Eilen kävin katsastamassa ja nyt on 1v 4kk ajoaikaa. Toisen etuparkin unohdin vaihtaa joten siitä mainitsi. Vaihtaa toisen samalla, on sen verran himmentynyt jo.
Englantilaista varten ostin 17" kitkarenkaat, jotka meinasin laittaa talvi-Polariksille, mutta laitoinkin ne tähän (myös englantilaista varten joskus ostamieni) uusien peltivanteiden kera. 17x7 ja ET32. Koska renkaat on ostettu englantilaista silmällä pitäen, on edessä 205/50 Goodyear Ultra Grip ICE 2 ja takana 225/45 Michelin X-ICE 3. Siinä ja tässä jääkö kuvio takakaaren sisäpuolelle

Alustavan ajelunperusteella aivan kelvolliset kumit. Muutenhan ei olisi ollut pakottavaa tarvetta vaihtaa toisia talvipyöriä, mutta tuli tehtyä hankinta jossa niitä ei ollut.
Taas tulee pari riviä tekstiä.Ja se hankinta on 965 -95 B6254 M90:llä, ajettu vain reilu 480tkm. Vieläpä samalta kaverilta, jolta ostin myös 964:n

Varustelistalle on valittu automaatti-ilmastointi, sähkölasit ja -peilit, etusumarit, Nivomatit(poistettu), koirakalteri, tavaratilan suojaverho ja liikkeellelähtölukko.



Hinta oli siinä nurkilla, että viitsinkö puuttua, mutta eiköhän tämäkin jonkinlaisena aihiona mene. Tiedossa mm. hiekkapuhallusta pohjaan ja pikku paikko tankin etupuolella olevaan palkkiin. Alustan osalta ensimmäisenä uusiksi menee oikea alapallo sekä ulompi raidetangonpää. Etutukivarsien takahelat ovat hyvänä kakkosena listalla.
Pintapuolella vaihtoon menee molemmat etulokasuojat ja S4ce:n kanssa päästiinkin juuri kauppoihin keulan osista sopuhintaan. Laatikon takalaipassa on sivuttaista väljyyttä, kokeilen saako sitä korjautumaan laipanmutterin kiristyksellä. Ääntä laatikko ei vielä ainakaan pidä, joten toivoa on. Kardaanin takapätkän voisi vaihtaa toiseen, takanivelessä on jonkin verran sivuttaisvälystä. Sisustassa ei perusjuttuja ihmeempiä, täytyy vielä kasailla hieman loppuun, koska kaveri vaihtoi lämppärinkennon, puhdisti lattiat nesteestä ja sen jälkeen hieman loppui into. Muuta ei sen aikana tapahtunutkaan.
Auton historia Suomessa on sinänsä hyvin tiedossa, koska työnantaja on sen 2000-luvun alkupuoliskolla tuonut Saksasta ja siitä lähtien käynyt meillä huollossa. Ensimmäisellä omistajalla taisi olla kymmenkunta vuotta huolellisella pidolla. Nivomatien hajottua alle vaihdettiin jäykempi takajousi ja tavalliset iskarit. Maalautti koko auton uusiksi hyvin omistuksen loppuaikoina ja samoihin aikoihin vaihdatti tuulilasin. Helmaosat maalasi eri maalari ja niistä on värit kuoriutuneet osittain. Vasen helmamuovi on vaihdettava muutenkin, jollain lipsahtanut tunkki autoa nostaessa. Toisen omistajan aikana oli selvästi huonommalla pidolla, mutta ei silti heitteillä. En muista laitettiinko uudet takavalot ensimmäisen vai toisen omistajan aikaan. Kolmas omistaja onkin jo kaveri ja sillä ehti muutaman kuukauden lähinnä pihassa seisomaan.
Torstai-iltana suoritettiin omistajanvaihdos ja siirrettiin se tuohon lähelle tarkemmin tarkasteltavaksi. Perjantaina aloitinkin perus tekniikkapuolen jutuilla eli purin valkeasta 245:stä turbo-osat pois välijäähyä lukuunottamatta. Tällä hetkellä tämä on siis ajokuntoinen HX40 kera

960 rintapellin muoto aiheutti riittävästi ekstrahommaa. Ilmastointikin sai kyytiä. Pakopesässä on aika pitkä ulostulo, joten sitä piti lyhentää ja hitsata v-band uudestaan kiinni, dp meni melkein kokonaan uusiksi ja hukkaportin asentoa pakosarjassa piti muuttaa. Kone on myös paljon lähempänä konepeltiä, joten turbon öljynpainelinjan liitos turboon piti tehdä osin uusiksi. Hukkiksen poistoputki on vielä tekemättä. Ahtoputkisto on vaan ns. heitetty konehuoneeseen, koska lopullista linjausta ei pysty tekemään ilman välijäähdytintä.
Koeajelun perusteella turbo antaa isosta koostaan huolimatta mukavasti pientä lisävetoa alemmillekin kierroksille. Vakioilla suuttimilla ei tietysti mennä kuuhun ja seuraava päivitys on T6 suuttimet sekä E85. Siitä sitten hiljalleen eteenpäin. T-5R:n paineasetelma tuli ostettua joku aika sitten näitä ajatuksia varten ja vaihdan sen jossain välissä kiinni kovan vauhtipyörän kanssa. Lopullisesta väliaikaisesta ahtoputkiasennuksesta en ottanut kuvaa, koska se on sen verran karu. Tuossa melkein valmis tuotos. Ja kyllä, pesen konehuoneen päivällä


Eihän tää ole mikään projekti, koska se on jo melkein valmis?
