Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?

  • 30 Vastauksia
  • 8703 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« : 14.08.2011, 15:07:27 »
Tuottaniin, tuossa tuo rouvan käyttis oli pompsauttanu lämmöt tappiin ja kävin tsiikaamassa niin vedet oli kadonnu paisarista. Kaatelin sinne vettä ja laittoin auton käyntiin niin melko makia ruplutus siellä käy, kuplii melkeen ku pottukattila. Tässä nyt pitäisi tehdä sotasuunnitelma eli kuinka todennäköistä on, että koko kansi on kieroutunut niinko nekrofiili vai onkohan lie pelkkä pahvi menny? Vai näkeekö sen vasta purkuhommien jälkeen. Kottiin oli rouva ajellu lämmöt tapissa, noin kilometrin matkan. Sikäli hauska tilanne että periaatteessa ei välttämättä oo nyt massia viedä katiskaa pajalle laitettavaksi eikä ole etes tallia eli ite pitäis pihahommina teherä. Ja kuin todennäköistä on että joutuu hommaamaan uuden kannen heti vai saako nuo yleensä oiottua kondikseen. Halkeileeko noista moottoreista yleensä kannet vai mikä tuon oletetun pahvin palamisen ois voinu aiheuttaa? Tai siis itse epäilen että ne vedet sieltä on ensin kadonneet ja sitten meni lämpöiseksi. Öljy on kahvin väristä. Ei maitokahvin mutta siis mustan kahvin, eli pieni ruskea sävy on. Ja sitten kuulin vielä että auto on tupruttanut tässä männä viikolla aamuisin valkoista utua.

Niin joo ja kuinkahan äkkiä tuommoseen tulee laakerivaurioita alakertaan? Meinaan että pitääkö tässä alkaa kasaamaan uus kone ja uus kansi uusilla osilla kaikki ja hopsansaa, rahaa meni niin maan perusteellisesti. Koneesta ei mitään uusia sivuääniä kuulunut kun tuossa pihalla sitä kuuntelin.

En minä valita, mutta kyrsiihän se kun aina joutuu ensimmäisenä tekemään remonttia kun uuden auton ostaa ja on kaks viikkoa ajellu   >:(  ja toista autoo tarvis päivittäin niin pitikö tässä joku väliaikaisautoki katella eukolle. On se pertana kumma... Koitin haullakin katella aiheesta mutten oikeen löytäny mitään auttavaa.
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #1 : 14.08.2011, 15:22:49 »
Ei sitä oikein pysty mennä sanomaan ilman aukaisua. Onneks pahvin vaihto on yhen illan homma, pitkän
illan ehkä mut kuitenki. Kansiahan saa 30..50€, 530:siä siis. Voit kattoa teräsviivaimella
koko pituudelta onko se suora se kansi. Jos on vähän kiero, pystyy oikasee, jos paljon,
pitää porata nokkalaakerilinjaki. Ylipäänsä jos joutuu oikasee on saman hintasta ostaa se käytetty 530,
kuhan varmistuu että se on suora.
Se on vuotanu jo valmiiks se pahvi jos se kerta on valkosta tupruttanu, ja sitä myöten syönny jäähdytysnesteet->
polttanu lopullisesti. Ei sentään lämpöleikannu?

Vaimos polkenu innoissaa vedet pihalle ku halus, ja sai sen tehokkaamman pelin.. ;D
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #2 : 14.08.2011, 15:42:39 »
ei nuissa ole yleistä se kannen halkeaminen, joskus vääntyy kun keittää. tiivisteen vaihto on helppo nakki.
LH&ostrich

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #3 : 14.08.2011, 15:47:07 »
Ei oo leikannu, edelleen on ihan käyntikunnossa ja varmaan ajokunnossa periaatteessa mut annoin jyrkän ajokiellon toistaiseksi. Pietäänpä peukkuja että kansi on vielä suora ja selvittiin säikähyksellä. Pitääkö muuten kannenpultit uusia jos vaihtaa vaan pahvin? Ja ketkä näitä on nyt tehnyt niin onko järkevää samoilla tulilla uusia miten paljon osia kanteen, vai jos kaikki näyttää olevan ok niin uusi pahvi paikolleen, kansi kiinni ja kovvaa ajua? Nokkahihnan ja vesipumpun varmaan uusin samalla kaikkine tykötarpeineen, eikös se oo suositus että vesipumpun vaihtaa samalla kon nokkaremmin?
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #4 : 14.08.2011, 15:51:48 »
kannattaa samalla kun auki käyttää niin uusii yläpään tiivisteet, ei ole kauhean kallis se tiivistesarja. ja ne paininkuppien alle tulevat gummit panee kans, ei ole iso homma käyttää nokkaa irti :)
pultteja ei tarvi uusia ja vesipupustaki on monta koulukuntaa että uusiiko samalla ku hihnan, ite en ole uusinu ku kestää pajon kilometrejä eikä pyöri nokkahihnalla.
LH&ostrich

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #5 : 14.08.2011, 16:13:03 »
Mun mielestä tuohon oli huoltokirjan mukaan noin satatonnia sitten uusattu vesipumppu. Vai allekki. Eikä se vuoja tai muuta niin liekö tuo sitten turhaa rahanmenoa uusia sitä varmuuden vuoksi ???

Jee. Eiköhän tästä selvitä :)
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #6 : 14.08.2011, 17:28:26 »
kannattaa samalla kun auki käyttää niin uusii yläpään tiivisteet, ei ole kauhean kallis se tiivistesarja. ja ne paininkuppien alle tulevat gummit panee kans, ei ole iso homma käyttää nokkaa irti :)
pultteja ei tarvi uusia ja vesipupustaki on monta koulukuntaa että uusiiko samalla ku hihnan, ite en ole uusinu ku kestää pajon kilometrejä eikä pyöri nokkahihnalla.
Niinno, ne kansipultithan on venyviä, että tässä olen raakasti eri mieltä. Aina uudet kansipultit!
Ite laittaisin uudet mutta kaikessahan voi säästää........
Jos venyvä pulti on kerran venynyt niin momenttiin vetäessä katkeaa tai saattaa kestää tai...

Jos kestääkin niin momentti ei ole oikea.
Jatkakaa.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #7 : 14.08.2011, 18:08:54 »
Niinno, ne kansipultithan on venyviä, että tässä olen raakasti eri mieltä. Aina uudet kansipultit!
Ite laittaisin uudet mutta kaikessahan voi säästää........
Jos venyvä pulti on kerran venynyt niin momenttiin vetäessä katkeaa tai saattaa kestää tai...

Jos kestääkin niin momentti ei ole oikea.
Jatkakaa.
Vaan jos kansipulteille on annettu joku mitta, missä ne pitää uusia, niin voi käyttää uudestaan.
Mutta niin halvat ovat, että turha on olla uusimatta, vaikka itse olenkin uusiokäyttänyt satasen romuissa pultit pariinkin kertaan.

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #8 : 14.08.2011, 18:31:31 »
Vaan jos kansipulteille on annettu joku mitta, missä ne pitää uusia, niin voi käyttää uudestaan.
Mutta niin halvat ovat, että turha on olla uusimatta, vaikka itse olenkin uusiokäyttänyt satasen romuissa pultit pariinkin kertaan.
Tiesin että joku tarkka sälli tähän tarttuu.. Tuo venymä tulee helpommin käytettyä esim. kiertokangen pulteissa.
Kanteen en kertakaikkiaan viittis panna venyneitä.
Vaikka motonetin kautta pultit maksaa kokonaista 1.95 €/kpl.
Vanhalla matikalla kaikki 10 kpl pulttia maksaa sen 19.50€... :nälkä: *taavih-> P>
..Taidan laittaa vanhoilla ja venyneillä... 8)

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #9 : 14.08.2011, 18:51:01 »

Vanhalla matikalla kaikki 10 kpl pulttia maksaa sen 19.50€..

Satasen romussa se on jo viidesosa auton arvosta, siksipä olen laittanut vanhoilla hyvin kokemuksin.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #10 : 14.08.2011, 22:13:28 »
Vanhat voi käyttää 5 kertaa tai jos keskiosassa on havaittavissa venymän oireita niin uusitaan, sanoo autodata. Olen käyttänyt vanhoja.
Ei ole väärin uusia jos epäilyttää.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #11 : 14.08.2011, 22:32:08 »
Vanhan mallisia pultteja voi käyttää uudestaan, nämä kiristetään momenttiin. Uusia venyviä ei voi käyttää uudestaan ja nämä kiristettään ensin tiettyyn momenttiin ja viimeinen silaus 90 astetta.
Toiset on normi kuusiokantapultteja ja toiset kolokantaisia, en nyt muista kummat kumpia ::).

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #12 : 15.08.2011, 05:35:42 »
Vanhan mallisia pultteja voi käyttää uudestaan, nämä kiristetään momenttiin. Uusia venyviä ei voi käyttää uudestaan ja nämä kiristettään ensin tiettyyn momenttiin ja viimeinen silaus 90 astetta.
Toiset on normi kuusiokantapultteja ja toiset kolokantaisia, en nyt muista kummat kumpia ::).
Ahaa, autodata siis neuvoo väärin.  Eikös jokainen pultti veny kun kiristetään ?
« Viimeksi muokattu: 15.08.2011, 07:05:04 kirjoittanut janne81 »

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #13 : 15.08.2011, 07:00:52 »
Vanhat on kuusiokolokannalla.
Venyyhän ne kaikki kiristettäessä mutta nuo uudemmat on nimenomaan tehty kiristymään sillä venymisperiaatteella. Siksi niitä ei missään tapauksessa löysätä ja uudelleenkiristetä niinkuin nuo vanhemmat.
Niinkuin varmasti tiesitkin... ;)

Voihan niitä käyttää uudelleenkin niin kauan kunnes ovat venyneet poikki.

Tai sitten hakee pulttikaupasta sopivan pituiset M12 12.9 pultit ja jälkikiristää ne niinkuin nuo vanhanmalliset.

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #14 : 15.08.2011, 07:53:25 »
No joo, jos nua kannenpultit on ns. venyviä näissä niin lienee sitten paree ostaa uuet. Ihanpa hyvä että asiasta tuli keskustelua, meinaan kaikki edelliset aukomani ja kasaamani moottorit on jo sen ikäsiä että niissä on tämä nimenomainen jälkikiristystaktiikka ollut aina käytössä ihan korjaamokäsikirjan mukaankin. Niissä oon itekkin käyttäny vanhoja pultteja, eikä oo toistasekis ollu ongelmiakaan...
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

 

Kulkukoira  Proturbo