Vie jonnekkin moottorikoneistamolle ja kysy?
Periaatteessa tuommoinen on mahdollista korjata. Kansi pitäisi vain huolellisesti pestä ja tarvittaessa vielä "uunittaa", jotta kaikki epäpuhtaudet halkeamasta on poistuneet. Tosin, tuskin moottori on ollut ajossa tms. käynyt tuollaisen vaurion kanssa, joten tuskin sinne on kovin "tiukkaan" imeytynyt mitään nokiöljyä. Puhtaaltahan tuo kuvassakin jo näyttää.
Mutta hitsaaminenhan menee kuten yllä jo pohdittu. Ensin halkeama avataan todella huolellisesti ja myös pultin reikä todennäköisesti tinataan umpeen. Tämän jälkeen koneistetaan pultille uusi reikä ja kierteet, mutta tuommoisen projektin jälkeen pitää myös nokka-akselilinja porata ja myös nokkapukin yläpinta koneistaa.
Lopputuloksena voi olla kalliimpi operaatio, kuin seuraava käytetty ehjä kansi. D24 kansista (kuten saman aikakauden kaikissa VW dieselin kansissa) tuntuisi suurimmassa osassa olevan halkeamat venttiilien välissä. Tuohan ei mitään haittaa, jos halkeama ei ole mihinkään kanavaan asti. Aikanaan, kun olin moottorikoneistamolla harjoittelussa, sanoi minulle kansia hitsaava työntekijä, että jos halkeama ei ole kanavaan asti, niin todennäköisesti ei sinen asti halkeakkaan (paitsi väärällä käytöllä). Selvä suunnitteluvirhehän tuo on, riskinä tosiaan kanavaan vuoto tai seetirenkaan löystyminen.