ja holkin vastin kohdan. Holkki ei saa kangertaa eikä kuitenkaan hölkätä yhtään akselilla.

Likasuoja, stefa ja tukiholkki lyötynä pois ov:n kuoresta. Pakenevat alaspäin.

Uusi ja vanha tukiholkki.

Likasuoja, uus stefa ja uus tukiholkki paikalleen lyötynä. Meneevät sijoilleen vasaralla lyöden ja pitkää hylsyä apuna käyttäen. Tosiaan sisältä päin lyötävä paikalleen.

Holkin sahausjälkiä viilattiin pois ja holkin tehdaspää jätettiin venttiilipakettia päin. Varmista vielä että holkki on tarpeeksi syvällä reiässään, pykälä tuntuu kun kynnellä kokeilee. Eikun ohjausvaihteen voitelu ja paikalleen laitto. Kun ohjausvaihde on hammastangossa kiinni, pyörittele akselia pihdeillä ja sen pitää pyöriä ilman hampaiden kiristelyä. Ihan sormin se tuskin pyörii. Muista pitää luku akselin pyörähdyksistä ja jätä se merkkiinsä, niin on ratin kanssa samalla kierroksella.

Kun ohjausvaihde on paikallaan hammastangossa ja putket kiinni OV:ssa, käytä näitä putken kiinnitys muttereita auki ja vedä takas kiinni. Putket oli löysällä ja nytkyi vaikka mutterit oli tiukalla. Löysyttämällä ja uudelleen kirimällä parani ja vuoto siitäkin kohtaa loppui.
Osat maksaa noin 25-30e ja ei ole hommaa kummempi, aikaa kannattaa varata 2-3 tuntia hammastangon työstöön(kun se on pöydällä). Tuumaillessa meni aikaa ja kerran hammastanko laitettiin autoon paikalleen liian tiukan holkin kanssa, ratti kääntyi voimalla ja eiku uudestaan purkuun. Virheistä oppii ja toivottavasti tämä nyt jonkun remonttia auttaa, itsellä ei ollut ohjeita kovinkaan paljon. Kuvalliset ohjeet on omasta mielestä enempi kuin sata jänestä!
