Race.fi  Puotilan autokorjaamo

850R täristää kierroksilla

  • 9 Vastauksia
  • 2037 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
850R täristää kierroksilla
« : 17.01.2017, 09:00:18 »
Tämä ongelma (?) tuli vuoden viimeisellä reissulla Levillä käydessä. Kun antaa kierroksia, niin tasainen ja kevyt tärinä tuntuu autossa + ratissa. Välittömästi kun päästää kierrokset tyhjäkäynnille, tärinä katoaa. Tyhjäkäynti on ok, ei havaittavaa tärinää mutta ihan kuin ei 100% tasaisesti kävisi.

Ekana olis tarkoitus kattoa sytytyspuoli kuntoon, mutta jos heittoja/ajatuksia tulee niin mielellään kuulen ideoita. Kiirehän tällä ei vielä ole, kun auto on nyt talvilevolla. Tuossa kun vain käytin taas lämpöiseksi niin tuli ongelma mieleen ja olishan se kiva saada auto keväällä liikkeelle ilman murheita..

Nythän tuossa on siis sellaisen 3tkm ajettu ko?ne. Eli moottori ja laatikko on ollut irrallaan, joten sieltäkin ehkä vois löytyä syypää? Vauhtipyörä? Kytkin?

Vetari tuskin on, kun ongelma myös paikallaan ollessa..
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 850R täristää kierroksilla
« Vastaus #1 : 23.01.2017, 12:56:00 »
Itsellä tullut vastaan samoilla oireilla että vauhtipyörän pultit olivat alkaneet pyöriä auki.

Itse en kokeillut mutta varmaan onnistuisi kokeilla vauhtipyörää kammeta vaikka kampiakselin asentotunnistimen kolosta jos sen ottaisi ensin pois.Kokeilisi vääntöraudalla/ isolla ruuvimeisselillä heiluuko vauhtipyörä,jos ei niin kääntäisi kampiakselista moottoria eri asentoon ja kokeilisi monesta kohtaa.En tiedä saako tuolla tavalla kunnolla kokeiltua,mutta ainakin jos tolleen sen saa heilumaan niin irtihän se on.

Katso kuitenkin ensin sytytyspuoli ja imupuolen letkut yms.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: 850R täristää kierroksilla
« Vastaus #2 : 01.02.2017, 09:46:00 »
Sytytyspuolelle laitoin tilaukseen uutta osaa, mm. Bougicordin johdot. Tulpat ja puola pitää vielä kattoa, tulpat ainakin "halpa" katsoa ja vaihtaa.

Kysymys: Onko siellä vauhtipyörällä tietyt pultit mitkä aukee herkästi? Vai onko vain "yhdet"? Mulla kun ei oo riittävästi tietämystä :/
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 850R täristää kierroksilla
« Vastaus #3 : 01.02.2017, 14:15:07 »
Pultit joilla vauhtipyörä on kiinni kampiakselissa.
Kytkinlevyn joutuu ottamaan pois että ne saa kiristettyä.
Sitä ennen joutuu vaihteiston ottamaan pois.
Momentti pulteille on 45nm + 65 astetta manuaalissa,
automaatissa 45nm + 50 astetta.
 
(2009 vuoden korjaamo-ohjeen mukaan ja autona valittuna 1995 850 2.3 T5R 240hp)

Uusia pultteja suositellaan käytettäväksi,minä en ole vaihtanut pultteja muistaakseni kertaakaan.

Kiristän tunteen mukaan ja laitan kovaa kierrelukitetta pultteihin,hyvin on pysynyt.

Vaihda kuitenkin ensin ne sytytyksen osat. Tulpat,tulpanjohdot,virranjakaja ja virranjakajan pyörijä.
Vertaile vanhoista tulpista minkä väriset tulpat ovat missäkin sylinterissä.
Voi myös olla että venttiilikopalta vuotaa öljyä tulppien koloille ja sen takia sytytyskatkoksia?

« Viimeksi muokattu: 01.02.2017, 14:20:14 kirjoittanut anorola »

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: 850R täristää kierroksilla
« Vastaus #4 : 01.02.2017, 14:39:44 »
Pultit joilla vauhtipyörä on kiinni kampiakselissa.
Kytkinlevyn joutuu ottamaan pois että ne saa kiristettyä.
Sitä ennen joutuu vaihteiston ottamaan pois.
Momentti pulteille on 45nm + 65 astetta manuaalissa,
automaatissa 45nm + 50 astetta.
 
(2009 vuoden korjaamo-ohjeen mukaan ja autona valittuna 1995 850 2.3 T5R 240hp)

Uusia pultteja suositellaan käytettäväksi,minä en ole vaihtanut pultteja muistaakseni kertaakaan.

Kiristän tunteen mukaan ja laitan kovaa kierrelukitetta pultteihin,hyvin on pysynyt.

Vaihda kuitenkin ensin ne sytytyksen osat. Tulpat,tulpanjohdot,virranjakaja ja virranjakajan pyörijä.
Vertaile vanhoista tulpista minkä väriset tulpat ovat missäkin sylinterissä.
Voi myös olla että venttiilikopalta vuotaa öljyä tulppien koloille ja sen takia sytytyskatkoksia?


Jees. Tulpanjohdot, virranjakaja ja pyörijä tulossa tosiaan uutta. Tulpat pitänee vielä tosiaan hankkia. Volvon omat taitaa olla sen 80-90e, tiedä sitten laittasko ne vai pitääkö sitä jotkut muut ottaa jos keväällä sais aikaiseksi ohjelmaa päivittää kun palikkaakin on vaihdettu.

Toivottavasti ei (taas) oo jotain turhauttavaa öljyvuotoa, kun tässä on jo nyt toinen koneversio menossa. Vielä enemmän turhauttaa, jos taas pitää purkaa puoli autoa noiden pulttien takia. :( Eihän näille mitää voi, mutta silti..

Jos mä onnistun sotkemaan johtojen järjestyksen, niin mikä tossa on sytytysjärjestys? Onko jollain kuvalinkkiä tms. heittää tähän virranjakajalta/moottorista.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 850R täristää kierroksilla
« Vastaus #5 : 01.02.2017, 15:18:06 »
Katsotaas osaanko lisätä kuvia tänne ;D

Sytytysjärjestys 1-2-4-5-3 ja kuva



Sitten irtonaisesta koneesta (-96 2.3t muistaakseni) pari kuvaa,toisessa kuvassa tulpanjohdot menevät 3,4 ja 5 pytyille kuvan selkeyttämiseksi,toisessa kuvassa 1 ja 2 pytyt.







Kuva vielä kampiakselin takapäästä 2001 vuoden v70 2.4t moottorista,mutta samallalailla tulee tuossa sinullakin vauhtipyörä kiinni.



Tuossa koneessa missä on tulpanjohdoista otettu kuvat,oli vielä se volvo 20 valve muovi paikoillaan,suoraan ajosta nostettu pois,oletan että tulpan johdot ovat oikeilla paikoillaan koska ajamalla aikoinaan tuli pihaan. Korjatkaa jos jotain on väärin kuvassa niin poistetaan kuva.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2017, 15:23:44 kirjoittanut anorola »

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 850R täristää kierroksilla
« Vastaus #6 : 01.02.2017, 15:44:48 »
Oletko katsonut alipaineletkut? Siitä jakotukilta lähtevät pikkuletkut kaasuläpän lähellä? Ja joissakin malleissa lähtee myös yksi letku imusarjan päädystä jakopään puolelta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6677
  • Global alligator
Vs: 850R täristää kierroksilla
« Vastaus #7 : 01.02.2017, 17:25:18 »
Joop ja ottakaa huomioon että sytytysjärjestystä katsottaesa, tai siis tulpanjohtoja jakajaan laitettaessa pitää ottaa huomioon että katsot moottoria kuskinpuolelta"väärästä päästä."
Moottori siis pyörii vastapäivään kuskinpuolelta katsottuna. Itse kerran menin tuohon ansaan kun vain vinokoneita olin kasaillut... :facepalm:
Vähän poksautteli imusarjaan ennen kuin tajusin mokani.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 850R täristää kierroksilla
« Vastaus #8 : 01.02.2017, 19:56:14 »
Se on totta,mutta noista kuvista aikalailla näkee miten ne sinne kuuluu. Helpoimmalla silti pääsee kun ei sotke johtoja eikä joudu turvautumaan kuviin  ::)

Nimimerkillä eräänkin kerran netistä kuvia/tietoa kesken remontin etsinyt

Olikos joissakin virranjakajan kopissa valmiina numerot mikä johto tulee mihinkin kohtaan? Muistelisin että olisin nähnyt sellaisen.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: 850R täristää kierroksilla
« Vastaus #9 : 01.02.2017, 22:04:03 »
Tännehän on tullu vaikka mitä! kiitos vaan anorola! -H-

Todennäkösesti tulpanjohdot menee lohkoon oikein, mutta tuon pirun jakajan kanssahan se arpominen aina alkaa :D

Orkkis boschin kansi menee paikalleen (ilman sitä mustaa "suojaa"), katotaan kun tulee että onko numeroita vai ei siinä versiossa.

Jos oikeen loistavasti menee, niin pääsen huomenna vilkaseen nopeesti tulpat, mutta sen enempiä tuskin kerkeen. Loput jää hamaan tulevaisuuteen, eli varmaan viikko-pari menee että etenee. Yhdestä naapurikorjaamosta jo kyselin alustavaa hintaa, jos joutuu tiputtaa laatikon alas ja laittaa tota uusiks.. Huomenna tiedän senkin hinnan.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy