Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin

  • 30 Vastauksia
  • 12367 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa asand

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Hei,

aloittelijan kysymys ja osittain mielipide asiakin varmaan, mutta seuraavaan kaipaisin viisaamman neuvoa.

Jos autossa on D3 moottori ja siinä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella ja päivittäinen ajo on jotain 15min suuntaansa ja auto on yöt katoksessa, jossa on sähkötolppa kahden tunnin kellolla, niin kannattaisiko autoon asentaa lohkolämmitintä?

Perusteet ongelmalle ovat ne, että pelkään "webaston" tyhjentävän akun kylmillä keleillä. Koska tolppa on olemassa, niin ajattelin, että jos autoon asentaisi lohkolämmittimen ja akkuvahdin, niin se saattaisi pitää akun kunnossa siten, että aamulla lämmittää sähköllä ja töistä lähtiessä "webastolla". Tässä kuitenkin kaipaisin kokeneemman mielipidettä siihen, että ehtisikö tuo tolppa edes ladata akkua merkittävästi kahdessa tunnissa kylmässä ilmassa etenkin, jos samalla osa energiasta menee moottorin lämmittämiseen?

Yksi vaihtoehto olisi asentaa pelkkä akkuvahti, mutta jos kerran koko johdotuksen sinne pistää, niin mielelläni samalla laittaisin vastuksenkin.

Tietysti jos joku osaisi sanoa siitä, että ymmärtääköhän vuoden 2012 v70 D3 olla käyttämättä "webastoa", jos akun varaus uhkaa olla liian matala, niin sitten ei tarvitsisi tehdä mitään asennuksia. Minua haittaisi paljon vähemmän se, että lämmitin ei mennyt päälle, kuin se, että se meni päälle ja tyhjensi koko akun samalla.

MUOKATTU: Auton ohjekirja lupaa, että lisälämmitin sammutettaisiin ennen akun tyhjentymistä, mutta esimerkiksi isälläni XC60 tyhjensi akun tästä huolimatta useamman kerran.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2017, 13:28:40 kirjoittanut asand »

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5137
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #1 : 01.03.2017, 13:30:09 »
Näihin ei lohkolämmitintä saa vaan pelkän säteilijän..
Egologisuutta nääs

Mieluiten kiinteästi asennettu akkulaturi, jota käyttää aina kun mahdollista..
« Viimeksi muokattu: 01.03.2017, 14:32:40 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #2 : 01.03.2017, 13:48:42 »
Näihin ei lohkolämmitintä saa vaan pelkän säteilijän..

Mieluiten kiinteästi asennettu akkulaturi, jota käyttää aina kun mahdollista..
Calixila jota myydään myös Volvolla Volvon omana, myydään ainoastaan letkulämppäriä. Itse laittaisin vain sen laturin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #3 : 01.03.2017, 16:41:35 »
Ylläpitolaturi on ihan hyvä, kun sen ajastaa lataamaan akkua 2 tuntia ennen liikkeellelähtöä. Silloin weba ei vie akusta mitään. Mutta ei sitä laturia tarvi kun vasta pakkasilla.

Auton pitäisi ymmärtää akun alhainen varaustila eikä päästää akkua kuivaksi. Käytäntö voi tietysti ontua. Start&Stop toiminnoilla varustetuissa autoissa on akun varaustilan seuranta, jonka pitäisi osata hoitaa homma tyylikkäästi.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #4 : 01.03.2017, 19:00:01 »
Ylläpitolaturin asentaisin ja kellolla lataukseen sen pari tuntia ennen lähtöä.
Mulla tulee suurinpiirtein saman verran ajoa suuntaansa. Kovilla pakkasilla menee kolme päivää ilman latausta mutta neljäntenä ei enää lähde tulille jos käyttää n. puoli tuntia webastoa aamulla ja töistä lähtiessä. Mutta kun laitoin c-teckin ja sillä lataa sen pari tuntia niin on virta piisannut. Kämpällä tosin meni kello rikki ja tulee 22 h virtaa niin on ollut koko yön latauksessa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #5 : 01.03.2017, 19:15:35 »
Miksi ylläpito pitää kellolla käyttää?? :(
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5137
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #6 : 01.03.2017, 19:23:24 »
Miksi ylläpito pitää kellolla käyttää?? :(

Jos ei muuta latausmahdollisuutta ole kuin kellolla varustettu tolppa johon saa tuon max 2 tuntia aikaa....
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa mushinico

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #7 : 01.03.2017, 20:20:56 »
Kiinteä laturi. Asennutin omani 300e, Calix 5A. Myös 2 tunnin kellotöpseli, tosin töissä olen kerran kuukaudessa ladannut 8h. Hyvin harvoin heitän roikan perään kotona ja silti ei kertaskaan ole herjannut akusta. Niin ja ei tarvitse olla startstoppia, vaan kyllä ainakin 2014--> on varausmittaus akunnavoissa ja auto kyllä tunnistaa akun tilan.

2h töpseli ei juuri säteilylämmittimellä lämmitä. Aivan turha kapistus tuollainen jollei saa 4h sähköä töpselistä. Webasto hoitaa riittävän lämmön 20minuutissa sinne -15 pakkasille asti. Jos yli 15 pakkasta, niin 30min ylöspäin lämmitystä. Ja tosiaan jos heität latauksen kiinni aamuksi niin webasto ei kuluta akkua lainkaan. Oletuksena että laturi antaa esim 3+ ampeeria virtaa.

Jos sulla olisi säteilylämmitin, niin se "akkuvahti", eli laturi, antaa kyllä sen verta virtaa mihin se laturi on speksattu, riippumatta mitä säteilijä ottaa. Pistorasia kyllä antaa vähintään sen 10A, koska harvoin on tuon tiukemmin mitoitettu ulkopistorasiat.
V60 D5 AWD 2014 R-Design (+Polestar)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #8 : 01.03.2017, 20:54:21 »
Jos ei muuta latausmahdollisuutta ole kuin kellolla varustettu tolppa johon saa tuon max 2 tuntia aikaa....
Noniin, käsitin asian väärin. :'(
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #9 : 01.03.2017, 21:02:40 »
Kiinteä akkulaturi, Defa tai Calix sinne oikealla johtosarjalla niin on laillinen ja toimiva systeemi.
Sitä voit sitten tarvittaessa laajentaa mikäli siltä tuntuu.

Mä lataan omassa pakkasilla kerran viikossa työpäivän ajan ja lämmitän aamuin illoin webastolla. Työmatka kestää max. 10min. Hyvin on akku riittänyt.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #10 : 01.03.2017, 21:12:08 »
Jos sulla olisi säteilylämmitin, niin se "akkuvahti", eli laturi, antaa kyllä sen verta virtaa mihin se laturi on speksattu, riippumatta mitä säteilijä ottaa. Pistorasia kyllä antaa vähintään sen 10A, koska harvoin on tuon tiukemmin mitoitettu ulkopistorasiat.
Laturi antaisi virtaa, mutta kylmä akku ei ota vastaan kuin max 2A x 12V = 24Wattia. Pistorasiasta tulee 16A x 230V = 3680Wattia eli tarpeeksi...

Jos ei saa lataukseen koko yöksi, niin laturista on eniten hyötyä, kun lataa webaston käydessä. Silloin kuluu virtaa 5-7A eli se ylläpitolaturi saisi antaa myös vähintään 7A virtaa ulos. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #11 : 01.03.2017, 23:12:14 »
Itse tullut käyteltyä aina webastoa joka paikassa ja reilusti. Ikinä ei ole akku mennyt tyhjäksi. Joskus saanut ilmoituksen akun alhaisesta jännitteestä ja weba on pysähtynyt / ei ole lähtenyt käyntiin. Auto startannut aina silti normaalisti. Väitän jos akku on terve/uusi/uudenveroinen niin ei tule ongelmia. Suurimmat syyt muutenkin virran loppumiseen on vanha akku, jota ei uusita riittävän ajoissa.

EDIT: Muutenkin tuntuu, että akut ovat nykyään aikamoista kuraa ja kuolevat parhaimmillaan parissa kolmessa vuodessa.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2017, 23:20:21 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa asand

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #12 : 02.03.2017, 08:11:58 »
Hei,

kiitos paljon kaikille kommentoineille! Tosi asiallisia mielipiteitä. Autossa tosiaan on tuo start&stop, tai ainakin se DRIVe -painike konsolissa ja menussa jotain mainintaa S&S:tä, mutta en ole sitä vielä kokeillut. Vaikuttaa selkeältä, että mielenrauhaa voi ostaa asentamalla pelkän kiinteän laturin. Tuossa tuli hyvin esille noita virran määriä ja saatan nyt nolata itseni täydellisesti sähkötietämyksen osalta, mutta mainitsen silti, että koska kyseessä on taloyhtiön tolppa, johon tulee kaksi autoa kiinni, niin niissä kai aika pian voi tulla sulakkeen kesto vastaan, jos kaveri käyttää lohkoa ja sisälämppäriä ja itse koittaa samalla ladata akkua liian järeällä laturilla?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: Kellotolppa ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« Vastaus #13 : 02.03.2017, 08:26:08 »
Laturilla et saa sulaketta palamaan, vaikka naapurilla olisi mitä lämmittimiä.

Itselläni ei ole kiinteää laturia eikä silti ole koskaan akku loppunut. Aivan kovimmilla pakkasilla olen ladannut irrallisella laturilla, ehkä 2 kertaa talvessa.

Akut eivät ole ikuisia, ne heikkenevät ajan ja käyttötuntien suhteen. Minä saisin mielenrauhan vaihtamalla uuden akun, jos vielä alkuperäinen käytössä. Kiinteä laturi on siitä hyvä, että ongelmatilanteessa laturi on lähellä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5137
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Autoracing  KL-varaosat