Ehkä kaverisi on hieman jäävi katsomaan häikäisyvyyttä 
Kun näitä vastaantulkuttajia löytyy, jotka sanoo, "ei se mun kaveria häikässy, sillon ne on hyvät!", ja lopputulos on silti kaikkea muuta.
No, tässä tapauksessa jogiin kanssa minä olen se testin tehnyt henkilö, ajoimme aikas pitkää peräkkäin ihan tarkoituksella. Huikko on tehnyt omat testinsä samalla setillä kuin minun mitattu.
Ja jos viitsit lukea ensimmäisen sivun, huomaan minun tuottaneen ihan mitattua dataa
tm aiheesta.
Autoline H4 led polttimo toimii 940:n umpiossa, jopa paremmin kuin halogeeni, mitatusti!
Tosin huippukirkkaus ja hajavalo jää vähäisemmäksi kuin halogeenilla. Mutta valaistu pinta-ala on selvästi suurempi, eli umpion pinta-ala on paremmin käytetty hyödyksi.
Ja meistä kukaan (minä/jogiin tai huikkoster) emme ole mitään ES-jonneja, joka tunkee hetken mielijohteesta jotkut halvimmat ledit/ksenonit umpioon sattuman varaisesti, koska ne näyttävät "siistille".
ES-jonnet ostaa ebay:sta halpoja ksenoneita tai ledejä, jotka eivät toimi tarkoituksessaan, mutta koska ne näyttää siistille, jonne ostaa ne halvimmat "600W" ledit:

Rekassa istutaan ehkä hieman korkeammalla, mitä normaalissa henkilöautossa, jolloin myöskään se ns. hajavalo ei ylety niin ylös saakka/valon kulma reilusti eri.
Pätee kyllä, jos ajetaan tappi-tuntumalla.
Raskaassa taas on pirusti isommat peilit, jotka poimivat valoa enemmän kuin hlö-auton tihrustimet.
Ja pointtisi häviää, kun takanatuleva on riittävän kaukana, jolloin kulma loivenee mutta iso peili näyttää enemmän myös valoa.
Led- tai xenontekniikkaa vastaan ei ole mitään, kunhan ne ovat lain sallimat, ja/eli silloin ne todennäköisesti eivät häikäise.
Pitkiä vilkautan, jos häikäisee, oli kyseessä sitten millä tekniikalla tahansa toteutettu valaistus. Monesti näistä tingentongeleista ei edes tiedä onko pitkät vai lyhyet päällä.
Tai siis toimivat, sillä ei ole väliä onko ne ns. lailliset, sillä joidenkin autojen valot häikäisevät säälittävällä alle 2000lm valovirrallakin.
Ksenoneita ei H4 umpioon pidä survoa, sillä ne eivät toimi, olivatpa ne millaiset tahansa.
Tätä vaan ES-jonnet ei tajua.
Minulle on ledeillä vilautettu pitkiä tasan kerran, kun kolmannen vilautuksen jälkeen lätkäisin pitkät päälle ja vastaan tulija tajusi vasta sitten vaihtaa lyhyille, minä en enää, jolloin tämä vastaantulija vilautti valojaan kerran.
Ja jos joku ei pimeässä näe, kun vaihdan lyhyille (hetkellisesti välähtää 150W ledejä), niin silmälääkärille on jo pirunmoinen kiire!

Mitenhän tuo kolaritilanteessa menisi, jos toinen osapuoli sanoo että häikäisi vastaantulijan valot niin paljon, ja vastaantulijalta löytyy nämä ns. laittomat polttimot?
Ei mitenkään. Korkeintaan häikäistyjän näkö tutkittaisiin, jos ei ole selkeää osoitusta häikäisystä.
Jos syntyy ruumiita, otke tutkii asian, eikä arvaile.