Tästähän lähtee uusi projekti josta ajattelin pitää jonkun näköistä projekti päiväkirjaa.
Potilaana on -97 vuoden V70R awd automaatti joka olisi tarkoitus käydä läpi kaikkia pikku nippeleitä myöten. Tämä projekti tuli eteen vähän niinkuin puoli vahingossa kun kone heitti öljyt pihalle luultavammin turbon öljyn paluuputkesta. Tätä varsinaista syytä ei ole vielä löytynyt mutta eiköhän sekin sieltä vielä eteen tule.
Ennen tätä olin puhunut isäni kanssa että tätä autoa ei hävitetä sitten kun hajoaa vaan se korjataan mahdollisimman originaaliksi kuin mahdollista.
Auto sylki öljyt pihalle viime kevään lopussa / kesän alussa. Taisi olla toukokuuta. Eräänä aamuna kun isäni haki minua niin kuuntelin kun venttiilikoneisto piti kovaa naputusta. Kun päästiin työpaikalle missä auto seisoi hetken niin tarkastimme öljyt ja tikku ei edes kastunut. Ajateltiin että se on nyt vain päässyt vähän vähemmälle kun auto söi pikkasen öljyä jo ennestään. Lisättiin öljyä ja lähettiin helsinkiin. Tällä reissulla sitten öljyt oli taas hävinnyt johonkin ja pohja oli ns öljytty hyvin. Noh. Auto jäi seisomaan kun ei ollut paikkaa missä tehdä kun tallissa seisoi jo yksi projekti.
Nyt sitten alkaa vuorostaan tämän projektin työstäminen kun saatiin auto sisälle. Tähän mennessä autosta on purettu keula aikalailla kokonaan pois lokasuojia myöten. Tekniikka on kuitenkin vielä paikallaan.
Saa nähdä miten tämä etenee ja mitä kaikkea löytyy vielä. Ainakin uudelleen maalaus ja sisustan läpi käyminen on myös tekniikan kunnostamisen ohella suunnitelmissa



Nyt on saatu autosta moottori pihalle.

Öljyvuodon syy jäi vähän epäselväksi. Ennen nostoa epäiltiin turbon öljynpaluuta syyksi mutta nyt epäilyt meneekin jakopään puoleisien öljyruiskujen luukun puolelle, tai sitten turbolle lähtevän öljyputken liitos. Oli öljyä niin monessa paikassa tuolla moottorin takapuolella että oli aika vaikea sanoa yhtään kohdetta mistä öljy olisi tullut pihalle

. Onneksi ei ollut lohkossa reikää tms. Kuitenkin aika pieni vika jos tuota kautta roiskinut öljyt pihalle.

Autosta otettiin samalla etu akselistoon liittyvät asiat pois. Enää siis sitä ei renkaille lasketa muutakuin toivottavasti seuraavan kerran remotin jälkeen

. Jos sitä seuraavaksi purkaisi taka-akseliston pois

.
16.5.2017
Nyt on moottori ja vaihteisto erotettu toisistaan ja pesty. Koneesta myös purkaantui kansi irti melkein ongelmitta. Yksi kannanpultti siis katkesi lohkoon...
Yllättävän hyvässä kunnossa oli sylinterin seinämät. Tosin karstaa sitten oli senkin edestä. Venttiilikoneisto näytti ihan terveeltä pois lukien venttiilivarren kumeja mitkä on ollut vaihtokunnossa aika pitkää. Oli meinaan venttiilien päällä aikas paljon öljyä. Turbokin oli yllättävän hyvin pysynyt timminä. Ei löytynyt mitään ihmeellisiä välyksiä eikä näyttänyt että olisi vuotanut nesteitäkään.
