Autodiagnoosi  Carcom Oy

240 B200F käyntiongelma

  • 10 Vastauksia
  • 3071 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
240 B200F käyntiongelma
« : 20.01.2017, 18:05:16 »
Mikä voisi olla vikana, auto on 1989 vuodelta ja B200 F moottorilla, tyhjäkäynti ontuu pahasti ja saattaa sammuakin välillä. Jos ajovalot sammuttaa niin käy heti paljon paremmin. Ei luultavasti liity valoihin mitenkään mutta ne sammuttamalla auto saa enemmän virtaa? Laturi on kunnossa mutta latausjännite vajaa 13 volttia valot päällä, ilman valoja jonkinverran enempi.

Akulta lähtee + navasta paksun johdon lisäksi toinen punainen kaapeli joka häviää johonkin johtosarjan sisään ja akusta noin 15 sentin jälkeen siinä johdossa on sulake jossa on valkoinen (läpinäkyvä) sulake joka ei ole "palanut" mutta muoviosa on sulanut muodottomaksi, on siis saanut lämpöä hurjasti. Jos tämän sulakkeen poistaa niin auto ei käynnisty tai käynnissä ollessaan sammuu. Lisäksi kun virrat ei ole päällä ja ottaa sulakkeen pois ja tarjoaa sitä takaisin niin iskee pienehköä kipinää ja akku tyhjenee itsekseen aika nopeastikin, vuorokoauden seisonnan jälkeen ei ehkä enää riitä virta käynnistymiseen, toisinaan taas ei akku olekaan tyhjentynyt??

Mitä tälle osaisi tehdä?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F käyntiongelma
« Vastaus #1 : 20.01.2017, 21:43:41 »
Se irtopiuha liittyy sähköruiskuun. En muista onko lh-jetille vai bensapumpuille vai jopa molemmille.

Siellä on oikosulku kun noin lämpee, sulaa ja tyhjää akkua.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F käyntiongelma
« Vastaus #2 : 20.01.2017, 21:50:40 »
Sähkökaaviosta löytyi.

Eli punainen johto menee bensapumpun releelle, sytkä boksille ja lh-jetille. Bensapumpun releeltä kytketään virta sulakkeelle nro 4, josta menee virta bensapumpuille.

Mutta missähän se oikosulku olisi...?

Ota akusta miinusjohto ja se sulake irti. Mittaa vastus sen sulakkeen jälkimmäisestä liittimestä ja korin välistä. Pitäisi olla 1 eli ääretön.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2017, 21:54:43 kirjoittanut Huikkoster »

s73

  • Vieras
Vs: 240 B200F käyntiongelma
« Vastaus #3 : 21.01.2017, 00:14:53 »
Puhdista akun navat ja käytä myös abikoliitin irti mikäli sellainen löytyy plusnavasta.


Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F käyntiongelma
« Vastaus #4 : 21.01.2017, 09:41:46 »
Puhdista akun navat ja käytä myös abikoliitin irti mikäli sellainen löytyy plusnavasta.

Tämä on suoritettu vajaa kuukausi sitten kun akku uusittiin.

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F käyntiongelma
« Vastaus #5 : 21.01.2017, 20:01:49 »
Tuli sikäli uutta tietoa että laturin piti olla kunnossa, siihen onkin vain hiilet ja säädin vaihdettu. Lataa liian vähän, vaihtelee 11 ja 13v välillä. Onko siis mahdollista että liian alhainen jännite sekoittaa tota ruiskun toimintaa koska esim valot sammuttamalla auto käy paljon paremmin. Mites se imusarjan alla oleva laite, lisäilmaventtiili vai? Kun auto kävi huonosti ja siitä otti johdon irti, käynti normalisoitui heti ja lähti myös paremin käyntiin. Mutta johto takaisin ja senkin jälkeen auto toimi taas melko normaalin oloisesti, tosin jännite yhä liian alhainen... MystistäKö?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F käyntiongelma
« Vastaus #6 : 21.01.2017, 20:41:27 »
Alhainen jännite tekee varmasti kummia mutta silti se sulanut sulake kannattaa tutkia.

Eli lataus kuntoon ja se oikosulku pois

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F käyntiongelma
« Vastaus #7 : 21.01.2017, 20:50:59 »
Sen verran vielä, kun auto kävi huonosti niin siinä lukaisin vikakoodit. 1-1-1, eli ei vikaa?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F käyntiongelma
« Vastaus #8 : 21.01.2017, 21:28:45 »
Varmaan se tyhjäkäynti venttiili sekoilee jännitteen takia. Mutta edelleen. Koko ruiskun sähkönsyöttö on sen punaisen johdon varassa. Tutki se, rele löytyy matkustajan jalkatilasta ja johdon pää on siellä. Se myös haarautuu ennen sitä jostain lh jetille ja ezk:lle.

Eli huono liitos ruiskun sähkönsyötössä ja heittelevä latausjännite. Ns multivika.

The moose

  • Vieras
Vs: 240 B200F käyntiongelma
« Vastaus #9 : 22.01.2017, 00:33:26 »
Tarkista ettei se + johto ole hankautuneena maihin moottorin alla johka se menee kun kiertää akulta startille. Koneen maadoitus ja ylimääräinen akulta maihin ja moottoriin ei tee muutakun hyvää.

Poissa jesse240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200F käyntiongelma
« Vastaus #10 : 05.02.2017, 22:36:28 »
Mulla on kans b230f samoilla vermeilla siis kun tuo sinun 200f ja siinäkin kun ottaa akunkengän irti ja laittaa takasin ni präiskäyttää kipinää melkosesti. Ei mulla silti akku oo tyhjentyny ikinä pidemmässäkään seisonnassa.

Tosiaan latausjännite vaikuttaa melko matalalta eli laturi kannattaa tutkia ja laturin ja akun väliset kaapelit. Varsinkin laturin maadoitus.

Jos epäilet että juuri sen sulaneen sulakkeen takana on se sähkönsyöjä niin ota sulake pois ja yleismittarin virranmittaus (amppeeri) puolella kytket mittarin "sulakkeen tilalle" eli osaksi virtapiiriä ja näät tällöin kun auto on sammutettuna mahdollisen virrankulutuksen. Ei pitäisi olla juurikaan mitään kulutusta ja jos on nii jossakin on oikosulku tai joku osa viä sähköä. Mutta tolla nyt kannattaa selvittää se että onko se virrankuluttaja sielä polttoaine elektroniikan puolella vai jossain muualla.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy