eikö niistä tullut lappua mukana jossa on kerrottu paino, yleensä viriosat, männät ja kanget taitaa olla grammalleen samanpainoisia. tai ainakin hyvin lähelle. jostakin äskettäin luin että esim. vinokoneessa valmistajan sallima suurin painoero kiertokangille oli 20 grammaa, ihan satavarma en tästä ole mutta lukema oli kuitenkin aika järkyttävä

muutama vkl taapäin puntaroin b23 m-kankia ja volvon uusia orkkis mahleja, näissä oli heitot siten että kun sopivasti valikoi ja kasasi kanki/mäntäpaketin niin sai 1gr eroilla kaikki neljä. vakio-osia ja muutenkin kannattaa kyllä puntaroida, aikanaan yksi hurjimmista heitoista löytyi kaverin 6 syl. 4litran dieselmoottorissa oli 70grammaa painavimman ja kevyimmän kangen välillä

tämä kone kun kasattiin ja puntitettiin niin kyllä käy nätisti, sekä staattinen että dynaaminen painotus.
oikeastaan mitä pienemmästä moottorista kyse niin sen selkeämmin eron herkkyydessä huomaa. esim. joku kisakireä 2-tahti piikki voi hukata useamman hv:n epätasapainon aiheuttamiin tärinöihin, herkkyydestä puhumattakaan. ja kyllä samat lainalaisuudet koskee isompiakin koneita. työssäni kun näen nuoria "bensatennareita" kiihkeimmässä mopoiässä tekemässä mopon koneremonttia niin hirvittää

yhtäaikaa jos vauhtipyörä ei irtoa niin otetaan pitkävartinenvasara kaveriksi ja sillä lähtee...
tässä eräs linkki jossa tulee aika kattavasti esille miksi tasapainottaa moottori, ja
http://sporttiauto.com/index.php?p=tasapainotukset