Vaihdoin eilen kesärenkaat alle ja sain tolpan kiinnitystä napaan passattua niin paljon, että mahtuvat juuri ja juuri pyörimään ilman kontaktia. Tässä vaiheessa camber oli nolla ja tänään levitin yläpään etummaista pultinreikää korissa hieman, jotta sen sai kohilleen. Sen verran tuli lisää rengasmelua kesäkumeilla, että taidanpa laittaa äänieristettä ainakin takapyöränkaariin ja varmaan konttiin muutenkin.
Aamupäivällä kävin mittauttamassa päästöt ja konttorilla hakemassa lisää ajoaikaa viimeisen päivän kunniaksi, koska aikeista huolimatta Savon Autotunella ei ollut aikaa tehdä katsastuspenkitystä. Minkäs teet kun se on nykyään viikot muualla ja vain viikonloppuisin paikkakunnalla. Katsastuksen osalta ei mitään kummempia ja samalla tehtiin melujen osalta testimittaus, ettei tarvitse varsinaisessa mittauksessa ämpyillä. Aika kauas jäi maksimista, ei tullut kuin 80dB(A). Katsastuksen jälkeen otin yhteyttä Motestiin ja iltapäivällä löytyi välikkö penkitystä varten. Ei tullut päivän ajoihin kuin noin 240km lisälenkki sen takia, mutta kun lähempänäkään ei ole tarjolla mappianturilla varustettua penkkiä

Muutosta varten jäi enää paperihommat ja nekin on jo alustavasti katseltu läpi konttorilla.
Penkitys meni hyvin ja ajettiin ensin lappu katsastukseen ja sen jälkeen sen mitä suuttimet oletettavasti sallii. Tuloksena näyttää 0,5bar paineella 269hv pyörältä ja 287 koneelta. Vääntöä koneelta 358Nm. Minusta siinä on 10-20hv liikaa siihen nähden mihin suuttimien pitäisi riittää 4bar peruspaineella? Toisaalta voi olla, että peruspaine on hieman korkeampikin, mutta en ole saanut aikaiseksi mitata. Perinteisesti ahdot nousivat hieman hitaammin kuin kadulla, jäätiin ehkä 500-600rpm todellisesta ja sitämukaa jäi ehkä vääntöäkin uupumaan
lapusta.
Tuossa on jonkinlaista videota:
https://youtu.be/kY8Aj_LCxksJa tuolta se näyttää likaisena kesäpyörillä:

Paluumatkalla pysähdyksen jälkeen alkoi nytkähtely joka paheni aika nopeasti. Aina pysähtymisen jälkeen tilanne oli hetken hyvä, siitä sitten huonontui kunnes löysi tietyn tason jossa mentiin. Hieman paineelle mennessä tilanne korjaantui. Matkalla käytin jo immua, lambdaa ja bensanpaineensäätimen letkua irti jos ne jostain syystä ois sekoilleet sopivasti. Melkein kaikki muu tulikin sitten testattua ennen kuin otin nokka-akselin asentotunnistimen liittimen sormiin. Sitten kävi näin:

Ihan hyvä liitos kun osa liitinrungostakin on toisen sisällä, minne ne johdot vaan meni?

Lähtivät irti kokonaan kun aukaisin liitintä. Huomenna töiden jälkeen vaihdan toisen anturin niin ei tarvitse varoa käsiä dp:n kanssa. Bensansuodatin oli joka tapauksessa vaihtolistalla ja se on nyt uusi. Tulpatkin vaihdoin kaiken varalta testaillessa ja säädin kärkivälin 0,6 milliin. Aiemmat oli vakiot BCPR6ES vakiolla kärkivälillä ja nyt on BCPR7ES, joita on tullut käytettyä näissä ns. peruskoneissa.