Autoracing  KL-varaosat

Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin

  • 30 Vastauksia
  • 13849 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #15 : 02.03.2017, 19:47:34 »
Mulla oli V60:ssä juurikin aloitusviestissä kerrottu tilanne neljä vuotta. Lämppäriä käytin reilusti, eikä kertaakaan neljän vuoden aikana tullut yhtään ilmoitusta tai tilannetta, missä olisi kerrottu akkuvirran vähyydestä. Eli ihan heti en usko, että laturia tulisit tarvitsemaan.
V60 T8 Inscription

Poissa mPetez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #16 : 03.03.2017, 14:20:25 »
Itsella on Volvon oman webaston lisäksi tt-thermo-1000 pumpulla varustettu letkulämmitin ja defan akkulaturi. Voi hyödyttää sähkön siellä missä se on mahdollista / missä webastoa ei voi käyttää. Toisaalta kovemmalla pakkasella ensin vähän sähköllä ja loppufinaali webastolla niin on lämminkone ja sisätilat, eikä tarvitse niin pitkää aikaa. 

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #17 : 01.02.2021, 00:06:04 »
Nostan vanhaa, mutta ajankohtaista. Autona XC60 D5 (MY12) ja siinä alkuperäinen Webasto. Pakkasilla mielellään lämmittäisi auton aina ennen liikkumista ja kun eivät ne siirtymät aina ole kovinkaan pitkiä, niin varmaan olisi hyvä ainakin joskus ladata akkua ulkopuolisesta lähteestä. Taloyhtiössä on 2h ajastintolppa, mutta kaipa järkevä laturi akkua siinäkin ajassa kohtuullisesti jo täyttää? Kysymys kuuluu, että onko tässä käytössä järkeä maksaa Defan tuotevalikoimaa ajatellen ekstraa 10A mallista (259€) 5A malliin verrattuna (179€) ja jos on, niin miksi?

Pistokkeen ajattelin kiinnittää siististi johonkin etumaskiin, jotta ei lähde koko puskuri mukana jos piuha unohtuu joskus kiinni kun lähtee peruuttamaan. Lisäksi se eturenkaan etupuolelle muoviin tuleva alkuperäinen liitin on mielestäni aika ruma.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2021, 00:13:48 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #18 : 01.02.2021, 01:44:17 »
Itselläni on XC70:ssä 5A laturi ja kyllä se ajaa asiansa oikein hyvin. Auto on näin talviaikaan hyvin harvoin käytössä, niin tapana on vähintään kerran viikossa tuupata akkuun sen kahden tunnin edestä sähköä ainakin. Ja kun huudatan lisälämmitintä, niin tuo laturi on myös silloin aina kaverina tarjoamassa virtaa. Hyvin on toiminut ja kyllä tuo 5A laturi ihan kohtuullisessa ajassa työntää akun täyteen. Ei välttämättä siinä kahdessa tunnissa aina, mutta käy sitten vaikka muutaman kerran pyöräyttämässä uudet kaksituntiset tulille, niin ainakin on ongelma ratkaistu.

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #19 : 01.02.2021, 08:18:18 »
Itselläni on XC70:ssä 5A laturi ja kyllä se ajaa asiansa oikein hyvin. Auto on näin talviaikaan hyvin harvoin käytössä, niin tapana on vähintään kerran viikossa tuupata akkuun sen kahden tunnin edestä sähköä ainakin. Ja kun huudatan lisälämmitintä, niin tuo laturi on myös silloin aina kaverina tarjoamassa virtaa. Hyvin on toiminut ja kyllä tuo 5A laturi ihan kohtuullisessa ajassa työntää akun täyteen. Ei välttämättä siinä kahdessa tunnissa aina, mutta käy sitten vaikka muutaman kerran pyöräyttämässä uudet kaksituntiset tulille, niin ainakin on ongelma ratkaistu.
Lähinnä pohdiskelen, että pukkaisiko 10A laturi tuossa parissa tunnissa kuinka merkittävästi enemmän virtaa akkuun? Tuskin kuitenkaan tuplana?

Lämppäriä käytettäessä auto ei ole koskaan piuhassa, kun käyttö on niin randomia ja lämppärin käynnistyskin tapahtuu etänä. Webaston yksi hienous on juuri siinä ettei tarvitsisi huolehtia siitä piuhasta.
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa Sande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #20 : 01.02.2021, 10:07:20 »
Lähinnä pohdiskelen, että pukkaisiko 10A laturi tuossa parissa tunnissa kuinka merkittävästi enemmän virtaa akkuun? Tuskin kuitenkaan tuplana?
Varmaankin jonkin verran enemmän, mutta jos akku on oikein kylmä ei ota virtaa vastaa hyvin minkään kokoisesta laturista.

Itse pähkäilin saman asian kanssa toissa keväänä ja päädyin letkulämmitin+sisätilalämmitin+laturi settiin. Asennuksen teetätin Virossa lomareissun yhteydessä. Webastolla voi tulistaa kovimmilla pakkasilla ja säästyy Weba oikeisiin tarpeisiin.
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech -17

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #21 : 01.02.2021, 10:31:25 »
Webasto taitaa haukata liki 10 A siinä vaiheessa, kun sisätilanpuhallinkin on päällä.

Jos auto on säännöllisesti kiinni tolpassa ja lähdöt suht vakio aikaan, jolloin kellon saa ajastettua syöttämään sähköä juuri esilämmityksen aikaan, tehokkaammasta laturista on iloa.

Oma autoni on usein ajossa vain 1-2 päivänä viikossa. Laitoin pelkän ylläpitolaturin, jolloin auto saa aina olla letkuruokinnassa (2 h/päivä tolpasta).

Webastolla lämmityksessä on hyvänä puolena nopeus. Sisätilanlämmittimellekin riittäisi kovimpia pakkasia lukuun ottamatta tunti, mutta kehnomman moottorinlämmittimen (etenkin 250-300 W pintakiinnitysmallit) kanssa tarvittaisiin enemmän kuin 2 h. Turhan pitkä esilämmitys sulattaa lumet auton katoltakin ja vedet tuppaavat jäätymään kylkiin tai ovien saumoihin. Ei hyvä sekään.

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #22 : 02.02.2021, 09:24:13 »
Kylmä akku ei ota virtaa vastaan, ilmeisesti? Joten olisiko parempi käyttää se 2h latausikkuna heti sen jälkeen, kun auto tulee ajosta?
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #23 : 02.02.2021, 10:56:04 »
^ tuo voi olla kovilla pakkasilla fiksuin tapa.

Lyijyakku on muista akkutyypeistä poiketen ladattavissa myös pakkasessa, mutta latausjännite pitää nostaa sitä korkeammaksi, mitä kylmempää on. Paukkupakkasilla jopa 16,5 V. Näin ylös ei tietenkään muiden sähkölaitteiden vuoksi voi ylläpitolaturin eikä auton omankaan laturin jännitettä nostaa, joten latautuminen on kylmässä heikkoa.
https://exide.fi/batterikunskap/optimaalinen-varausjannite/


Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #24 : 02.02.2021, 13:25:24 »
Kylmä akku ei ota virtaa vastaan, ilmeisesti? Joten olisiko parempi käyttää se 2h latausikkuna heti sen jälkeen, kun auto tulee ajosta?

Ei ota. Itse toimin näin, että pyrin ajon jälkeen sen laittamaan latinkiin tai valkkaamaan lauhemman kelin kun lataan akkua ja tietenkin sillä laturin lumihiutaleohjelmalla
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #25 : 19.02.2021, 19:03:16 »
Kävin sitten kipaisemassa Defan 10A kiinteästi asennettavan laturin (1210 Flex), kun se oli Motonetissa tarjouksessa 189€. Johtosarja (460789) löytyi jo entuudestaan omasta takaa. Nyt pitäisi arpoa vielä hyvä kiinnityspaikka noille. Laturi on kooltaan niin pieni, että sen voisi olettaa saavan sijoitettua aika kätevästi jonnekin akun lähistölle, vaikka konehuoneessa ei ihan hirveästi ylimääräistä tilaa olekaan. Pistokkeen laitan todennäköisesti etusäleikköön, jos se vain onnistuu siististi ja ilman hillitöntä purkamista.

Vinkkejä asennukseen 2012 XC60 D5:ssä?
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1202
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #26 : 19.02.2021, 19:46:22 »
Tuossa omassa XC70 -16 näkyy tuo Defa asennetun näin:



Poissa taffu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #27 : 19.02.2021, 19:54:22 »
Kävin sitten kipaisemassa Defan 10A kiinteästi asennettavan laturin (1210 Flex), kun se oli Motonetissa tarjouksessa 189€. Johtosarja (460789) löytyi jo entuudestaan omasta takaa. Nyt pitäisi arpoa vielä hyvä kiinnityspaikka noille. Laturi on kooltaan niin pieni, että sen voisi olettaa saavan sijoitettua aika kätevästi jonnekin akun lähistölle, vaikka konehuoneessa ei ihan hirveästi ylimääräistä tilaa olekaan. Pistokkeen laitan todennäköisesti etusäleikköön, jos se vain onnistuu siististi ja ilman hillitöntä purkamista.

Vinkkejä asennukseen 2012 XC60 D5:ssä?

Jossain täällä foorumilla oli Volvon omat asennusohjeet, omassa se on jossain niin hyvin jemmattuna, etten ole sitä koskaan löytänyt.

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #28 : 19.02.2021, 22:10:10 »
Tuossa omassa XC70 -16 näkyy tuo Defa asennetun näin:


Samaa kohtaa mallailin itsekin mielessäni, mutta en tarkistanut ylettävätkö piuhat siitä akkuun. Todennäköisesti ylettävät ilman ongelmia, mutta kun ei niitä saa ohjeen mukaan pidentää eikä lyhentää, niin tuo tuli ensimmäisenä mieleen.

Se liittimen kiinnitys mietityttää eniten, eli miten sen saisi helpoiten asennettua ja minne?

Jossain täällä foorumilla oli Volvon omat asennusohjeet, omassa se on jossain niin hyvin jemmattuna, etten ole sitä koskaan löytänyt.
Volvolla tuskin on ohjeita nimenomaan Defan jälkiasennuslaturien asentamiseen?
« Viimeksi muokattu: 19.02.2021, 22:12:30 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #29 : 21.02.2021, 00:00:33 »
Se liittimen kiinnitys mietityttää eniten, eli miten sen saisi helpoiten asennettua ja minne?
Kävin vähän zoomailemassa ja päädyin laittamaan sen liittimen yleisen siisteyden ja helppuden vuoksi Volvon omalla asennussarjalla kuskin puolen puskuriin eturenkaan etupuolelle. Siisti tuli ja itse laturinkin sai kiinnitettyä kätevästi etulokasuojan sisäpuolelle näkymättömiin. Volvon sarja on tarkoitettu Calixille, mutta vähän modaamalla se kyllä sopii myös Defalle. Tai siis lähinnä modattavaa oli Defan liittimen soviterenkaassa, mutta eipä siinä paljon puukkoa kummempaa tarvinnut.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2021, 00:02:04 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

 

RallyBaron  Samppasport