Hei,
aloittelijan kysymys ja osittain mielipide asiakin varmaan, mutta seuraavaan kaipaisin viisaamman neuvoa.
Jos autossa on D3 moottori ja siinä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella ja päivittäinen ajo on jotain 15min suuntaansa ja auto on yöt katoksessa, jossa on sähkötolppa kahden tunnin kellolla, niin kannattaisiko autoon asentaa lohkolämmitintä?
Perusteet ongelmalle ovat ne, että pelkään "webaston" tyhjentävän akun kylmillä keleillä. Koska tolppa on olemassa, niin ajattelin, että jos autoon asentaisi lohkolämmittimen ja akkuvahdin, niin se saattaisi pitää akun kunnossa siten, että aamulla lämmittää sähköllä ja töistä lähtiessä "webastolla". Tässä kuitenkin kaipaisin kokeneemman mielipidettä siihen, että ehtisikö tuo tolppa edes ladata akkua merkittävästi kahdessa tunnissa kylmässä ilmassa etenkin, jos samalla osa energiasta menee moottorin lämmittämiseen?
Yksi vaihtoehto olisi asentaa pelkkä akkuvahti, mutta jos kerran koko johdotuksen sinne pistää, niin mielelläni samalla laittaisin vastuksenkin.
Tietysti jos joku osaisi sanoa siitä, että ymmärtääköhän vuoden 2012 v70 D3 olla käyttämättä "webastoa", jos akun varaus uhkaa olla liian matala, niin sitten ei tarvitsisi tehdä mitään asennuksia. Minua haittaisi paljon vähemmän se, että lämmitin ei mennyt päälle, kuin se, että se meni päälle ja tyhjensi koko akun samalla.
MUOKATTU: Auton ohjekirja lupaa, että lisälämmitin sammutettaisiin ennen akun tyhjentymistä, mutta esimerkiksi isälläni XC60 tyhjensi akun tästä huolimatta useamman kerran.