KL-varaosat  Race.fi

V50 automaatti-ilmastoinnin kompuran käyntitiheys?

• 6 Vastauksia
  • 2542 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvisti

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Tervehdys tuliterän V50 D3:n omistajalta. Ennen kuin menen kyselemään tyhmiä omamekaanikolta, niin ajattelin kysäistä täältä.   :)

Elikkäs onko normaalia että automaatti-ilmastoinnin yhteydessä kompura käy melko lyhyissä sykleissä, vaihtelevasti vain jopa muutaman sekunnin kerrallaan? Vai onko järjestelmässä jotain vikaa? Kytkeytymiset tuntuvat nykäisyinä myös ajossa. Autolla on ajettu vajaa pari tuhatta, ja käytös on ollut sama mielestäni alusta asti.

Kysyn ennen kaikkea siksi, kun edellisessä toisenmerkkisessä kulkineessa oli muuttuvatilavuuksinen kompura, joka pyöri aina kun ilmastointi oli päällä, ja vain econ-asento pudotti magneettikytkimen auki ja lopetti jäähdytyksen.
Volvo V50 D3 Classic 2011

Poissa VäLKKy

• Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Kaikkee sitä...
Vs: V50 automaatti-ilmastoinnin kompuran käyntitiheys?
« Vastaus #1 : 16.08.2011, 22:05:15 »
Ei se ainakaan minun mielestäni muutaman sekunnin syklejä pitäisi käydä...? Mitä olen omia kahta S40:stä kuunnellut... :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa volvisti

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 17.08.2011, 18:40:04 »
Tänään taas kuullostelin asiaa tarkemmin, ja tosiaan ajosta parkkiin tyhjäkäynnille jättäessä kompura käy noin 5-10sek, lepää 5-10sek ja käy taas noin 5-10sek jne.... Lämpötilapyynti +21 ja puhallus automaatilla (melko hitaalla 30km ajon jälkeen kun auto on jo jäähtynyt). Kylmää kuitenkin tulee ihan normaalin oloisesti, tosin olen ollut huomaavinani että kabiinin lämpötila vaihtelisi aika paljon.

Täytynee poiketa pajalla ihmeteltävänä. Uuden auton ja merkin kohdalla on vaan aina vaikea arvailla että mikä on vika ja mikä "ominaisuus", ettei saisi turhanpäiväisen valittajan leimaa heti otsaansa.  :)
Volvo V50 D3 Classic 2011

Poissa Teutori

• Grand Luxe Touring
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
« Vastaus #3 : 19.08.2011, 22:41:34 »
Tänään taas kuullostelin asiaa tarkemmin, ja tosiaan ajosta parkkiin tyhjäkäynnille jättäessä kompura käy noin 5-10sek, lepää 5-10sek ja käy taas noin 5-10sek jne.... Lämpötilapyynti +21 ja puhallus automaatilla (melko hitaalla 30km ajon jälkeen kun auto on jo jäähtynyt). Kylmää kuitenkin tulee ihan normaalin oloisesti, tosin olen ollut huomaavinani että kabiinin lämpötila vaihtelisi aika paljon.

Täytynee poiketa pajalla ihmeteltävänä. Uuden auton ja merkin kohdalla on vaan aina vaikea arvailla että mikä on vika ja mikä "ominaisuus", ettei saisi turhanpäiväisen valittajan leimaa heti otsaansa.  :)
Kyllähän tuo normaalilta tuntuu tuo käyntisykli  :) ehkä pikkasen nopeampaa mitä normisti, mutta jos kylmää tulee, niin hyvä on.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa cpp0

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 20.09.2011, 10:55:50 »
Kyllähän tuo normaalilta tuntuu tuo käyntisykli  :) ehkä pikkasen nopeampaa mitä normisti, mutta jos kylmää tulee, niin hyvä on.

Ihan heittona vain, onko tuossa uudessa mallissa mahdollisuutta säätää sen ilmastoinnin "herkkyyttä" kuten vanhemmissa ? Minulla on ajotietokone saksaksi joten paha tulkata miten menee tarkalleen tuonne valikkoon pääsy  :) mutta siellähän on vaihtoehdot "low, mid, high".  Jos näissä esimerkiksi tuossa high-asennossa kompura puuttuisi herkemmin muuttuvaan lämpötilaan ja puolestaan taas tuo low-asento puuttuisi lämpötilavaihteluun suuremmalla viiveellä.
En ole ihan varma toimiiko näin, kun olen itse pitänyt aina sitä tuossa mid-asennossa.
Entinen: V40 2.0
Nykyinen: V50 2.0D 
                240 GL B200F

Poissa VäLKKy

• Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Kaikkee sitä...
« Vastaus #5 : 20.09.2011, 23:14:09 »
Ihan heittona vain, onko tuossa uudessa mallissa mahdollisuutta säätää sen ilmastoinnin "herkkyyttä" kuten vanhemmissa ? Minulla on ajotietokone saksaksi joten paha tulkata miten menee tarkalleen tuonne valikkoon pääsy  :) mutta siellähän on vaihtoehdot "low, mid, high".  Jos näissä esimerkiksi tuossa high-asennossa kompura puuttuisi herkemmin muuttuvaan lämpötilaan ja puolestaan taas tuo low-asento puuttuisi lämpötilavaihteluun suuremmalla viiveellä.
En ole ihan varma toimiiko näin, kun olen itse pitänyt aina sitä tuossa mid-asennossa.

Löytyy sieltä valikosta tuollainen mutta muistaakseni se vaikuttaa vain puhallusnopeuteen...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa cpp0

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 21.09.2011, 11:50:38 »
Löytyy sieltä valikosta tuollainen mutta muistaakseni se vaikuttaa vain puhallusnopeuteen...

Luultavasti näin se sitten vaikuttaa ja järkevämmältä se kuulostaisi  :)
Entinen: V40 2.0
Nykyinen: V50 2.0D 
                240 GL B200F

Kulkukoira  Proturbo