Futurez  Kulkukoira

850 automaatin kanssa ongelmia

  • 9 Vastauksia
  • 1836 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sasos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
850 automaatin kanssa ongelmia
« : 02.01.2017, 01:34:08 »
Auto on 850 GLT Sedan vuosimallia -92 ja mittarissa n. 322tkm.

Yritin kysyä tuolla yleisketjussa näillä sanoilla:
Ongelmana satunnainen nykiminen, kun on pysähtymässä. Risteykseen kun tullaan, niin tuntuu kun laatikossa olisi kakkonen silmässä ja auto vaan nykii (voisi verrata jos manuaaliaskilla kakkonen silmässä ja alat pikkuhiljaa painamaan jarrua -> alkaa nykimään ja lopulta sammuu), sammuu välillä ja toisinaan toimii normaalisti ja laittaa pienempää silmään. Vikakoodeja ei ole ollenkaan, joten mikä tuollaista voisi aiheuttaa? Laatikkoöljyä on tarpeeksi, mutta vaihdosta ei ole tietoa, voiko liian vanha lootaöljy tehdä tuollaista? Täyskiihdytyksessä ei luista tai muutakaan.

Mutta mutta... Pienen tutkimisen jälkeen kyseisessä autossa pitäisi turbiinilukko mennä päälle vasta n. 70km/h nopeudessa, mutta tätä ongelmaa esiintyy vaikka ajettaisiin max 40km/h. Vikakoodeja ei anna vieläkään. Lisäksi esiintyi myös auton sammumista, jos siirsi nopeasti keppiä R->D. Jos siirsi hitaasti R->N(tässä piti pari sekuntia)->D, niin auto edes näyttänyt mitään ongelmia. Mistä nyt kannattaa aloittaa, varmaan noista öljyistä? Suurin kysymys on kuitenkin, että voiko huonot öljyt aiheuttaa moisia oireita? Kylmänä tuntuu toimivan hienosti, mutta n. 15-20min ajon jälkeen alkaa temppuilemaan, joka kyllä menisi oman tyhmän järjen mukaan öljyjen piikkiin.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6684
  • Global alligator
Vs: 850 automaatin kanssa ongelmia
« Vastaus #1 : 02.01.2017, 08:20:36 »
En ole asiantuntija mutta omassa tuoreemmassa on ollut vuosia samaa vikaa eikä öljyjenvaihto auta mitenkään.
Veikkaan venttiilivikaa tai vikaa itse ohjauksessa, nopeustieto?
Kylmänä toimii ok kun öljyt ovat jäykempiä, sen takia veikkaan tuota vikaa venttiilipöydässä.

Veikkaan että maantienopeuksissa vaihdot toimivat normaalisti ja kaikki on ok?
Välillä tuossa omassa tuntuu että tähtien asennot ja lämpötila ja kosteus vaikuttavat asioihin. :D
En ole jaksanut perehtyä kun kovassa ajossa ja suurimman osan ajasta toimii.

Kysy vaikka yv:llä nimimerkiltä C70 asiasta, tuskin pahastuu ja tietää kyllä autom.laatikoista paljon.

Ps. Itsellä turbiini lukittuu vasta vähän yli 80kmh nopeudessa, en tiedä onko syynä 17" pyörät vai T-5 mallin harvempi perä...


ed. Tulipas paljon veikkaan sanan toistoa, no koittakaa tämän kerran kestää. :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 02.01.2017, 08:27:06 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 702
  • O.V.L.O.V.
Vs: 850 automaatin kanssa ongelmia
« Vastaus #2 : 02.01.2017, 09:07:19 »
Venttiilivikaa. Onko öljylaatu oikea? Tai voiskoos olla vaan laatikon suodin niin tukossa? Tossa kesällä kaverin Pajeroon tein laatikkohuollon kun oli aivan samaa vikaa. Vika häipy laatikon pesulla ja suodattimen vaihdolla ja sihtien putsaamisella. Aisinin toosahan näissä on. Mitsussa oli nimittäin suodin niin tukossa että kun nappasin sen irti niin sain laatikosta vielä noin 1,5 litraa öljyä naamalleni kun ei se valunu ittestään suodattimen läpi!   ;D   Vaikutti "hieman" tuohon öljyn virtaukseen näemmä..

Niin ja se vielä että Pajeroissa ainakin esiintyy juurikin tämän turbiinin lukitus onkelmia joskus. Eli kuten mainitsit niin jättää lukkoa päälle. Ja toi tosiaan tuntuu toi sulla päälle kytkeytyminen vähän liian aikaselta.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2017, 09:10:21 kirjoittanut hespa »
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6684
  • Global alligator
Vs: 850 automaatin kanssa ongelmia
« Vastaus #3 : 02.01.2017, 09:55:46 »
Näissä vaan kun ei niitä suodattimia putsailla tai vaihdella tuosta vaan pohjan irroittamalla kun sitä varsinaista ö-pohjaa ei ole.
Jos haluaa suodattimen vaihtaa niin irroita ja pura laatikko operaatio on edessä. Monet jo tässä vaiheessa laittavat muutaman satasen auton paaliin...

Itsellä jos tuo porsii totaalisesti niin lähtee manan majoille tai jollekin harrastajalle kokonaisena.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Sasos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 automaatin kanssa ongelmia
« Vastaus #4 : 02.01.2017, 10:30:12 »
Öljynlaadusta ei ole mitään hajua. Omaan silmään puhtaan näköistä, punaista ja melko hajutonta. Huoltokirjasta en löytänyt mainintaa lootaöljyjen vaihdosta. Tuo on kuitenkin omituista, kun kylmänä laatikko toimii täydellisesti, mutta lämpimänä oireilu alkaa. Joten jäykemmällä öljyllä toimii paremmin? Jos nyt oikein muistan, niin näihin suositeltiin Mobilin 3309 juuri jäykkyyden vuoksi, kun 320 ATF voi olla liian litkua. Ainoa ongelma vaan on se, että 3309 melko harvinaista ja kallista, Motonetissa 13,90e/L. Noh, ainuttakaan autoa en ole paalannut tai myynyt viallisena eteenpäin, joten eiköhän tämä kunnosteta jotenkin.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 702
  • O.V.L.O.V.
Vs: 850 automaatin kanssa ongelmia
« Vastaus #5 : 02.01.2017, 11:52:56 »
Se kylmänä toimivuus vois kertoo venttiiliviasta. Ne kun on vaan magneettikeloja niin lämpösenä ei yleensä pelaa jos on kulunut. Ihan sama kaikissa hydrauliikkavehkeissä. Mm. mettäkoneita ja kuormaajia tullut roplattua melko paljon, niissä toki helpompaa kun venttuulit on yleensä ulkopuolella.

Ja ei se filtterin vaihto mikään iso työ ole. Siinähän se on ihan hydraulikoneikon kupeessa.   ;)    Pari pulttia auki ja ns. öljypohja/kotelo auki ja siitähän niitä romppeita alkaa tuleen esille.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 702
  • O.V.L.O.V.
Vs: 850 automaatin kanssa ongelmia
« Vastaus #6 : 02.01.2017, 12:24:39 »
Ai mutta joo! Tässähän onkin vissiin AW 50-42LE? Noh. Ei se silti oo kauhee työ vaihtaa ja halkasta laatikkoo jos on paikka missä tehä. Koitappa kuitenki ensin ihan vaan laatikon pesua ja uusia öljyjä.
Tämä lukkosolenoidi on silti todennäköisin syypää.

http://www.vaihteistokauppa.fi/product/1046/solenoidi-aisin-50-42le-tcc
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6684
  • Global alligator
Vs: 850 automaatin kanssa ongelmia
« Vastaus #7 : 02.01.2017, 19:30:10 »
Ja ei se filtterin vaihto mikään iso työ ole. Siinähän se on ihan hydraulikoneikon kupeessa.   ;)    Pari pulttia auki ja ns. öljypohja/kotelo auki ja siitähän niitä romppeita alkaa tuleen esille.
:P Eipä se suodattimen vaihto tosiaan iso työ ole, kunhan ensin on irroittanut ja halkaissut laatikon.
Kun ei ole mikään takapotku kyseessä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Juice

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 automaatin kanssa ongelmia
« Vastaus #8 : 02.01.2017, 21:13:57 »
Öljynlaadusta ei ole mitään hajua. Omaan silmään puhtaan näköistä, punaista ja melko hajutonta. Huoltokirjasta en löytänyt mainintaa lootaöljyjen vaihdosta. Tuo on kuitenkin omituista, kun kylmänä laatikko toimii täydellisesti, mutta lämpimänä oireilu alkaa. Joten jäykemmällä öljyllä toimii paremmin? Jos nyt oikein muistan, niin näihin suositeltiin Mobilin 3309 juuri jäykkyyden vuoksi, kun 320 ATF voi olla liian litkua. Ainoa ongelma vaan on se, että 3309 melko harvinaista ja kallista, Motonetissa 13,90e/L. Noh, ainuttakaan autoa en ole paalannut tai myynyt viallisena eteenpäin, joten eiköhän tämä kunnosteta jotenkin.

No jos et malta ostaa Mobilin 3309 niin laita vaikka Teboil:in Fluid-S joka on edullisempaa ja paremmin saatavaa, täyttää 3309 luokituksen ja itsellä pyörinyt ainakin sen 50Tkm AW55-50 -loorassa ilman ongelmia.
Volvo V70 Classic  2.4 20V aut. -00
Ford Focus 1.6 aut. -00

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6684
  • Global alligator
Vs: 850 automaatin kanssa ongelmia
« Vastaus #9 : 03.01.2017, 07:02:33 »
No mainostetaan sitten täälläkin. Omassa pyörinyt pari vuotta tuo Mobil 320 ja tuntuu toimivan paremmin kuin vielä halvempi Mag 1.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Elekma  Autoracing